A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Klímával való fűtés: gyors tapasztalat, fűtésköltség, plusz egy hatalmas pofon

2017. január 22.

Kis ismétlés: az úgy volt, hogy nyáron elbontattam egy cserépkályhát és egy konvektort. Így az óra ketyegett, hogy a hideg beálltáig valami legyen helyettük. Gázkandallót akartam, de az elszállni látszó költségek lebeszéltek róla, úgyhogy kikötöttem a klímával való fűtés mellett. Nézzük, jól tettem-e?!

futsunk_klimaval.jpg

Hogy miért tetszett meg a klímás fűtés?

  • szobánként szabályozható
  • hőszivattyús működésű, ami megújuló energia
  • tudom programozni, távolról vezérelni, automatizálni
  • szűri a szobák levegőjét

És mivel mindenképp terveztem a lakás klimatizálását, így csak 170 000 forinttal került többe az, hogy fűteni is tudjak vele és ne csak hűteni!

Amikor a cikket írtam (itt tudod elolvasni a klímával való fűtéses cikkem, ha van rá két és fél napod :D), akkor még a fűtésszezon elején voltam, így a puding próbája még odébb volt. A cikket több, mint 74 000-en olvasták és levelek is jöttek a mókusoktól bőven, de Szilvin keresztül @szilvianyu is csipkésre rágta már a fülem, így elhatároztam, hogy írok egy gyors (de nem rövid) cikket az eddigi tapasztalatokról. Nehogy infó nélkül maradjon a mókusvilág!

Még gyorsan bevártam ezeket a nagy fagyokat, hogy lássuk, hogyan birkózik meg ez a fűtés a kinti mínuszokkal, és akkor el is jutottunk a mosthoz: helló!

Ha utálod, amikor csak megmondják az okosat, de nincs mögötte tapasztalat és bizonyíték, akkor próbálj ki minket! Nem fogsz csalódni! Ja, és bármikor kérdezhetsz is! ;) Találkozzunk facebookon!

Mik voltak ősszel az aggodalmaim?

  1. -15 fokig fűt csak, vajon megfagyok-e?
  2. A venti le fogja-e fújni a fejem?
  3. A hangjától megőrülök-e?
  4. Tartós lesz-e?
  5. Rámegy vajon a gatyám is?

-15 alatt is életben maradtam!

Mielőtt kiválasztottam ezt a klímát, utánajártam és nagy büszkén írtam is, hogy Budapesten az elmúlt 20 évben nem volt hidegebb -13,1 foknál. Na, idén ezt már meg is döntöttük:

eddig -15,8 °C volt a leghidegebb érték.

A klímám -15 fokig fűt, de mint kiderült, ezt nem úgy kell elképzelni, hogy kint -14,9 fok van és fűt, majd a higany lejjebb megy és amikor -15 fok lesz, akkor már azt mondja, hogy “ennyi volt fiúk, én megyek a madarakkal Afrikába”.

Ilyenkor a szaki szerint a hatásfok fog elkezdeni romlani, tehát -15 alatt egyre drágábban fűti a szobát és csak aztán mondja azt, hogy csá! Ez megnyugtató!

Mit éreztem én abból, hogy kint -15,8 fok van?

Semmit. A szoba hőmérsékletét ugyanúgy tartotta azon a hőmérsékleten, amire be volt állítva, így a megfagyás elkerült. De azért volt annak jele, hogy kint cidri van.

Tehát, szerencsére az a félelmem, hogy befagyva talál rám az utókor egy klímatávirányítóval a kezemben, úgy tűnik, erősen túlzó volt. Jelentem, -15 fok körül is remekül fűt.

Az első cikkem alatti kommentekben olvastam, hogy van, aki nem vállalná ezt a “-15 foknál vége” kockázatot. Nos, ahogy írtam, nem csak -15 fokig működő van. Én választottam ezt, de ha valaki ettől fél, az nyilván vásároljon olyat, ami -25 fokra van tervezve.

Érdekel milyen módszerekkel tudsz még pluszban spórolni a fűtésen?
Olvasd el ezt a cikket is!
 

A ventilátor lefújta a fejem?

Nem, nem fújta le senki fejét. Amúgy, ezt nem úgy kell elképzelni, mint a klímánál, hogy legyezve megy. Persze, be lehet állítani, de ha fűtésre állítom, akkor az egyenesen lefelé pozíciót veszi fel gyárilag, így a levegőt lefelé fújja.

Aláállva érezni, hogy jön a levegő. Szokatlan, mert egy radiátorból nem jön, ebből meg igen. Nem úgy, mintha a képedbe tolnék egy hajszárítót, hanem azt érezni, hogy lassan mozog. Ezt csak alatta érzem, a szoba többi részén nem.

Érdekesség, hogy amikor nem aktívan fűt, hanem csak némán szinten tart, akkor olyan, mintha hűvös levegő jönne belőle. Ami persze nem az, hogy hűt, hanem 22 fokra van beállítva és a 22 fokot hűvösebbnek érezzük, mert mi 36 fokosak vagyunk. Jó, ez lehet csak nekem volt meglepő. :)

Zajos?

Nos, én a keretemhez mérten a legcsendesebbet vettem és ez helyes döntésnek bizonyult. Lehet, hogy én vagyok csak ufó, de engem zavarnak a zajok. Én radiátoros lakásban nőttem fel, így nekem az az alap, hogy egy fűtés néma.

Ez egyáltalán nem néma.

Azt vettem észre, hogy kb +5 fokig semmi, alig észrevehető. Alatta viszont már időnként, amikor ráfűt, akkor felpörög. Ezt hallani is. Persze, lehet, ez is csak az én érzékenységem, mert persze nem nyomja el a TV-t vagy a város zaját, de hallani.

Én itt mindenkit faggattam, hogy ki mennyire hallja és az jött ki, hogy én vagyok csak ennyire érzékeny rá, mert a többieket nem foglalkoztatja. 

Persze ugyanúgy megszokható, mint egy négysávos út az ablak alatt, és van néma üzemmmód, amivel lecsendesíthető (és tényleg), de ha érzékeny vagy, akkor mindenképp menj el egy bemutatóterembe, hogy vásárlás előtt meghallgasd mert ez bizony susog. Felpörgéskor nem a mechanikát hallani, hanem a susogást, mint egy őszi estén. :D De nem jön ez be mindenkinek.

Mennyire tartós?

Nos, 120 hónap garancia van rá, azaz a gyár szerint is addig minimum el kell élnie. Most tartok 3 hónapnál. Eddig semmi nem volt vele. Meleg van a lakásban és kész. Tartja azt a hőfokot, amit beállítottam neki. Úgyhogy ezt a kérdést passzolom.

A garanciához évente egyszer kell karbantartatni, de az én szakim nálam -mivel télen is, meg nyáron is menni fog- az évi kettőt javasolja. Már csak azért is, mert a szobából kiszűri a port és azt a szűrőt is tisztítani kell. Az első karbantartás majd csak a fűtés végén lesz.

Mennyibe kerül vele a fűtés?

Tudom, ez érdekel a legjobban, úgyhogy beleszámoltam. Előzetesben nem győzöm hangsúlyozni, hogy lakás és lakás között mekkora a különbség, vagy hogy milyen nehéz két telet összehasonlítani. Pláne a közepén. Pláne, hogy 2016 TOP5 meleg volt, míg 2017 januárja meg extrém hideg.

De mivel a számok a legérdekesebbek, így mutatom, én mit látok a rezsin, de tényleg érdemes ezt kellő távolsággal kezelni. Az egyszerűség kedvéért pedig nem kilowattokat, köbmétereket vagy jule-okat írok, hanem szimplán forintokat, ne bánts érte!

Ez a tél hidegebb, mint az előző

Gondolom, ezt nem sokan vitatják, de azért az összehasonlításhoz fontos, hogy lássuk, kint milyen idő van. Úgyhogy összeszedtem 2016 januárjának első 15 napját és 2017 első 15 napját összehasonlításképp. 2 hét nagyon kevés világmegváltó következtetéseket levonni, de azért jó ha látjuk, hogy ennek a januárnak a leghidegebb percei átlag 3,8 fokkal hidegebb, mint a tavalyi.

Grafikonban pedig így néz ki a két év január eleje:

 Nem véletlenül érezzük hidegnek ezt a telet, ugyanis tényleg az! :D

Mennyibe kerül a fűtésem?

Összetett, de igyekeztem a lehető legjobban kizárni a külső tényezőket és tisztán a két klíma energiafelvételét összehasonlítani a klímák által fűtött két helyiség tavalyi gázzal való fűtéséhez. Ez borzasztó nehéz, úgyhogy nézzük úgy a kapott számokat, hogy +-20% eltérés lehet a valóság és közte.

Ezek tudatában elárulom: eddig olcsóbbra jött ki a fűtésem.

Tavaly az október-november-december 50 429 forintomba került. Idén ez 25 865 forint volt. Ez 48,7%-kal kevesebb. Havi felbontásban ez így néz ki:

A klímával való fűtés mellett az egyik legnagyobb érv egyébként az szokott lenni, hogy az átmeneti időszakban (ősz, tavasz) sokkal-sokkal hatékonyabban fűt, így a legnagyobb megtakarítás ebben az időszakban érhető el. Nos, az én októberemet tavalyhoz képest alig olcsóbban fűtötte, míg egy decembert kétszer jobban.

Mondhatnám, hogy esetleg ez az október sokkal rosszabb volt, mint a tavalyi, vagy hogy nappal, amikor nem voltam otthon egy manó kinyitogatta az ablakot, de ennyi adatból ezt nem tudom megmondani és egyébként is, egy teljes fűtésszezont érdemesebb összehasonlítani, de azért érdekesnek mindenképp az.

Mennyivel csökkent eddig az idei fűtésköltségem a tavalyihoz képest?

A számomra érthetetlenül gyengusz október után a november és a december költségein már szépen fogott a klímás fűtés. Ez novemberben -53,8%, míg decemberben már -54,14%. De fontos hozzávenni, hogy tavaly egy 100 éves kályhával és konvektorral fűtöttem. Így ez a különbség csak ahhoz a fűtéshez hasonlítható.

Mennyire fűtök fel?

A költségeket nagyban befolyásolja, hogy az ember mókus 20 fokra vagy 32 fokra fűt. Nálam az egyik egy 30 m²-es szobában van és azt 0-24-ben egyenletesen 24 fokra fűti. A másik a konyhát tartja melegen és egyenletesen 22 fokon. Ha csak én lennék a lakásban, akkor a nagy szoba is csak 22 fok lenne és talán az még tovább segítene csökkenteni a számlát.

Mindig lehet a klímára számítani?

Ahogy az előző cikkemben is írtam, ezek a klímák téliesítve vannak. Ez azért fontos, hogy azzal foglalkozzon, hogy fűt és ne azzal, hogy a kültéri egységéről le akarja robbantani a jeget.

Eddig összesen kétszer vettem észre, hogy nem a fűtéssel, hanem a jégkaparással foglalkozik. Ilyenkor a beltéri egység leáll és villog a zöld lámpácska. Kint gyorsan leolvasztja magáról a jeget és visszatér dolgozni. Egyik ilyen mókáját lemértem és 6 perc jött ki. Természetesen ezalatt nem hűlt ki a lakás, igazából hőmérsékletben én nem vettem észre semmi változást.

Amúgy, ezt csak a nedves 0 fok körüli időben tapasztaltam. A -15 fokos száraz levegőben egyszerűen nem volt mi kicsapódjon a kültéri egységre, így nem is fagyott oda. Ezáltal nem is állt le, hogy magával foglalkozzon. Jégcsapokkal vagy bármivel nem találkoztam. Végzi a dolgát.

Hogy vannak a szomszédaim?

Nem kaptam panaszt. Igaz, a korábbi cikkben írtam is, hogy odafigyeltem rájuk. Semmi fenyegetőlevél az ajtó alatt becsúsztatva, az autó sincs megkarcolva (bár valaki rátolatott az autómra és nem vacakolt papírkákkal?!), úgyhogy minden rendben. Én is kifülelek időnként, hogy halljam, de a város hangja mindig elnyomja, tényleg nem vészes, a kinti egység is susog. Pedig a klímásom szerint a tél a zajosabb, a nyár csendesebb lesz. Ezek után a nyár már semmi.

Akkor január elején miért aludtam két takaró alatt?

Amikor tavaly elhatároztam, hogy áttérek a klímás fűtésre, akkor még nagyon nem találtam erről a fűtésről tapasztalatot, ezért nem mertem úgy belevágni, hogy rögtön az összes szobába veszek.

Gondolom, jogos volt a félelmem, hiszen mi van ha a klíma nem fűt és én megfagyok. Ezért tavaly csak a fél lakásban lett új fűtés és a lakás másik felében maradt 2 konvektor, biztos ami biztos alapon. Na, ebből az egyik beadta a kulcsot.

Ráadásul, persze az én hálószobai konvim. Valahogy ezt a januári nagyon hideg, szeles időt nem bírta és állandóan kialudt. Nappal még be-begyújtottam, de éjszaka nem. A kinti farkasordító hideg meg bejött, úgyhogy előállt az a helyzet, hogy a konyhámban, ahol a klíma van, ott 22 fok volt, míg a szobámban 19. Na, így aludtam 2 takaróval.

Még jó, hogy azért tartottam meg a konvektort erre a télre, hogy nehogy a klíma cserben hagyjon. Szép kis pofon volt! :D Lehet, így állt bosszút?!

Összegezve: elégedett vagyok a klímával való fűtéssel?

A költségeket tekintve bizakodó vagyok, és az már most egyértelműen látszik, hogy nem drágább, mint a korábbi gázos fűtésem. Nagyon kényelmes és megbízható. Maga a klíma programozhatósága elvérzett nálam, ugyanis ez a Fujitsu típus csak naponta programozható, ráadásul azt mindennap (!) aktiválni kell. No komment. De megoldottam!

Villámgyorsan fűt. Gondolom, mert aktívan a levegőbe tolja, de tényleg szokatlan, hogy ha feljebb veszem, akkor milyen gyorsan el is éri azt a meleget. Az nagyon jó ebben, hogy így mindenhol mindenki maga állítja, hogy mit akar. Kevesebb "megsülök, vizeeeet" sztori van.

Van ilyen powerfull funkciója is, amit ha megnyomunk, akkor hirtelen (és zajosan), de 100%-os erőbedobással tolja a meleget. Ez akkor finom, amikor átfagyva ér haza az ember és alááll kicsit fürdeni a melegben. Na, ilyenkor viszont tényleg olyan, mintha egy hajszárítót kapnék a képembe. De nem panaszként mondom.

Még ennél is olcsóbb lesz

Ugyanis kijártam a H-tarifa maflaságot, de még nem csináltattam meg (mert persze, hogy az 1800-as években épült bérházamban nem szabványos óra van fent és ha hozzányúl az ember, akkor csak úgy ad újra engedélyt az Elmű, ha a többi órámat is szabványosítom). Ehhez Elmű-regisztrál villanyszerelő kell, akit meg is találtam, de közben úgy tűnik, hogy fel lesz újítva az egész ház és arra játszom, hogy mivel úgyis a teljes elektromos hálózat is felújítása kerül, akkor megpróbálom egyúttal az enyémet is rendbe hozatni.

Ez most még várat magára, de semmi esetre sem fogom az asztalon hagyni azt a további 38% kedvezményt. Az az enyém, körbepisiltem már!

Megcsinálom a lakás maradék részét is?

Talán ez árulkodik a legjobban arról, hogy összességében mi a véleményem: igen, a teljes lakás megkapja. Egyrészt, mert látni sem akarok több konvektort, másrészt alig várom a nyarat, úgyhogy az egész lakás hüvi lesz. Jó lenne valahogy elrakni ebből a mostani hidegből nyárra...

No meg, várom azt a pillanatot is, amikor bontom a szerződést a Főgázzal és leszereltetem a gázórát. Hmm...

Maradj mókussal, mert ennek a témának sincs vége! Bízhatsz @szilvianyuban, hogy tavasszal újabb cikket erőszakol ki belőlem a témában! :D Úgyhogy egy lájkot biztosan nem fogsz megbánni! ;) 

A cikk megírását a Provident támogatta.

*UPDATE: Fujitsunak 3 termékcsaládja van, ebből a közép- és a prémiumkategória már nagyon jó. Én a középkategóriát választottam, ez a COMPACT sorozat. Nálam ezek lettek felszerelve (típusszám):

  • a nagyobb: ASYG14LMCA
  • és a "pici": ASYG09LMCA.

UPDATE2: újabb cikk a témában (kérdések-válaszok): Klímás fűtés - kimaradt részek, magyarázatok --->

teszt spórolás klíma tapasztalat kipróbáltuk fűtés rezsi fűtéskorszerűsítés hőszivattyú

179 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr6612138437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

angrobi 2017.01.22. 20:05:07

Üdv, engem az Elmüs ügyintézés érdekelne a H tarifa kérvényezéskor, van erre valami rugalmas kapcsolat?

VHB 2017.01.23. 08:01:34

Mi az a H tarifa? Éjszakai áram?

dejódiópótló 2017.01.23. 08:29:11

van előnye és van hátránya. Mindenképpen érdemes megnézni pár adatot mielőtt valaki ilyennel kezd fűteni. Pl -10C fokba a leadott max fűtőteljesítmény illetve az ahhoz tartozó pillanatnyi jósági fok. Ez legalább olyan fontos mint az SCOP atzaz az éves fűtési hatékonyság. Ugyanis nagy hideghben nem baj ha tud fűteni az a készülék. A Fujitsu(General, Fuji/Fuji-General) márkacsalád ebben egészen jó. Javasolt ezeket az adatokat ez Euroventen ellenőrizni mely független akkreditált labor(és a H meg Geo tarifához amúgy is kell minősítés innen vagy a DACH szervezettől) elérhetősége:www.eurovent-certification.com

Jó fűtési tesztek vannak a következő helyen is:
www.scanoffice.fi/fi/tuotteet/tuoteryhmat/ilmalampopumput/raportit-ja-sertifikaatit/vttn-testiraportit

Figyelembe kell venni hogy a szervíz és Eurovent adatojk az adott hőmérséklethez tartozó MAX teljesítmény MAX ventilátor fordulat mellett a beltérben azaz a komfort üzemmódban ettől eltérnek az adatok lefelé. Jó közelítéssek 60-70%-al érdemes kalkulálni ezekhez az adatokhoz, hogy ne legyen zajos a tér. Ahol felületfűtés van meggondolandó azt hőszivattyús üzemmóddal összekapcsolni és rengeteg lehetőség van. Léghatlan új nyílászárós lakás ház esetén a mesterséges hővisszanyerős szellőzést is sajnos bele kell kalkulálni a dolgokba.
És még sorolhatnám.

elemes 2017.01.23. 08:37:45

További költségcsökkentési lehetőség, ha napelemes rendszert szerelsz fel (nem kell sok, 1-2 kWp).

dejódiópótló 2017.01.23. 08:46:16

@elemes: Igen de abban az esetben a H és Geo kilőve nagyrészt így a megtérülés sok esetben hosszú. Mindenképpen a napelem esetén érdemes számolni mert ha a visszatáplálást megszüntetik akkor oda vissza mérés helyett állambácsi fillérekért megveszi a termelést és dréágábban kapsz + energiát.

Nand 2017.01.23. 08:52:45

Pár javítás:
- téliesítés nem azt jelenti, hogy nem kell leolvaszatnia a gépnek (szép is lenne ha állandóra fűtve lenne a kültéri hőcserélő), hanem, hogy a leolvasztott olvadékvíz elvezetése van fűtve, ergo nem fordulhat elő, hogy befagy a víz a gépbe.
- A klíma hatásfoka (COP) minden egyes üzemállapotban más és más, nincs olyan hogy -15 fok alatt hirtelen rosszabb lesz a hatásfoka.

Nand 2017.01.23. 08:53:54

@dejódiópótló:
Dejó, fested itt az ördögöt a falra!

carrot cake 2017.01.23. 08:58:00

@dejódiópótló:
Igen, annyit kell termelni amennyi az éves össz felhasználás, nem többet. De ezt a laikusok általában rosszul tudják: KWh megy Kwh ellen (be és ki) és nem féláron betáplált, és egész áron vett ! Ez a dolog egyik része. A másik része meg a megtérülés. Hitelre csinálni halál. De ha van tőkéd akkor igenis jó. Pl egy 2.5 Mft-os befektetéssel évi 450.000 Ft nyi közműszámlát spórolhatsz meg. Mi közel 20..25% kamatnak felel meg amikor nulla a betétkamat a bankban.

dejódiópótló 2017.01.23. 09:04:33

@Nand: Tudom, ne adjunk ötletet. Az orosz vicc jut eszembe: Mikor lesz jobb? Már volt.

dejódiópótló 2017.01.23. 09:05:51

@carrot cake: Ezért kell számolni de a napelemet is körültekintően kell kiválasztani a tartósság még nincs tesztelve friss iparág...

VHB 2017.01.23. 09:12:03

@lukit: köszi bár az eont (a keresési mezőbe)nem tudtam volna akkor sem :)

igazi hős 2017.01.23. 09:12:23

Nem azért, de a konvektorhoz képest bármilyen fűtés olcsó. Ha a felébe kerül most, akkor kb. egy modern cirkóval van egy árban, viszont a telepítése sokkal kevesebbe kerül (annak ellenére, hogy a drága ELMŰ egy kisebb vagyont kér azért, hogy a fogyasztó többet fogyaszthasson, ami nonszensz).
Hogy programozod a klímádat, hogy éjszakára engedjen 2-3 fokot és ne a nappali 22-23 fokban aludj, hanem az egészséges 19-20-ban, viszont az ébredésed előtt fél órával kezdjen el felfűteni? Erre még nem láttam jó megoldást, csak gázos rendszereknél.

szvsz 2017.01.23. 09:17:42

"hőszivattyús működésű, ami megújuló energia"
Jaj.

elemes 2017.01.23. 09:17:46

@dejódiópótló:

Igen, az elműt egyelőre törvény kötelezi, hogy (nullszaldóig) eladási áron visszavegye tőlem a termelt többlet energiát -- az afölötti mennyiséget csak nagyker áron veszi át.

Manapság viszont már elég olcsók a napelemek, és most (napokon vagy heteken belül) fog indulni egy pályázat, amivel 20 év kamatmentes hitelt lehet felvenni napelem és hűtő-fűtő klíma beépítésére.

Ha nincs sem pályázat, sem kötelező átvétel, akkor kevesebb napelemet érdemes venni, de egy 0.8 kW klímakompresszor mellé 2-3 panelt szeritem így is megéri

carrot cake 2017.01.23. 09:19:27

@igazi hős: Hát nem tudom, az enyém légcsatornás és ilyen. Habár én 20..21 fok között tengődöm mert nem bírom a meleget.

Nand 2017.01.23. 09:19:54

@igazi hős: Telepítési költségeknek utána kell járni, de amennyire a nyeregben érzi magát a gáz/kémény hatóság többnyire a gázkazános rendszer jön ki drágábbra.

igazi hős 2017.01.23. 09:22:09

@carrot cake: "egy 2.5 Mft-os befektetéssel évi 450.000 Ft nyi közműszámlát spórolhatsz meg. Mi közel 20..25% kamatnak felel meg" Egyrészt túlzónak tartom a számaidat, másrészt az élettartam nem végtelen, tehát azzal illene visszaosztani és némi karbantartást rászámolni. Akkor talán neked is kijön a reális 10% alatti összeg. Ami még mindig jól hangzik, csakhogy egy 20 éves beruházásról beszélünk egy olyan országban, ahol bármelyik reggel úgy ébredhet Mészáros Lőrinc, hogy mostantól áramot akar termelni és pont akkor benyújt egy képviselő egy önálló indítványt, hogy szüntessék be a házi erőművek szaldó elszámolását. Ez tuti veszteségessé tenné őket, sőt elég lenne hozzá, hogy a teljes felvett árammennyiségre kifizettetnék a szabályozás költségét, ami valljuk be nem ördögtől való gondolat.

igazi hős 2017.01.23. 09:26:23

@Nand: Félreértettél, szerintem is a cirkó telepítése/kiépítése a drágább, nem is kicsit.

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2017.01.23. 09:31:01

Számomra is érdekes megoldás lehet ez, de mivel magam is klímatulajdonos vagyok, ezért nem mennék bele az egész lakában egy ilyenbe az egészségügyi kockázatok miatt. A számításból pedig kimaradt a klímatisztítás, amit évente kétszer érdemes megcsináltatni és ha normálisan akarod, akkor az legalább 10-15 ezer forintba kerül / klíma. Ha van négy klímád, akkor ez lehet akár évente 120K, ami igencsak megdobja a költségeket. Jó, tudom, lehet már 5 ezerért is tisztíttatni, de az ilyen spray-s befújogatások a vicc kategóriát súrolják és előbb-utóbb úgy befog penészedni, hogy öröm nézni.

Brix 2017.01.23. 09:34:28

A lakàs falai és a bútorok viszont nem melegszenek fel , így nincs meg a kellemes hőérzet , klímafűtés esetén...

carrot cake 2017.01.23. 09:35:37

@igazi hős: Előtte havi átlagos 14.000 villany és 20.000 Ft gázszámla. A megtérülés lényegesen befolyásolja az épület állaga, szigetelése. Sok klíma és helységenkénti 3.5KW beszerelgetése előtt előtt a szigeteléssel érdemes indítani.
Igen, igazad van az amortizáció és karbantartás kétséges, de ha mondjuk egyszer rezsicsökkentés helyett felfelé indulnak az energia árak, (Paks törlesztése, Mészi vállalkozása, stb)akkor is megéri. Épp ezért mondtam hogy szigetelés először, energiaigény visszavétele, utána építgessünk be bármit is. Tapasztalat nélkül sajnos a gépész urak nagyrésze ránéz a házra és röpködnek a kilowattok meg a beltéri egységek. Ha a lakó látja hogy mennyivel csökken a költség és nem rakat felesleges készülékeket vagy teljesítményt oda ahová nem kell. Ami pénz a készülékvásárláskor, és pénz az üzemeltetéskor.
Nekem papírom van az A+ os házról, tehát az adataim helytállóak.

Nand 2017.01.23. 09:50:27

@Tomi from Space: Milyen egészségügyi kockázatok? Az ugye megvan, hogy hűtéskor keletkezhet csak penész, fűtéskor esélytelen. Házilag korrektebben lehet tisztítani mint kihívott manussal. Amúgy meg lehet előzni a penészt rendszeres/napi leszárítással

Nand 2017.01.23. 09:51:50

@Brix: Miért, te kint tartod a bútoraidat a kamrában?

OkoskaTo:rp 2017.01.23. 09:53:14

A klímafűtéses megtakarításodból levontad már a Provident uzsoráját?

@carrot cake: Mifelénk az Elmű igenis feleannyiért veszi a napelemmel termelt áramot, mint amennyiért visszaadja este. Pedig a megtermelt a teljes fogyasztás tört részét fedezi csak. Vagy te tudsz valami cheat code-ot, amitől 1:1-ben számolják el?

altimus 2017.01.23. 09:59:24

@szvsz: akkor mar en nem jajolom be ezt a tetelt a listaban, pedig keszultem ra.

altimus 2017.01.23. 10:01:09

@Tomi from Space: "A számításból pedig kimaradt a klímatisztítás, amit évente kétszer érdemes megcsináltatni"

a klima miatt ez eleve adott koltseg, a futesi funkcio nelkul is ott lenne.

2017.01.23. 10:04:05

szewa!

a tipusodnak utánanéztem és azt látom hogy ez egy split oldalfali klima, nem is hőszivattyús?

Nand 2017.01.23. 10:16:56

@KUNTYI: Minden klíma hőszivattyús, sőt a hűtőgéped otthon is az.

Skywatcher 2017.01.23. 10:26:34

Nálam nincs bent a gáz, és a bevezetése közel 1 milla lenne. Akkor meg úgy vagyok vele, hogy a mókusokhoz hasonlóan inkább klímával fűtök, váltom ki / egészítem ki a jelenlegi vízteres radiátoros kandallómat (ami kifűti a házat, ha otthon vagyok, de mikor nem, akkor nincs ki pakolja a fát)
Tehát erősen tervezem, hogy még tavasszal megcsinálom legalább az 1 klímás bővítést, aztán őszre, vagy jövőre a másodikat.
Engem az érdekelne, hogy melyik modellt vegyem, ami kipróbált és megbízható, jól működik?
Írja a mókus, hogy az övé nem programozható. Márpedig nekem fontos lenne, hogy be tudjam állitani, mondjuk 8-16ig 18 fokot tartson, aztán 16-tól 23-ig 22-t, aztán éjszaka meg 20-at mondjuk. Van ilyen tipus?

Nand 2017.01.23. 10:38:54

@Skywatcher: Japán legyen, nézd meg a katalógust, hogy milyen programozást tud a gép. Az alapgépek többynire nem tudnak napi/heti programot. Azért érdemes valamiféle teljesítmény számítást végezni, nehogy karcsú legyen az 1 vagy 2 klíma, aztán meg görbüljön a száj.

FionaG 2017.01.23. 10:39:12

Amennyire én látom, a radiátoros fűtés kiváltására megfelelő alternatíva a klíma. A padlófűtéssel viszont szerintem nem veszi fel a versenyt. A klímaberendezést alapvetően hűtésre találták ki. Ezért magasra szokták helyezni, márpedig a meleg levegő felfelé száll.
Nálunk a kétszintes lakásban lent padlófűtés van, lent meg radiátor. A földszinten van egy nagyobb teljesítményű klíma, az emeleten pedig két szobában egy-egy oda méretezett. Az idei télen egyszer meghibásodott a kazán, ezért klímával fűtöttem. A kisebb szobákat gyorsan nagyon melegre fűtötték, de a lenti nappaliban sokat kellett várni, hogy érezhető legyen a hatás. Itt a padlófűtés sokkal jobb.

2017.01.23. 10:39:36

@Nand: oké, lebuktam. akkor okosítsatok ki, hogy ezek split klímák, amik 3-400 ezerbe kerülnek, miben különböznek a másfél milliós "hőszivattyúsnak " nevezettektől?

Nand 2017.01.23. 10:42:51

@Skywatcher: Amúgy többnyire nem érdemes ennyire rángatni a beállított hőmérsékletet, mert az inverteres klímának az a jó, ha egyenletes a kért teljesítmény -> jó COP. Amúgy, ha képes a házad ennyire kihűlni fokozottan érdemes megnézni, hogy milyen teljesítményre lenne szükség, mert drága lehet a beruházás

Nand 2017.01.23. 10:45:08

Le bizony, japán 3kW-os van 200e alatt is. A másfél millás valószínű vizet melegít és nem levegőt, mint a fenti gépek.

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 10:47:15

@OkoskaTo:rp:

"Mifelénk az Elmű igenis feleannyiért veszi a napelemmel termelt áramot, mint amennyiért visszaadja este. Pedig a megtermelt a teljes fogyasztás tört részét fedezi csak. Vagy te tudsz valami cheat code-ot, amitől 1:1-ben számolják el? "

IDDQD

meg a vonatkozó szabályok:

www.mekh.hu/download/a/76/00000/Haztartasi_meretu_kiseromure_vonatkozo_szabalyok_2015.pdf

"A hálózatból vételezett és a hálózatba visszatáplált energia egymáshoz viszonyított nagysága alapján az elszámolási időszakra vonatkozóan az alábbi számlázási esetek állhatnak elő:

1. A vételezések összegzett mennyisége meghaladja a közcélú hálózatba betáplált mennyiségek összegét.
Ebben az esetben a kettő különbözete alapján kell megfizetni a forgalomarányos díjakat."

Nand 2017.01.23. 10:50:09

@eßemfaßom még áll:
IDDQD nem csak egy sima 1:1, hanem már Chuck Norris-i szint...

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 10:52:14

@KUNTYI: "miben különböznek a másfél milliós "hőszivattyúsnak " nevezettektől? "

Kb abban, hogy utóbbiak nem klímabendezések fűtő funkcióval hanem valami földbe leásott talajhövel működő höszivattyús rendszerek amik nem levegőt fűtenek hanem vizet mint a gázkazán

Skywatcher 2017.01.23. 10:56:30

@Nand: Most gyorsan végignéztem egy cég (budaklima, első találat googlén) választékát, hát van itt minden. Már 220ezertől vannak A+-os fűtésü, 3,8-4Kw-osak, de csak a fujikra van 10 év gari.
Nem kérdés, hogy 2 (vagy inkább 3) klímára lesz szükségem, mert ráadásul olyan a ház beosztása, hogy minden külön ajtóval van zsilipelve, és mint az egérlabirintus, még véletlenül sem lehet összenyitni őket. De az az érzésem, hogy 2 jól elhelyezett klímával már ügyesen befűthető.
Az, hogy mekkora kell, hogyan lehet kiszámolni? Van ott minden klímánál egy kb négyzetméter, dehát ez attól is függ, gondolom mennyire szigetelt az épület.
Nyilván ki kell hívjak majd egy szakit.

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 11:04:15

@Skywatcher: "Az, hogy mekkora kell, hogyan lehet kiszámolni? Van ott minden klímánál egy kb négyzetméter, dehát ez attól is függ, gondolom mennyire szigetelt az épület"

winwatt

yoisten 2017.01.23. 11:05:00

Kedves Kommentelők!

Akinek nincs klímája, inkább ne írjon véleményt! Akinek van de még soha az életben nem fűtött vele, az se írjon...
Modern klímák akár interneten keresztül is programozhatók (és már nem kell hozzá csúcskategóriásat választani)
Hőszivattyú, inverter,COP ezek lehet bűvös szavak - de legjobb barátod Google - kérdezz tőle bátran! 4,0 alatti értékkel rendelkezőt NEM szabad megvásárolni ha fűtésre is használni akarjuk.
"H" és "GEO" tarifa ugyan úgy működik mint az "éjszakai" áramra kötött bojler. Külön vezérelt óra kell hozzá, csak az adott készülék (ek) köthető(k) rá, más nem. "H" tarifás kedvezményes áramdíjazás csak fűtési szezonban van Okt.15.-től Ápr.15-ig. "GEO" tarifa egész évben, viszont naponta 2*2 óra megszakítással - ezt a szolgáltató dönti el hálózat terheltsége alapján hogy mikor. Mindkettő esetén alaposan készüljön fel az igénylő, mert a kirendeltségeken elvétve ismerik csak ezeket a szolgáltatásokat (ez nem vicc, saját tapasztalat!)
Klima szűrőjét fűtés esetén is kell tisztítani, minimum 2 hetente (de hetente még jobb) a szálló pór miatt, egyébként csak a pórt fogja fújni (nem a gombásodás miatt!!!).
Ház szigetelés mindenkinek egyéni problémája, a meleg viszont nem a falakon megy ki - hanem a tetőn, de ez már fizika.
Hőszivattyús rendszert lehet alkalmazni padlófűtéshez is, persze ennek kivitelezése komplikáltabb (már meglévő ingatlan esetén padlózat függő, régi fa padlós / hajópadlós/ épületeknél viszonylag egyszerűbben kialakítható.
És végül, a klíma fűtés nem hangtalan hanem: HANGOS, akit zavar nyáron, azt zavarni fogja télen is.
Én is fűtök klímával. Jó ez a cikk, ne szóljátok le... köszönöm

Nand 2017.01.23. 11:10:16

A @Skywatcher: Ha jól tudom a 10 év gari üzemszerű fűtésre még évi két átvizsgálással se érvényes!!
Ha ennyire labirintus szerű érdemes légcsatornáson is elgondolkozni, bár a befújt levegőnek vissza is kell mennie.
EPS van a falon?

carrot cake 2017.01.23. 11:10:55

@FionaG: Az igazán frankó megoldást a te rendszereddel való kombináció jelentené. A klíma (hőszivattyú) egy puffertartályba "dolgozna" onnan melegvizet és padlófűtést is ki tudnál venni. Nem gyakori és nem olcsó eszköz, de van ilyen megoldás.

carrot cake 2017.01.23. 11:15:51

@Brix: Amennyiben a falak szigeteletlenek, az ablakon megy ki a meleg, csupa hidegburkolatod van ami alatt nincs normális aljzatszigetelés, teljesen igazad van. De ebben az esetben bármilyen rendszer pazarló.

yoisten 2017.01.23. 11:15:53

@Skywatcher: Szia. Légköbmétert kell számolni, ehhez nem kell "szakembert" hívnod. Minden készülék esetén megtalálod, hogy a gyártó hány légköbméteres térhez ajánlja. Én 130légköbmétert tudok 26 fokra felfűteni 2*3,4kw teljesítménnyel, a ház sima 38-as fallal épült, nincs szigetelve pluszban. COP érték fűtés esetén max 4,45 (Hitachi). Nem a készülék vásárlás kerül sokba (az 5 éve 170ezer volt / darab) hanem a magas beszerelési díj, ami koklerek esetén is 50-60 ezer/készülék.

Nand 2017.01.23. 11:16:44

@yoisten: Azér' írtál pár blődséget.
Alap japánnal fűtök, nem lehet internetről írányítani, esetleg kínai wifis infrás cuccal. Gyárilag nincs is rá megoldás.
COP>4? Inkább az fontos, hogy H tarifa képes legyen a készülék, ma már szart nemm lehet venni
GEO tarifának nem örül a klíma, amikor naponta 2X elveszik alóla, és visszakapja a delejt.
Azért kell takarítani, hopgy fújjon levegőt a készülék (elporosodott szűrő sokkla jobban szűr mint a tiszta)

"Ház szigetelés mindenkinek egyéni problémája, a meleg viszont nem a falakon megy ki - hanem a tetőn, de ez már fizika." Blődség! Szerkezettől függ.

Nand 2017.01.23. 11:19:17

@yoisten: Ezt a légköbméterre való számítást el lehetne már felejteni. Egy zárószinti saroklakás teljesítmény igény 3X-osa is lehet egy ugyanolyan méretű, de körbefűtött lakásnak.

carrot cake 2017.01.23. 11:20:14

Még egy gondolat: Ha valakinek lehetősége van légcsatornázásra, akkor akár padló alá, akár a falakra, akár mennyezet fölé berakhatja a légcsatornázható beltérit. Előnyei:
1 beltéri, 1 kültéri, csendesebb, egyenletes hőmérséklet mindenütt, 3 készülék esetén már olcsóbb a kivitelezés mint 3 split, megoldja a légkeringtetést és a párakondenzációt (elvezeti) , vegyes fűtés esetén meg "szétkeringteti" a másik helységben levő meleget.

carrot cake 2017.01.23. 11:22:29

@yoisten: Ha még szigetelve is lenne akkor 250 m2-t (kb 750m3) fűthetnél 7KW-al. :) Nálam ez van...

Nand 2017.01.23. 11:31:11

@carrot cake: Az lcs klímának egyik nagy előnye, hogy a zúgó beltéri egységet el lehet tüntetni a lakótérből. 0 zajú rendszert lehet belőle építeni.

Miért kéne a falra tenni? Jó helyen van az a padláson.

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 11:47:57

@yoisten: "a meleg viszont nem a falakon megy ki - hanem a tetőn, de ez már fizika. "

A fizika mit mond arról, hogyha van egy fal aminek a belső oldala 22C a külső fala meg -15C és U=0,4W/m2K?

neduddgi99 2017.01.23. 12:05:34

@VHB: majdnem olyan, csak fűtési idényben éjjel nappal(folyamatosan!) rendelkezésre áll fogyasztástól függően 14,6Ft+Áfa, vagy 17,6Ft+ÁFA áron.Külön órát kell igényelni a szolgátatótól és van némi papírmunka is. Maga az óra ingyenes, de a kiépítést csak a szolgáltatónál regisztrált villanyszerelő végezheti el!

yoisten 2017.01.23. 12:08:28

@Nand: Kedves Nand

Inkább írok blődségeket - tapasztalattal
Mint az igazat - tapasztalat nélkül

További szép napot mindenkinek!

neduddgi99 2017.01.23. 12:09:11

@elemes: nekem ezzel csak az a bajom,hogy semmi sem garatntálja azt hogy a szolgáltatód pl 10 év múlva is átveszi tőled a nyáron megtermelt áramot :/ a beruházás költsége kb 10-15 év alatt térül meg tulajdonképp csak előre fizeted ki a villanyszámládat erre az időszakra. Ha majd lényegesen lecsökken a napelem-beruházások költsége talán majd akkor fogja nagyon megérni, vagy ha sikerülne hosszabb távon az elektromos energiát eltárolni)

VHB 2017.01.23. 12:10:59

@neduddgi99: köszönöm, tényleg nem vagyok képben az ilyenekkel

yoisten 2017.01.23. 12:14:43

@eßemfaßom még áll: Költözzünk vissza barlangokba! Ott elég vastag a szigetelés (az ablakokon is)

Kíváncsi vagyok mikor fogják veszélyes hulladékká minősíteni azt a sok szart amit most drága pénzért rátukmálnak a szigetelés fetisisztákra! (ja hogy elégetni már most se szabad? nem baj, majd beledaráljuk az oceánokba, vagy kilőjük a napba!)

udvaros · https://udvar.wordpress.com 2017.01.23. 12:15:14

A "tavalyi gáz és idei klímaköltség" ábra alapján azt gondolom, hogy nem a frissen beüzemelt fűtős klímáid dolgoznak rendkívül kedvező költségen, hanem a korábbi konvektoros gázfűtésed hasznosította pazarlóan az energiahordozót. Hőszivattyús készülékek üzemeltetése önmagában sajnos sem fogja vissza igazán kívánatos mértékben a téli fűtés iszonyatos energiaigényének költségét. Saját termelésű villany kell hozzá, és jól szigetelt épület - különben nem lesz sokkal kedvezőbb a ráfordítás-haszon arány a szokványos módszerekhez viszonyítva, ráadásul a hőszivattyúval olyan eszköz kerül a háztartásba, aminél el lehet felejteni a takarékosságra törekvő házi barkácsolást.

neduddgi99 2017.01.23. 12:15:35

@Brix: ez nem igaz! ha te is használnál klímát fűtésre pontosan tudnád :)

neduddgi99 2017.01.23. 12:23:15

@Skywatcher: a varázsszó BROADLINK :D
ezzel a kis játékszerrel bármilyen infrás eszközödet okostelefonról vezérelheted. Ha elfeletetted kikapcsolni pl a tévét azt is le tudod kapcsolni munkába menet...
Természetesen a klímádat is "okossá" teheted vele, főleg ha mondjuk egy elhúzódó meeting miatt csak két órával kséőbb érnél haza a munkahelyedről tudod módosítani, hogy mikor kezdjen fűteni...pl:
www.banggood.com/Broadlink-RM-Pro-Smart-Home-Automation-Phone-Wireless-Remote-Universal-Controller-p-942667.html

de van ezen kívül rengeteg,csak győzd megtalálni a neked megfeleőt :)

neduddgi99 2017.01.23. 12:28:42

@yoisten: ezt én sem tudtam volna ilyen tömören, értelmesen, összeszedetten megfogalmazni!Grat!

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 12:40:48

@yoisten: ez nem volt válasz a kérdésre

elemes 2017.01.23. 12:40:50

@neduddgi99:

"nekem ezzel csak az a bajom,hogy semmi sem garatntálja azt hogy a szolgáltatód pl 10 év múlva is átveszi tőled a nyáron megtermelt áramot"

Ez természetes: az eladási áron történő visszavásárlásnak nincs jövője. A nagyker áron történő kötelező átvételnek is csak középtávon.

"a beruházás költsége kb 10-15 év alatt térül meg"

Igen, ha semmilyen szerződést nem kötök az áramszolgáltatóval, tehát semmit nem fizet a visszatáplálásért, akkor ilyesmire becsültem én is.

A mi háztartásunk napi átlagban 12-14 kWh energiát használ. Úgy becsültem, hogy egy 2.5 kWp napelem-rendszer segítségével éves átlagban ennek 30-40%-át tudjuk napenergiával kiváltani (tárolás nélkül), például néhány nagyfogyasztó: villanybojler, fagyasztószekrény, mosógép üzemeltetését ennek megfelelően programozva.

10-15 év megtérülés évi 7-10% hozamot jelent, kevés befektetés kínál ilyen hozamot manapság.

Alick 2017.01.23. 12:42:03

@neduddgi99: A hacker biztosan jót játszik majd a lakás vezérelgetésével. :)
Persze ha van hozzá legalább kétlépcsős hitelesítás, akkor nem szóltam.

elemes 2017.01.23. 12:42:52

@yoisten:

"Ház szigetelés mindenkinek egyéni problémája, a meleg viszont nem a falakon megy ki - hanem a tetőn"

Ehhez annyit tennék hozzá, hogy a falakon IS, az ablakokon IS, a légcserével IS, a tetőn IS.

elemes 2017.01.23. 12:44:19

@Alick:

"A hacker biztosan jót játszik majd a lakás vezérelgetésével."

Ez fejtörést okoz a mostanában népszerűvé váló "dolgok internete" fejlesztőinek, de már látszik a fény az alagút végén.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 12:47:55

@altimus:

"a klima miatt ez eleve adott koltseg, a futesi funkcio nelkul is ott lenne."

Ott lenne, de csak egyszer, így meg a fűtési szezon után is megjelenik.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 12:51:00

@carrot cake:

"Hitelre csinálni halál. De ha van tőkéd akkor igenis jó. Pl egy 2.5 Mft-os befektetéssel évi 450.000 Ft nyi közműszámlát spórolhatsz meg. Mi közel 20..25% kamatnak felel meg amikor nulla a betétkamat a bankban."

Ilyen számok mellett hitelre is megérheti. A nagy rizikó persze az, meddig marad az éves szaldó.

Nand 2017.01.23. 12:59:29

@yoisten: 4 éve fűtök klímával

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 13:11:44

@carrot cake:

A légcsatornázáshoz azért kellően (azaz nagyon jól) szigetelt ház is kell, ui. a levegő kis fajhője miatt nagy térfogatáram kell ahhoz, hogy egy rosszul szigetelt házat is befűts csak az áramló levegővel, és eközben ne legyen kellemetlenül erős a légáram.

gono 2017.01.23. 13:42:22

Héló!
Én is fűtök klímával.
A leírt konvektorhoz képesti nyereség nagyon szerénynek tűnik. Ennél sokkal jobban (olcsóbban) működne egy kondenzációs gázkazán padlófűtés kombó. Persze még ott van a H tarifa kiaknázása, csak az nem világos, hogy miként programozod be a klímádat, hogy használja azt.

nathal 2017.01.23. 14:03:59

1x is nagyon örülök, h jelentkezett ez a téma. Kíváncsian vártam más tapasztalatát is. Én 2015. nyarán vettem egy ingatlant. 4. emelet, déli fekvés, téglaépítés. Igaz, h a nyílászárók cserélve lettek, de a ház nincs szigetelve. Indokolt volt egy klíma beszerelése a melegek miatt. Tervezgettem, gondolkodtam és műszaki ember (NŐ) lévén arra a köv.re jutottam, h én is egy jobbfajta klímát vettem, h gázkonvektorok mellet egy alternatív fűtési mód is legyen. Imádom. Tavalyi fűtésszezon gáz: 25 e ft (ebben melegvíz melegítése is), villanyszámlám 10 e ft alatt van. Sokat használom, minden nap. Kellemes érzést ad és pl fürdetés után is turbóra állítva alá tudom tenni a gyerekeket. Kiváltképp hasznos ősszel és tavasszal. Nekem egy bajom van, h a tv wifije megbolondítja a készüléket, (mert ebben is van-de minek?) bánom, hogy nem jártam körül a G (H) tarifákat, de egyedülállóként 2 kisgyerekkel, a sok kivitelezés mellett ez elsiklott. de utánajárok. Örömömre szolgál, h a sok gúnyos megjegyzést tevő emberek-volt elég- orra alá dörgöltem, h rengeteget spóroltam és a közérzetünk is jó. Tiszta hülyének néztek, h klímával fűtök. Az emberek 99% a azt hiszi, h az áram fűtőszálak melegítésére szolgál :). Összegezve: Életem egyik legjobb döntése volt.

mókusfülecske 2017.01.23. 14:10:34

A tüzifa ára kb. 2800-3500,- Ft mázyánként, amiből jó esetben 12-15%, rosszabb esetben 20% víz. Emelett dolgozni kell vele, nem keveset, és sokkal több felügyeletet kíván, mint bármi más hőtermelő.
A klíma jó, de az hogy -15°C-on is fűt csak egy dolog, a hatásfoka itt már a konvektorral megegyező, tehát nem erre való.
Többen javasolják, kell mellé egy napelem rendszer....na igen, de akkor már olyan ami a lakás energia szükségletét is kiváltja, tehát nullás villanyszámla legyen. Akkor erre pedig tesség összegyűjteni újabb 3-4 millió forintot, mert szükség lesz egy 7-8kW-os rendszerre.
Aztán szinte annyi beltéri ahány helység, vagy légcsatornás rendszer....egyik megoldás sem a legolcsóbb.
Viszont aki fűtött már épületgépészetileg valóban jól megépített, helységenként külön szabályozott, kondenzációs, padlófűtéses rendszerrel, az pontosan tudja, nem olyan nagyon drága az a gáz.... A rendszer valamivel drágább nyilván, mint felrakni 3 inverteres klímát, de nem is volna igazságos egy az egyben összehasonlítani.

Mindezeket a következők tekintetében mondom: 140m2-es családi házat lakunk, tudunk fűteni puffertárolós vegyestüzelésű kazánnal, teljesen új kondenzációs kazán + padlófűtés, helységenként szabályozva, van két Daikin inverteres klímánk, és van egy 6.25kW-os napelem rendszerünk.... volt - van mit összehasonlítani.

mókusfülecske 2017.01.23. 14:12:45

@gono: Nem kell programozni semmit. A H tarifának feltételei vannak, csak a megfelelő eszközöket lehet róla működtetni, fixen csatlakoztatva.

gono 2017.01.23. 14:14:14

@mókusfülecske: És mit csinálsz ha éppen nem jön a H tarifa, de te meg fázol?

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 14:31:08

@gono: Akkor füt az A tarifával, úgy is kb gáz árban van a jó légkondis fűtés. H tarifa október 15-április 15 között él. Ezen az időszakon kívül azért ritkán vannak kemény minuszok.

mókusfülecske 2017.01.23. 14:34:23

@gono: Én semmit, mert csak nyáron használom a klímát, arra amire kitalálták, hűteni.
Ugyanis a padlófűtéssel teljesen jól érezzük magunkat 21°C-ban, míg Neked klímás fűtéssel 24°C-ban a nappaliban simán "lefagy" a lábad, ha hidegpadlós a helység....

neduddgi99 2017.01.23. 14:35:02

@Alick: hááááát ha nincs legalább kétlépcsós titkosítás akkor majd jól ki-be kapcsolgatja a klímát és a TV-t a hekker és biztosan jól fog szórakozni vele (amíg haza nem érek). Biztosan megéri neki majd ezzel foglalkozni, mint hogy meg hekkeljen egy bankot vagy a NASA-t :LOL egyébként az alap wifi-s cuccok is minimum WPA-2 titkosítást használnak (ha jól tudom)

cardiobascuralis 2017.01.23. 14:35:22

@carrot cake:
"évi 450.000 Ft nyi közműszámlát spórolhatsz meg"

Nem tudom, te gyárépületben laksz?
Csak mert nekem egy átlag 60 négyzetméteres lakásban a teljes éves közműszámlám nincs 200 ezer Ft, és abból van olyan (pl. víz), amin a fűtéssel egy fillért nem tudsz spórolni.

neduddgi99 2017.01.23. 14:37:09

@gono: a H tarifa folyamatosan rendelkezésre áll...nem kell sehogy sem programoznia klímádat!

neduddgi99 2017.01.23. 14:39:16

@gono: ha nincs H tarifa akkor villany sincs, még vezérelt sem :) ugyanis a sima órával van párhuzamosan kötve....

nathal 2017.01.23. 14:45:47

@mókusfülecske: mellesleg nem csak hűtésre találták ki. ez a nagy tévedés a fejekben. ez egy hőszivattyús rendszer.

Vizilabda 2017.01.23. 14:50:34

Itt egy Top Cool van kiegészítőnek néha bekapcsolom a radiátor mellé. Nem tudtam, hogy a levegőt is tisztítja, jó volt ezt elolvasni. Télen, nyáron jó barát, de főleg nyáron.

Phteven 2017.01.23. 14:50:43

"hőszivattyús működésű, ami megújuló energia"

He?! Ez mit jelent?

neduddgi99 2017.01.23. 14:54:31

@elemes: Ezt Te írtad: A mi háztartásunk napi átlagban 12-14 kWh energiát használ. Úgy becsültem, hogy egy 2.5 kWp napelem-rendszer segítségével éves átlagban ennek 30-40%-át tudjuk napenergiával kiváltani (tárolás nélkül), például néhány nagyfogyasztó: villanybojler, fagyasztószekrény, mosógép üzemeltetését ennek megfelelően programozva.

10-15 év megtérülés évi 7-10% hozamot jelent, kevés befektetés kínál ilyen hozamot manapság.

Nos, merüljünk el a matematika csodás világába, egy kis közgázzal vegyítve.... Adott hogy a nálatok napi KWh fogy (legyen a közepe KWh) az egy hónapban 390KWh aji 38Ft br áram árral számolva 14800FT/Hó. SZámításod szerint enek a 30-40%-át tudjátok megtakarítani, legyen ez a mi példánkban a mnaximum, szóval 40% azaz minden hónapban megtakarítotok kb 6000Ft-ot azaz évi 72000Ft. Egy 2KWp napelem ára (ami kevesebb mint az általad számolt 2,4KWP) cakk-pakk 950eFT egy egyszerű osztással (950/72) kiszámolhatjuk hogy kb 13,2év alatt fut nullára a befektetett összeged, DE egy kanyit sem kamatozott a 13 éve berakott majd egy guriga. Ha az általad számolt 7-10%-os hozamot (évi 95ezer csak az első évben de normál befektetés esetén kamatos kamat is játszik!!!) tudná akkor a 13. év végére majd 2,2-3M Ft-al kellene rendelkezned, de Te még csak akkor érted utol magad, szóval a 13 évre ELÓRE kifizetett villanyszámládat használtad fel....mekkor nagy üzlet mi ?! :D

neduddgi99 2017.01.23. 14:56:12

@neduddgi99: valahogy kikapcsoltam a numlockot: kiinduló adat 13KWh/nap, sorry

BéLóg 2017.01.23. 14:56:30

Ez tetszett!
Köszönöm!

nathal 2017.01.23. 14:58:19

@Phteven: ez termodinamika "A körfolyamatokat megvalósító gépek a hőerőgépek: hő felvételével munkát végeznek (és le is adnak hőt). Ezt a működést szokás direkt (egyenes) körfolyamatnak vagy ciklusnak nevezni. A körfolyamatok egy része visszafelé is működ­tethető. Az ilyen gépek a hőszivattyúk vagy hűtőgépek: a környezetük végez munkát a gázon, a gáz hőt vesz fel és máshol (több) hőt lead. Ez a működés az indirekt (fordított) körfolyamat vagy ciklus. " Carnot-féle körfolyamat

BéLóg 2017.01.23. 14:59:29

@Phteven: Ez a kis pontatlanság az, hogy a környezetből vonja el a hőt, ami "megújuló", persze elfelejti hogy ezt ÁRAMMAL teszi (keringtetés), vagyis lehet az áram csak úgy jön a konnektorból, atom, gáz, szén, víz, lég, nap, na ezeket úgyse látjuk.

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 14:59:39

@Phteven: Kicsit legyszerűsítették a H tarifás rendeletet, ahol még "és" kapcsolat van a höszivattyú és megújulók között :)

"...legalább 3 jósági fokú hõszivattyúk és a napenergiából és egyéb megújuló energiaforrásokból nyert hõt épületek hõellátására hasznosító berendezések üzemeltetését ..."

mókusfülecske 2017.01.23. 15:02:14

@nathal: de igen okoska, csak és kizárólag hűtésre találták ki. a technikai újítások után vált elérhető a "fordított" üzemszerű működés, így lett hűtő-fűtő, illetve "hőszivattyús". már a szó is borzasztó.... picit olvass utána mielőtt jobban belemerülsz.

nathal 2017.01.23. 15:04:24

itt vitatkozunk. én nem tudok és ha tudnék sem telepítenék (korábban volt) padlófűtést. A szállóporok miatt. Sokan leírtuk, én is h a pénztálcánkon éreztük, h ez JÓ. Ennél több nem kell. Az pedig ha valaki csak hűtésre használja legyen az ő dolga. Nekem úgy éri meg a befektetés, h igyekszem teljes mértékben kihasználni a készülék adta lehetőségeket, ami nemcsak hűtés és fűtés. Sok emberrel ellentétben ennek az elméleti hátterét volt "szerencsém" megtanulni, amit számon is kértek. Nem az a hülye tyúk vagyok, mert meg sem tehetem, h átgondolatlanul beleugorja a hülyeségbe. NEKEM megérte.

neduddgi99 2017.01.23. 15:04:32

@neduddgi99: persze, ha kibír még újabb 13 évet akkor 26 év alatt már megkerested az újabb 2KWp-s napelem árát....na az után már - ha a főbb számok nem változnak - akár elérheted az évi 7% hozamot... de csak a 26. évtől indul

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 15:07:06

@mókusfülecske: "így lett hűtő-fűtő, illetve "hőszivattyús""

Van egy rossz hírem, a hűtő légkondi is fűt, csak épp a másik végén jön ki a meleg.

Különben nem működne...

nathal 2017.01.23. 15:10:04

@mókusfülecske: Én nem tettem rád megjegyzést. nem is teszek. Megteszi más. Ilyen embernek itt nincs helye. én csak megosztottam a tapasztalataimat.

mókusfülecske 2017.01.23. 15:12:41

@nathal: nekem van mindhárom, vegyes pufferrel, kondenzációs padlófűtéssel, és inverteres klímák. ha van ingyen fa (mert azért van olyan....) akkor azzal, ha nincs akkor gázzal fűtünk. nyáron meg klímával hűtünk, ha kell. 46-os vályog fal, szóval ritkán kell.
de tényleg nem érdemes ezen vitatkozni.

mókusfülecske 2017.01.23. 15:15:00

@nathal: ezt te írtad "ez a nagy tévedés a fejekben", pont annyira személyes mint amit én írtam.
de valóban kár veled minden percért, mert nem hallgatod meg a másikat, csak fújod a magadét. bocsánat, ha sértő voltam. szép napot.

elemes 2017.01.23. 15:23:37

@neduddgi99:

Majdnem jó :)

1. alternatíva: van egymillió forintom. Berakom egy bankba és évente kiveszem kamatait -- ami mostanában 10-20 ezer forint.

2. alternatíva: az egy milkából napelemes rendszert rakok a tetőre -- ez évente kb 60 ezer forinttal csökkenti a villanyszámlámat.

12-14 év múlva persze az 1 millió forint még mindig 1 millió forint lesz, a napelemeim pedig már túl lesznek élettartamuk felén, tehát az összehasonlítás nem egészen korrekt, de talán világosabb, hogy hogy értettem a "hozam" fogalmát.

Hab a tortán, hogy a napelemmel termelt energiafölösleget *jelenleg* kedvezményes áron visszavásárolja az áramszolgáltató, és amíg ez, vagy akár a nagyker áron történő átvétel lehetősége él, extra hozamot termelnek a napelemeim.

neduddgi99 2017.01.23. 15:39:19

@elemes: :D
1.) nem csak bankbetétben kel/lehet gondolkodni
2.) ez igaz, de ezzel csak azt csinálod, hogy kifizeted előre az évi 60 ezret
2/a nem számoltunk karbantartási és eseti meghibásodással

egy kis malíciával próbáltam rávilágítani hogy összekeverted a MEGTÉRÜLÉS és a HOZAM kifejezéseket. A hozam a befektetés első napjától termel, míg megtérülés esetében csak akkor jelentkezik haszon, ha a befektetett összeg visszatermelődött és a megtérülési idő után még sokáig használható az a valami amibe pénzt fektettél.
Ha neked megéri - és ha van egy felesleges gurigád miért ne érné meg - erre költeni, és az MEGTÉRÜL 10-13 év alatt akkor jó.

"Hab a tortán, hogy a napelemmel termelt energiafölösleget *jelenleg* kedvezményes áron visszavásárolja az áramszolgáltató..." ez ebben a formában téves információ, egy oda-vissza mérő órát kell kiépíteni ami a termelés időszakában egyik (termelt) a fogyasztás időszakában az elhasznált áramot méri. évente egyszeri leolvasásnál derül ki hogy melyik oldal volt az erősebb :) pl nyéri időszakban termelsz 1850KWh-t de télen elhasználsz 2850KWh-t akkor az egyenleged 1000KWh lesz és azt fogod fizetni....kedvezményes éron csak és kizárólag a felesleges energiát fogja megvenni a szolgáltató (tehát ha többet termel a napelemed, mint amit felhasználsz)

Nand 2017.01.23. 15:51:50

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Azonos teljesítményen kb azonos mennyiségű levegővel dolgozik a lcs klíma. (3-5kW->700-1000m3/h) Épp, hopgy okos méretezéssel, elhelyezéssel az lcs klímával jobban kézbentartható a huzat.

edguy 2017.01.23. 15:53:27

@igazi hős:

Az éjszakai 1-4 fokkal kevesebb lesz, mert a klíma automatikusan tudja ezt, ha az elalvási időzítőt(sleep)módot aktiválod. Ilyenkor a klíma 30 percenként 1 fokkal csökkenti a hőmérsékletet, és ha eléri a 4 fok csökkenést, akkor mindaddig úgy is marad, még el nem éri a kikapcsolás idejét(amit beállítottál) vagyis ha 24-re van állítva a szoba hőmérséklete akkor fél óránként 1 fok minimum 20 fok

Más: A cikk írónak

Örülök neki, hogy végre megírtad ezt a cikket is, mert nekem senki nem hitte el az első cikkedhez írt hozzászólásaimat. Én már 3 éve "H" tarifával használok 2db FUJITSU klímát hűtésre-fűtésre(48m2-es lakásban), és mondhatom, hogy a cikkben leírtak teljesen fedik a valóságot. Én már leszereltettem a radiátorokat is a társasházi lakásomban.A fűtési szokásom most is ugyanaz, mint radiátorral, de a költségeim még a harmadánál is kevesebbek így klímával. Nálam a kedvezményes tarifával még kevesebb a költség, és bizony itt nálunk -20 alatti hőmérséklet is volt, és abban is működik, az én szintén -15 fokig ajánlott klímám. A legjobb beruházás volt, amit a lakásra ráköltöttem.

carrot cake 2017.01.23. 16:08:20

@cardiobascuralis: 300 m2, havi 15 villany, 20 gázszámla. :)

carrot cake 2017.01.23. 16:15:29

@elemes: Ekkor nem számoltál a havi kb 1000 ft os számlafentartással és egyéb költséggel, tehát nulla az 1 M ft kamata.
A napelemekre 20 év gari vagy szavatosság vam, akkor is még elméletileg 85...90% osnak kell lenni.

Akkor éri meg ha nem az utcát fűtöd , magyarán jó az épület. Ami szintén pénz. És sajnos itt tájékozódik el aki csak csorgatja a nyálát illetve fanyalog hogy "nem éri meg" persze hogy nem éri meg gazdaságtalan épületbe, lakásba. De akkor állítom hogy 7 éven belüli a megtérülés, ha csak a számlát illetve annak hiányát nézed.

carrot cake 2017.01.23. 16:19:30

Simán lehet pozitív energiamérlegű házat építeni nem túlságosan sokkal többért, de mindenki a franko 30-as porotherm, 10 cm dryvit, okosba megoldott hőhidas áthidalők, födémek, és aljzatbetonokban gondolkodik, mert a mai magyar átlag építőipar ezt tolja. Nem is kevésért négyzetméterenként. Pedig itt lenne az új szabvány, de még a CSOK-os lakásra is felmentés van.
Mondjuk érthető mert soha nem lenne szükség Paksra másképp...

Beerhead 2017.01.23. 16:21:04

Azt se felejtsük el, hogy így a két legnagyobb szopató cég is kikerül a képből: a gázosok és a kéményesek. (tudom, hogy itt nincs kémény, olyan helyre gondolok, ahol van)

Alick 2017.01.23. 16:28:54

@neduddgi99: Még az autók esetében is reális a veszély:

www.wired.com/2015/07/hackers-remotely-kill-jeep-highway/

Az is komoly bosszúság, ha mondjuk a hacker a tulaj távollétében kánikulában max-ra tekeri a fűtést, közben lekapcsolja a frigót, atb.

neduddgi99 2017.01.23. 16:45:03

@Alick: ok, részben igazad van, DE én nem okosházról beszéltem, hanem arról az egyszerű kütyüről amivel okosítható néhány infrával vezérelt háztartási gép. AKinek meg van pénze kos autóra, házra annak legyen (van!) pénze a megfelelő védelemre is :)

a linkelt cikkre reagálva: nyilván elég nagy kihívás egy hekkernek egy vadi új okosautó felett átvenni a hatalmat és világgá kürtölni, lényegesen nagyobb mint elállogatni egy klímás fűtést, vagy ki-be kapcsolgatni egy TV-t :LOL

neduddgi99 2017.01.23. 16:53:11

@Alick: ooops most olvasom...nem is hekkerek voltak, hanem tesztelők. Nyilván rendelkeztek forráskóddal és némi hozzáféréssel az autó agyához. Persze ha ezeket az infókat nem csak egy ember tudja akkor már nem titok többé :D

Phteven 2017.01.23. 17:28:58

@nathal: És ebben mi utal a megújuló energiára?!

Megújuló energia: " A megújuló energiaforrások a napenergia közvetlen termikus és foto-villamos hasznosítása, biomassza, szélenergia, vízenergia, geotermikus energia, valamint a Holddal összefüggésben az ár-apály energia. (A geotermikus energia nappal való kapcsolata a földfelszín napból és a magmából származó energiaáram jelentős különbsége alapján sorolható a megújuló energiaforrások közé.)[2]"

Részlet a Wikipedia idevágó szócikkéből. Szerzőnk összekeverte a szezont a fazonnal.

edguy 2017.01.23. 17:48:49

@Phteven:

Hát, vagy te kevered nem?
Az a megújuló energia benne, hogy 1kW felvett teljesítményből lead 3-4-5 (kinek milyen cop-ja van, fűtésnél ez a lényeges érték). Magyarán mondva, meglesed kint a mérőórát, leírod az állást. Majd elindítod a klímát, és meglesed mikor lesz az órán 1 kw elfogyasztva,mennyi idő múlva......és jön a döbbenet, hogy eltelik 3-4-5 óra is akár ezen idő alatt. (Kapcsolj be egy villany rezsót, és nézd meg mekkora teljesítmény van ráírva.....no az óránként el is használja azt.)No ez az, amire az állambácsi azt mondja, hogy ő erre bizony kedvezményt ad, de biztosan ők is hülék hozzá.....a wikipedia megmondta a tutit neked, és ez a lényeg.

edguy 2017.01.23. 17:50:58

Bocsika, nem neked akart menni.....

eßemfaßom még áll 2017.01.23. 18:03:30

@edguy: ettől még a höszivattyú nem megújuló, nem is nevezi senki annak, csak simán energiatakarékos.

Balint133 2017.01.23. 18:12:00

@Alick: Hagyjuk mar ezt a hacker temat :D Nem olyan nagy dolog ezeket kivedeni. Wifi-dre belossz egy jobb titkositast, az SSID-t elrejted, jelszonak meg nem pistike1234-t kell megadni hanem vmi 10-16 karakteres bonyolultat. Na innentol kezdve tuti nem "hekkelnek" meg.

Alapvetoen tobblepcsos vedelem kell, a fenti a 0. lepes, ha be is jut bent is meg lehet vedeni az eszkozoket.

Altalaban azok paraznak ilyeneken akik nem ertenek hozza. Batran mondhatom, hogy megfelelo beallitasokkal kielegito vedelem erheto el.

Phteven 2017.01.23. 18:25:12

@edguy: Drága szívem. Amiről te beszélsz, az az, hogy az utca levegőjének hőjét használod fel a lakás levegőjének melegítésére. Ebben csak annyi megújuló energia van, hogy az utcát a Nap fűti. Igen ám, de az a nyüves hő nem akar bemenni magától, be kell dugni a konnektorba a hőszivattyút, és az majd beviszi. Igen ám, de hogy azt a hőszivattyút lehet, hogy földgáz tüzelésű erőműben termelték. A földgáz pedig fosszilis, nem megújuló energia. No ezen igazodj ki! ;-)

A villanyrezsós példád ott sántít, hogy a rezsó az elhasznált energia igen nagy hányadát hőenergiává alakítja. A hőszivattyúnál az áram csak a hőtranszportban segít. Vagyis valahonnan elvonod a hőt, és valahová elviszed. Nem ördögtől való dolog ez, csak az egyik alma, a másik körte.

Elek Heck 2017.01.23. 18:40:55

Van +1 aspektus: amikor beszarik a cirkód és halálra szopatnak a katasztrófavédők

1) a kémény csövezéssel
2) a kémény gerinc fölé emelésével
3) az igy megtoldott kémény kikötésével
4) a kéményhez a járda kiépitéssel
5) a tüzfalra vágandó szellőzőnyilásokkal
6) gázterv követelésével
7) a kémény tisztitónyilás elérhetőségével
8) ...stb

az 1) .. 8) szabadon kombinálható ...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 18:43:53

@nathal:

"A szállóporok miatt"

Persze erősen függ a helyiség szigetelésétől, de jól szigetelt helyiség esetén és a szokásos 8W/(m2*K) hőátadási tényezővel számolva a padló és a levegő között is csak pár fokkal kell melegebbnek lennie a padlónak, mint a levegő, vagyis mondjuk 24 fokos levegő esetén nem éri el a padló hőmérséklete a 30 fokot. Ha mezítláb rálépsz a csupasz padlóra, hűvösnek fogod érezni.

Nálad - amikor még üzemelt a padlófűtésed - mennyi volt a padló hőmérséklete a legmelegebb ponton?

neduddgi99 2017.01.23. 18:52:44

@carrot cake: hát még ezen sem fogsz 450 ezret maximum "csak" 420-at ha termelsz ennyit...(bár gázt nem hiszem hogy tudsz termelni :D)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 18:55:02

@Nand:

Akkor, gondolom, jóval nagyobb a légcsatorna keresztmetszete, mint a hővisszanyerős szellőztetésé lenne, ugye?

Vagy tapasztalatod szerint kombinálható a légcsatornás fűtés a hővisszanyerős szellőztetéssel? Azért kérdem, mert az utóbbi általában csak passzívházaknál oldható meg kellemetlen huzatérzés nélkül.

700...1000m3/h légáram azért nem kevés, főleg azt is figyelembe véve, hogy a levegőt nem érdemes kb. 40 fok fölé melegíteni, mert akkor már romlik a COP.

De talán tévedek, szívesen olvasnám a véleményedet, tapasztalataidat e témában (lcs fűtés). Idén tavasszal fogjuk felújítani a tavaly ősszel vásárolt cs. házunkat, és még gondolkodunk a fűtésen. Helyiségenként fűtő klímát felszerelni igen drága, főleg ha fűtésre optimalizált klímáról van szó, a lcs klímák meg igencsak drágák. Kb. max. 4kW fűtőteljesítmény kellene az előzetes számítások szerint mínusz 15 fok kinti hőmérséklet esetén egy 96m2-es házhoz (3 szoba, hall, konyha, fürdő/WC).

fabit 2017.01.23. 19:09:12

@Elek Heck:

Én már 3 éve klímával fűtök. Pont azért esett rá a választás, mert a lakás felújításakor realizálnom kellett, hogy ma egy belvárosi társasházba szabályosan nem szerelhető be gázfűtés és szabálytalanul is horribilis összeg. Ráadásul vetetnek veled egy min. 24kW-os kondenzációs kazán 43nm-re, amit 6-8kW kifűt...
A 2. évben megcsináltattam az ominózus H tarifát is. Nincs összehasonlítási alapon az előző rendszerről. Vettem a lakást, ablakot cseréltem stb.
Viszont 11.130Ft a teljes havi villanyáltalányom. Ebben benne van a villanybojler, számítógép, villanysütő és használom nyáron is a klímát, bár nem egy sokat. A lakás 43nm régi tégla épület, Észak-Északkeleti tájolással, az épület sarkán, szóval szép nagy utcafrontom van...
Szerintem H tarifa nélkül rezeg a léc, de azzal együtt felveszi a versenyt a legmodernebb gázos rendszerekkel is.
A zaj zavaró kicsit, de énnekem már az a fura ha tavasszal kikapcsolom és túl nagy a csend a lakásban. A port viszont kavarja. Persze a szűrője is szépen megtelik, de ez nem porszűrő, ebből a szempontból biztosan nem ideális.
Én a tartósságán izgulok kicsit. Nekem 2db Panám van (-20°C-ig jók) de rajtuk csak 2+5év gari van. Mondják elmegy 20 évet is, de mondjuk anyámnál a FÉG 89 óta működik és köszöni szépen jól van...

Phteven 2017.01.23. 19:28:48

@fabit: Ha nem kizárólag forintban hasonlítod össze, azért inkább a gáz oldalára billen a mérleg nyelve. Nekem van napelem+klíma, kandalló, gáz+padlófűtés. Átmeneti időben én is klímával fűtöttem. Szép, jó, de rühelltem a huzatot, a zajt és azt, hogy nem úgy melegednek át a falak és a padló, mint padlófűtésnél. A kandallóról már ne is beszéljünk! 2. éve, hogy nem fűtök klímával, hanem betettem a padlófűtés körébe 2db átfolyós vízmelegítőt, 2x1800W teljesítményűt. Keringető szivattyú+arduinós vezérlés. Jöttek az okosok, hogy miért nem veszek hőszivattyút, mert az mennyivel jobb má', meg COP, meg a kisfaszom. Mondtam, hogy vegyenek nyugodtan, a közel milliós beruházásuk a büdös életben nem fog megtérülni az én 25000-es beruházásommal szemben. A napelemeim annyi áramot termelnek, hogy bőven kihúzom az évet a termelésemmel. Télen persze nincs kecmec, akkor gáz+fa a komfort miatt.

Alick 2017.01.23. 19:53:34

@Balint133: Ha a vezérlés intranetes wifis hálózaton belül megy, akkor jogos.
Ha viszont neten keresztül működik a szabályozás, akkor a lokális védelem nem fogja meg a net felől érkező, álcázott, hamis azonosításon alapuló hozzáférést.
A gyakorlatban szerintem sincs nagy általános kockázat, viszont egy-egy backdoor felfedezése után előfordulhatnak script-es rákeresős támadások.

2017.01.23. 20:13:33

ámítás, gázzal 90 m2-t 13ből kifűtök

bellarand 2017.01.23. 20:16:18

Felejtős ez a rendszer. A jövő a mennyezetfűtés / mennyezethűtés. Olyan, mint a padlófűtés, csak még jobb. A hőmérsékleti gradiens 0 (hőmérsékleteloszlás ideális). 90%-ban sugárzással adja le a hőt. Tehát nincs konvekció -> nem lebegteti a port, nincs huzat, stb. Persze ez is hőszivattyúval megy, csak teljesen más dimenzió, komfort, hatékonyság terén. Nyilván dukál hozzá szellőztető rendszer.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 20:20:52

@bellarand:

"90%-ban sugárzással adja le a hőt"

Ez esetben min. kb. 60 fokosnak kell lennie a sugárzó testnek, de inkább 70-80 fokosnak, ahol viszont a COP már nem olyan jó, mint 40 fok körül, ami a hőszivattyús fűtés (padló vagy radiátor) ideális előremenője.

Parajpuding 2017.01.23. 20:24:32

Ma már tény, hogy a klímával történő fűtés bizonyos alapterületig sokkal jobb, olcsóbb (akár kivitelezni, akár üzemeltetni), mint a gáz. Én is azon vagyok, hogy teljesen eltakarítsam a házból a gázfűtést cirkóstól, gázórástól.

bellarand 2017.01.23. 20:33:16

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Miért kell 60/70/80 fokosnak lennie? Hol van összefüggésben a hő sugárzással leadott hányada és a hőmérséklet?

Nand 2017.01.23. 20:57:32

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Konkrét tapasztalatom nincs az lcs-s klímával, csak oldalfalival, de nagyon sokat agyalok rajta.
- a legfontosabb dolog, hogy alulról kell elszívni, mert akkor sokkal kevésbé rétegződik a levegő, mint a magasra szerelt oldalfalival. Valamint ha van ami lehúzza fentről a meleget, akkor nem is kell lefelé belőni a meleget, lehet azt vízszintesen a mennyezet alatt befújni-> nincs huzat
- szellőztetés: te is tudod, hogy 50-150m3/h környékén van, a fűtés
meg attól függ 330W/10fok/100m3/h, meg ugye az eltérő nyomásviszonyok miatt se nagyon lehet összelőni a kettőt.
50 fok fölé nem nagyon mennek ezek, legalábbis az én LECA-m nem, tehát még egy pont a alső elszívás mellett tekintve, hogy legalább 5 fokkal hidegebbet tud elszívni, mint a mennyezet alól, tehát kevesebb tömegáramba (huzat) tudja betenni a teljesítményét.

-Ár oldalfali alap japán 50-55e/kW, lcs 70-90e/kW, viszont több oldalffali helyettesítése esetén elmarad Yx50-70e szerelési díj! Sonoflex csővel a bátrak maguknak is megcsinálhatják a csövezést (kb 200-250m3/h-ként kell egy D200-as Sonoflex cső, meg nem befojtani valami durva anemosztáttal)

A 18-as Fuji -15 fokon tud 4kW-ot és kb 520ezerért elérhető.
"a levegőt nem érdemes kb. 40 fok fölé melegíteni, mert akkor már romlik a COP."
Kicsit eltúlozva, nem a lefújt levegő hőmérséklete rontja le a COP-t, hanem ha nem fújhat elég levegőt. A lcs-t lehet hajtani, mer a sonoflex eltünteti a hangját, az oldafalit meg csak akkor tudod kihajtani, ha nem vagy otthon, mert hangos. COP-t egyébént, max ventifokozaton mérnek.

Gour 2017.01.23. 21:34:57

Egy hónapja lassan, hogy hőszivattyúval fűtöm a házat ill a hálószobát még néha a klímával is megsegítem mert imádjuk a meleget. :) Miért kellett a hőszivattyú? Nem mellékes, hogy ezzel foglalkozik a cégem de a legfontosabb a padlófűtés megléte volt a házban amit nem akartam nélkülözni. Tökéletesen működik a rendszer, egy korrekcióra lesz csak szükség, a falra tettük a 8kw-os hőszivattyút és átadja a vibrációt, lábakra lesz téve a földre. A tetőn van 3,5kw napelem, így mondhatjuk, hogy ingyen fűtöm a házat, ha pedig a nyári feltápolást is megnézem akkor plusszos a mérlegem.

A cikk szerzője korrekt módon leírta a klímával fűtést, csak annyival egészíteném ki, hogy szerintem felesleges a legdrágább Fujitsut megvenni, egy alap Mitsubishi, vagy a Daikin egyes tipusai jóval olcsóbban tudják ugyanazt, ill a Gree-nek is jók a fűtős klímái.

igazi hős 2017.01.23. 22:07:30

@carrot cake: "Előtte havi átlagos 14.000 villany és 20.000 Ft gázszámla." Korábban napelemről volt szó, te meg gázszámlát írsz, tehát kollektorról (is). Alma-körte. De igazad van, fűtésen arányában többet lehet spórolni, különösen ha új építésről van szó.

szepipiktor 2017.01.23. 22:15:19

Öcsém, te szépen beugrotál egy olyan témába, amit a szakemberek évtizedek óta ismernek... Magyarán feltaláltad a spanyolviszat.
Onnan indulj el, hogy a klíma milyen fűtési elven alapszik... Onnan sétálj el a különböző kazános radiátoros fűtésekhez és gondolkod el, hogy miért kell több tüzelőanyag azokhoz? (Idő, hatékonység, hőérzet, itt keresgélj)
A konvekort dobd ki a játékból, mert annál csak a tábortűz gazdaságtalanabb az edőben.
Szóval nem azért nem használnak klímaalapú fűtést mert az rossz, hanem:
- a legtöbb ingatlanban azelőtt kiépítettek valamilyen klasszikus megoldást, mielőtt a klímahullám elért bennünket.
- a klímák többsége nem fűt.. így csak azzokkal a típusokkal próbálkozhatsz, amelyek erre alkalmasak...
- a klímával történő fűtés valójában légfűtés, ez meg ezeréves történet... csak ezer éve nem volt más... Kandalló vagy légfűtés.
- légfűtés kiépítése egy modern igatlanban helypazarló és roppant költséges. Ezért nem terjedt el a magánterületen.
Szóval csak így tovább! De kérdezz meg szakembereket, meg fogsz lepődni! Például az egyik legrosszabb a közkedvelt padlófűtés...

igazi hős 2017.01.23. 22:22:15

@carrot cake: "A klíma (hőszivattyú) egy puffertartályba "dolgozna" onnan melegvizet és padlófűtést is ki tudnál venni." Ez egy nagyon rossz hatásfokú rendszer, hiszen a padlófűtésnek magasabb bemenő vízhőmérséklet (~45 fok) kell, mint amilyen meleg levegő egy klímából normálisan kijön (30 esetleg 35 fok). Minél nagyobb a hőmérséklet különbség, annál rosszabb a hatásfok. És még kell egy extra hőcserélő is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 22:23:15

@bellarand:

"Miért kell 60/70/80 fokosnak lennie? Hol van összefüggésben a hő sugárzással leadott hányada és a hőmérséklet?"

Itt az összefüggés tökéletes feketetestre (ahol az emisszivitás epsilon=1):

P=sigma*A*T^4

ahol P a sugárzással leadott hőteljesítmény, sigma a Stefan-Boltzmann állandó, A a sugárzó felület, T pedig a sugárzó felület abszolút hőmérséklete Kelvinben. Az arányok:

80 fok/40 fok: 353^4/313^4=1.6

Vagyis 80 fokon 1.6-szer több hőt ad le sugárzással, mint 40 fokon. Nem drasztikus, de azért jelentős különbség.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.23. 22:25:48

@Nand:

Köszönöm, ezt egy kicsit emésztem, és ha nem zavarlak, akkor még kérdezlek, ha valami nem világos. Lassacskán döntenünk kell.

bellarand 2017.01.23. 22:53:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez durva csúsztatás. Te is tudod, hogy ez csak egy a sok paraméterből:
- egy radiátornak a felülete mekkora egy mennyezet felületéhez viszonyítva (a képletben az A)? Egy radiátor kb 2 nm-e sugároz, a belső és a fal felőli felülete nem hasznosul (ha van a falon hőpajzs)
- a konvekciós, a kondukciós és a radiációs hőleadás aránya ennél sokkal bonyolultabb
- a konvekció egy szabadon álló radiátornál jelentős, na de ha egy fotel mögé rejtjük? Netán ha nem az ablak alatt van?
- befúvós (split) klímánál csak konvekció van (ez is lehet előny, mert kicsi a hőtehetetlensége)

De a hőmérséklet emelkedésével sokkal gyorsabban nő a konvekciós hőleadása a radiátornak (a deltaT miatt), mint a radiációs (sugárzási). Ennek egyik oka, hogy egy kétsorosnak 4x akkora felülete érintkezik a levegővel, mint amekkora hasznosíthatóan sugárzik. Szóval pont fordított az összefüggés!

ProsTata 2017.01.23. 23:30:53

@szepipiktor:
Nem tudom mire, vagy kire reagáltál. Ha a posztolóra, akkor meg azt nem tudom min vitatkozol?
A történet arról szól, hogy valaki felújít egy lakást és úgy dönt egy inverteres klímával, vagy hőszivattyúval oldja meg a fűtést. Mert csak... Mert úgy gondolja, hogy ez megéri valamiért. Most ennek eredményéről számolt be. Most akkor miért fikázod?
Egyébként tőle függetlenül tavasszal én is megtettem ugyanezt, egy 70-es évek elején épült nagyblokkos ház egy 57 m2-es lakásába kerül be Daikin inverteres klíma. A tapasztalatom hasonló, bár a posztoló egyes adatait némi kétkedéssel fogadom.
És igen, ezekben a lakásokban eredetileg gáz parapet konvektor van.

ProsTata 2017.01.23. 23:49:40

Nekem egy 3,5kW-os Daikin inverteres klíma van beépítve és 90 m3 légtér kifűtését tudja elvégezni problémamentesen (két szoba). Maximális pillanatnyi teljesítményfelvételnek 800W-ot mértem, de ha felfűtött, akkor már messze nem ennyi.
Nagyon halk, szinte nem lehet hallani, pontosabban rá kell koncentrálni. Ez a bel- és a kültéri egységre is igaz. A klímás cég üzleti partnerem, tehát nálam nyilván "referencia" is egyben nekik. A kültéri egység az erkélyemen van az ablak mellett. Szóval konkrétan zavaró lenne, ha zajongana.
Írtam az imént, hogy a posztoló megtakarításai, adatai nekem túl szépnek tűnnek, de az alap megállapítás igaz.
Nem szerettem volna a lakásfelújítás költségeit megfejelni egy 57 m2-es lakásban 1,2-1,4 millió forinttal (cirkogeizer + radiátorok, + engedélyek + kéménybélelés + munkabér + szétvert lakás és idő).
Összességében én nem számolgattam eddig, hogy mi az olcsóbb? Most albérlő lakik a lakásban, az ő költsége, hogy a konvektorokkal, vagy klímával fűt. Ő az előbbiben hisz, én nem fogom meggyőzni.
Most a legnagyobb hidegekben 20 ezer forint körüli gázszámlát hoz össze, ennél sokkal több szerintem az elektromos áram sem lenne.
Ha a gyerekem odaköltözik egyszer, majd ráérek számolgatni. Aztán a konvektort elbontani, egy végtelenül egyszerű dolog lesz.

djpeter 2017.01.24. 00:36:40

Tiszteletem mindenkinek!
Mi most építünk házat és többen tanácsolják hogy ne vezessem be a gázt hanem villannyal münködő klímát (víz-levegő)használjak. elgondolkoztatott mivel új építés lesz és nincsen közmű a telken.Voltam mindenhol és érdeklődtem. Nálunk az út alatt átfúrva kellene elhozni a gázt. Terveztetés ,kémény stb. költséget amit a gázra költenék inkább öljem klímás fűtésre és úgy azt mondják nem sokkal több.Persze ha kész házat kell átalakítani akkor már más a helyzet megtérülésben. A gázbevezetést még nem számoltam ki. Annyit beszéltem emberekkel és olvastam utána ,hogy ha a telkemen lenne akkor is olyan 2- 2,5 millió minimum,de inkább felette plusz a telekre vinni ,terveztetni stb. Klímás fütésre még nem kaptam ajánlatot mivel a tervek még nem véglegesek,de napelem nélkül neten olvasva kijön 3 - 3,5 millióból. a ház terve 3 rétegű üvegekkel padlóba,falakon,mennyezeten 10cm,15cm,40cm szigeteléssel lesz tervezve . nagyon hajlok a klimás fűtésre.

ProsTata 2017.01.24. 08:00:09

@djpeter:
Nézd, 3-3,5 millió az elég durva ajánlat, vagy becslés. Én azt láttam eddig, hogy a levegő-levegő hőszivattyús rendszerek költsége maximum paritásban van egy jó gázos központifűtés rendszerrel. Persze nem tudom mekkora házat építesz, de ha ekkora energiát fektetsz az energiahatékonyságba, akkor én inkább a hőszivattyús megoldást választanám.
Azt figyelembe vetted, hogy klímát valószínűleg már most kiépíted? Annak költségét levonhatod a hőszivattyús rendszerből, hiszen egy kalap alatt megvan ez is, az is.
És ahogy írták, az üzemeltetési költségek jelentősen csökkenthetők. A napelemek telepítése jó kiegészítés és erre most új állami támogatási források fognak megnyílni!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.24. 08:12:18

@bellarand:

Nem radiátorhoz hasonlítottam, a szót sem írtam le. De még te sem írtad le abban a kommentedben, amelyre reagáltam. :) A kommentemből is világos, hogy arra mutattam rá: mennyezetfűtés esetén célszerűbb a 70-80 fokos előremenő, mint a 40 fokos, amennyiben a sugárzó hőre akarod kihegyezni.

Ha még emlékszel, erre a kommentedre reagáltam:

"A jövő a mennyezetfűtés / mennyezethűtés. Olyan, mint a padlófűtés, csak még jobb."

Hol van itt szó radiátorról és a radiátor felületéről? Lehet, hogy te közben arra (is) gondoltál, de én nem vagyok gondolatolvasó, csak arra tudok reagálni, amit leírsz.

"Ez durva csúsztatás."

Már megbocsáss, de itt inkább te csúsztatsz, nem én. Na de mindegy is, mindenben igazat adok neked, te vagy a helikopter, remélem, ezzel befejeztük a vitát.

Nand 2017.01.24. 08:18:42

@szepipiktor: Az új klímák 95%-a hatékonyan fűt. Inverteresnek kell lennie, és elektronikus adagolósnak (nem kapilláris)
Légfűtés kiépítése akkor lesz drága, ha szobánkénti precíz hőmérsékletszabályzást akarsz.
VAlamint rendesen hőszigeteltnek kell lennie a háznak, különben nagy tömegáramok adódnak.
Amerikában a légfűtés terjedt el, gondolom nem annak ellenére, hogy drága a kiépítése.

Nand 2017.01.24. 08:24:03

@igazi hős: A padlófűtésnek nem kell 45 fok ha hőszigetelt a ház.
A klíma COP-jét meg kinti 7 fok beszívott 20fok/teljes beltéri fordulat mellett adják meg. Tehát egy 700m3/h@5kW beltérinél 42 fokos levegő adódik.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.24. 08:49:13

@Nand:

"és elektronikus adagolósnak (nem kapilláris)"

Erről a különbségről még nem is hallottam, kérlek, írj róla egy kicsit.

Nand 2017.01.24. 09:11:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne: kapilláris, olyan mint a hűtőkben van. Fix nyomáskülönbségre, állandó tömegáramú közegszállítás. EEV-nél meg a szoftver határozza meg, hogy mennyi hűtőközeget adagol be, nincs kötve a fizikai sajátossághoz.
Amúgy Peterch megállapítása volt még évekkel ezelőtt. Japánok között nincs kapilláris szabályzású, szerintem

djpeter 2017.01.24. 09:47:55

@ProsTata: bocsi,de irtam,hogy nekem nem levegő-levegö hanrm vizes lenne csak nem tudom hogyan irják víz-levegö vagy forditva levegö-víz. a lényeg hogy pufferen keresztül padlófűtés,falfűtés. ennyi.

apukam_vilaga 2017.01.24. 10:50:35

@nathal: egyetértek, hogy egy eszközt minél jobban ki kell használni. DE nem minden klima fűt és nyílván árban is van különbség, a 2 funkciós (hűt-fűt) drágább.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.24. 10:55:26

@Nand:

Köszönöm, ma is tanultam egy hasznos dolgot. :)

nathal 2017.01.24. 11:03:14

@apukam_vilaga: én kizáeólag az INVERTERES klímára gondolok. ma már aki telepít szinte kizárt, h a régi ON/OFF rendszert venné. szerintem nem is lehet kapni. én megdöbbentem, h mennyi butaság elhagzik itt. olyan emberek írnak hülyeségelet, akinek fogalmuk sincs, h mi az elvi alapja a rendszernek. kiakadnak a "hőszivattyú" szón és a megújjuló energia forráson. mondjuk nem is olyan egyszerű felfogni a működésüket. sokan elfelejtik, h nem véletlenül van gáz a rendszerben. a hűtőgépek elvén működik. az alacsonyabb hőm. helyről (kültér)von elhőt. Ennek a szállításához munka kell. ezért kell az áram. lsd hűtőgép. alaphelyzetben ter.dinamika főtétel a hő a melegebb helyről áramlik a hideg felé. na ez van megfordítva.a hűtőben sem van kompresszor és gáz.

nathal 2017.01.24. 11:04:35

@nathal: jav. a hűtőben sem van véletlenül..

Nand 2017.01.24. 11:12:59

NEm lehet már behozni az országba hivatalosan ON-OFF klímát. Nincs már csak hűtő klíma-> nincs felára a hűtő/fűtő klímának (nem értelmezhető)

BéLóg 2017.01.24. 19:02:47

@fabit: És a melegvíz meg csak úgy van nálad a csapban?
Az emberek általában azért vesznek cirkót/kazánt mert fűtenek MEG mert kell a melegvíz.
Árammal melegvizet csinálni a világ legborzalmasabb energiapocsékolása.

Beer Monster 2017.01.24. 19:33:33

@neduddgi99: Ehhez kell az épületben állandó internet-kapcsolat?

neduddgi99 2017.01.24. 20:09:46

@Beer Monster: Igen, es mobilnet sem art hogy akar az autobol is tudj intezkedni ha kell.

dejódiópótló 2017.01.25. 06:22:30

@@Nand: ARYG 18 LLTB / AOYG 18 LALL 5,2 (0,9-5,9) 6,0 (0,9-7,5) R410A 479 000 Ft
ARYG 18 LHTBP/AOYG 18 LBCA 5,2 (0,9-6,5) 6,0 (0,9-8,0) R410A 565 000 Ft
Viszont a sonoflex Isoflex felülete belülről is olyan mint kívül azaz nem sima amin elég nagy a nyomásesés ezzel számol ni kell.

dejódiópótló 2017.01.25. 06:28:06

@Nand: Ez így igaz. a szoftver meg általában a hőmérséklet termisztorok adataira támaszkodva állítgatja az adagolót(ami mp-ént 30-50 de akár több pulzálás is lehet hasonlóan a common rail dízelek befecskendezéséhez) a drágább rendszerekben ehhez a nyomástáűvadók is adnak adatokat.
Az EEV viszont sarkallatos pont, mechanikai hiba esetén nagyon gonosz tréfát úz és a hiba igen nehezen hatáárolható be, legtöbbször csak diagnosztikával hibakiolvasás és állapot monitorozással üzem közben. Ritka de nagyon szívatós hiba.

Nand 2017.01.25. 08:29:57

@dejódiópótló: Így van, számolni kell, méretezni kell. Építettem hővisszanyerős szellőztetőt Sonoflexel és axiális ventilátorral (!!) és várakozáson felül teljesített. Nem kell félni a sonoflextől. +1 egyébként 18-as beltéri 95Pa-t tud 800m3/h mellett legmagasabb fokozaton, ennyi már csak elég.

Egy Hun Hunniából 2017.01.25. 16:08:35

Nálam is nagy szerelem VOLT a klímafűtés, december 15-ig. Akkor az öt éve csendben, jó hatásfokkal működő rendszer megadta magát. :-(((
Ami a durva benne minden előjel nélkül!
Nem lett zajosabb, stb.
A csere 2 hét alatt oldódott meg, addig fűtés hősugárzóval, más alternatíva nem lévén.
Tehát most is klímával fűtök, de a szerelem elmúlt!
Tavasszal készül(nek) más fűtési lehetőség(ek) üzemzavar esetére.
Ja és így az éves fűtési költségeim sem 30-35 eFt/év hanem a duplája. (eszköz amortizációja & szerelés díja). Úgy már nem annyira bombasztikus a biznisz.
Ismétlem a legdurvább, hogy semmi előjel!

dejódiópótló 2017.01.25. 16:56:46

Milyen típus, márka volt? Alkatrésszel nem volt megoldható?

MaCS_70 2017.01.25. 20:41:47

Egy olcsóbb ötlet a távirányításra:
www.banggood.com/Broadlink-Black-Bean-Smart-Home-Wifi-Remote-IR-Controller-Universal-Appliances-Smart-Control-p-1049494.html?rmmds=mywishlist

Barátaimnál infrafűtés van, a plafonra szerelt, okosan vezérelt panelekkel. Jelentősen csökkent a fűtésköltségük a gáz/cirkós megoldás után.
Erről mi a véleményetek?

MaCS

Rufusz 2017.01.25. 23:22:16

Infrapanellel jóval drágább fűteni, mint split klímával, gyakorlatilag folyamatosan üzemelnie kell. Én kiegészítő fűtésnek gondoltam magamnak a fürdőszobába (ott ugye nincs klíma), álmenyezet felett.

bellarand 2017.01.26. 01:41:49

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Már hogy ne írtál volna radiátorról: "Ez esetben min. kb. 60 fokosnak kell lennie a sugárzó testnek, de inkább 70-80 fokosnak, ahol viszont a COP már nem olyan jó, mint 40 fok körül, ami a hőszivattyús fűtés (padló vagy radiátor) ideális előremenője."

Nem látom a logikai összefüggést a fenti hozzászólásodban, tehát hogy mi köze annak ahhoz, amit én írtam. Miért kell 70-80 okosnak lennie 40 helyett, ha mennyezettel fűtök?

Itt is figyelmetlen voltál, mivel én arányról írok: "Hol van összefüggésben a hő sugárzással leadott hányada és a hőmérséklet?"

Hányada, azaz arányról írok. A konvekciós, kondukciós és radiációs hőleadás arányáról. Ezeknek aránya alig változik 40 fok vagy 80 fok esetén.

Azért írtam, hogy durva csúsztatás, mert a mennyezet hatalmas felülete miatt nagyon kicsi hőmérsékletkülönbség, 4-5 fok is elég a hőntartáshoz. Azaz egy 20 fokos lakásban a mennyezet 25 fokos kell legyen.

Mennyezetfűtés esetén hővezetés nincs (a levegő hőszigetel) és gravitációs áramlás sincs, hiszen a mennyezeten van a radiátor. Tehát marad a hősugárzás.

Ha már összehasonlítjuk, akkor a padlófűtéssel illene (vagy a falfűtéssel).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.26. 11:04:22

@bellarand:

Egyre jobban belegabalyodsz. :)

Először érdemes lenne elgondolkodnod azon, mi az energetikai különbség az elektromos és a melegvizes fűtés között.

"Már hogy ne írtál volna radiátorról"

Az előremenő és a COP összefüggésében, nem pedig a sugárzó, konvektív és konduktív hő arányával kapcsolatban.

"Miért kell 70-80 okosnak lennie 40 helyett, ha mennyezettel fűtök?"

"a mennyezet hatalmas felülete miatt nagyon kicsi hőmérsékletkülönbség, 4-5 fok is elég a hőntartáshoz. Azaz egy 20 fokos lakásban a mennyezet 25 fokos kell legyen. "

Akkor légy szíves, számold ki és írd le ide a példádban említett (25 fokos mennyezet, 20 fokos levegő) mennyezet 1 négyzetméterének hőmérlegét. Mellesleg a hőntartáshoz szükséges hőenergia egy picinyég függ az adott helyiség/ház szigetelésétől is, nem?

Talán azon is elgondolkodhatsz, hogy a 80 fokos előremenő vízhőmérséklet nem feltétlenül jelent 80 fokos mennyezetfelületet. :D

"Mennyezetfűtés esetén hővezetés nincs (a levegő hőszigetel)"

Valóban nincs sok. Konvekció viszont van, bár annak mértékét nem tudnám kiszámítani. Talán te?

Johanan 2017.01.26. 15:58:30

Kedves Mindenki!
10 évvel ezelőtt kötöttem egy 10 eFt/hó Fundamenta lakástakarékot. 2 évvel ezelőtt lejárt. Akkoriban már a napelemes rendszeren gondolkodtam. Egy barátommal beszereztünk egy-egy rendszert. Az enyém 3,75 kW-os. Ezt a megtakarítás pont fedezte. Másfél évvel ezelőtt elkészült. Az első félévben 30 eFt túltermelésem volt elektromos energiából. A következő évben már jobban kiszámoltam, így 1500 Ft volt az éves villanyszámlám. Most a hűtő-fűtő klímával szeretném a felesleg elektromos áramot felhasználni. Ezzel a gáz számlám csökken, illetve komfortosabb nyári hónapokat remélek. Utólag a 3,75-ös napelemes rendszert kicsinek találom, ugyanis nagyobb fűtési részt tudnék vele megvalósítani. A hőszigetelést gondolom még fejleszteni a kisebb fűtési energiaszint eléréséhez.

MaCS_70 2017.01.26. 17:52:04

@Rufusz: Akkor másról beszélünk. A szóban forgó, infrapaneles fűtést pont úgy vezérlik, hogy ha nincs ember az adott helyiségben, akkor sokszor egyáltalán nem kapcsolnak be. A levegő kifejezetten hűvös (az infrapanelek ugye 70-80%-ban a tárgyakat fűtik), a hőmérők elborzasztó értékeket mutatnak, mégis kifejezetten kellemes a hőérzet.

MaCS

bellarand 2017.01.26. 22:23:40

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
„Először érdemes lenne elgondolkodnod azon, mi az energetikai különbség az elektromos és a melegvizes fűtés között.”
Mire gondolsz? Hőkapacitás, hidrodinamika, veszteségek, tehetetlenség, hatásfok?

„Az előremenő és a COP összefüggésében, nem pedig a sugárzó, konvektív és konduktív hő arányával kapcsolatban.”

Abban igazad van, hogy az előremenő hőmérsékletének növekedésével romlik a COP. Csak azt nem értem, honnan veszed a 70-80 fokot.

„Akkor légy szíves, számold ki és írd le ide a példádban említett (25 fokos mennyezet, 20 fokos levegő) mennyezet 1 négyzetméterének hőmérlegét. Mellesleg a hőntartáshoz szükséges hőenergia egy picinyég függ az adott helyiség/ház szigetelésétől is, nem?”

Fenomenológiai, statisztikus vagy kvantumos tárgyalásmódban? Mellesleg nem az ujjamból szoptam a 25 fokot. Nyilván függ a szigeteléstől.

„Talán azon is elgondolkodhatsz, hogy a 80 fokos előremenő vízhőmérséklet nem feltétlenül jelent 80 fokos mennyezetfelületet. :D”
Persze, hiszen miközben áthalad a víz a csöveken, kihűl.

„Valóban nincs sok. Konvekció viszont van, bár annak mértékét nem tudnám kiszámítani. Talán te?”
Konvekció 10-20%. Falfűtésnél 30%. Padlónál 50%.

„ Mennyezetfűtés: Azoknál a már meglévő épületeknél, amelyekben nincs fal-, vagy mennyezetfűtés, komolyabb megbontás nélkül utólag is kialakítható a felületfűtés gipszkarton panelek segítségével.
Ezen fűtési rendszerek a padlófűtéshez hasonlóan szintén alacsony előremenő fűtővíz-hőmérséklettel üzemeltethetők (35-42°C). Ebből következik a gazdaságos üzemelés és az alacsony porterhelés. Ezzel szemben a sugárzásos hőleadás aránya a padlófűtéshez képest magasabb. Kialakul az ember és a környező (fűtött) felületek között a sugárzási egyensúly, ezáltal magasabb hőkomfortot elérve. Így további előnyt jelent, hogy a helyiség levegő hőmérséklete akár több fokkal is alacsonyabban tartható, amellyel költséget takaríthatunk meg.
További előnye mind a radiátoros, mind a padlófűtési rendszerekkel szemben, hogy hűtésre is alkalmas. Mivel hűtés esetén is sugárzással történik a hőelvonás, nem jelentkezik huzathatás, így nyáron is élvezhetjük a tökéletes hőkomfortot.
Kitűnően kombinálható a rendszer hőszivattyúval az alacsony előremenő hőmérséklet miatt. Nyáron pedig akár passzív hűtéssel is minimális költségek mellett hűthetjük házunkat.
Fontos megemlíteni, hogy szabályzásra gyorsabban reagál, mint a padlófűtések általában, a radiátoros fűtés azonban még mindig a legdinamikusabb ezen a téren.
A mennyezeten nagyobb felületi hőmérsékletek engedhetők meg a felületeken, így növelhető a fajlagosan bevitt hő teljesítmény.
A mennyezetfűtési rendszerek napjaink egyik leggyorsabban terjedő felületfűtési megoldása, működését tekintve kis mértékben tér csak el a padlófűtésektől.
Általános tévhit azonban, hogy ez a megoldás rossz hiszen „a meleg levegő felfelé száll” . A légáramlás kialakulásához komoly hőmérséklet különbség szükséges zárt térben. A konvekciós, magas hőmérsékletű (radiátoros) fűtések esetében ez igaz, ott ugyanis a levegő és a hőleadóból kiáramló levegő hőmérséklet különbsége akár 70°C is lehet. A sugárzó fűtések hőleadása mint nevük is mutatja hősugárzás formájában történik. A sugárzó hő 80%-ban nem a levegőt melegíti fel közvetlenül hanem az épületszerkezeteket (falak, padló, stb.) később ezek egyenletesen sugározzák vissza a hőt és melegítik fel a levegőt.
Így tehát mennyezetfűtés esetén a meleg levegő nem a mennyezet közelében gyűlik össze mint radiátoros fűtések esetén, teljesen egyenletes hőmérséklet alakul ki a helyiség egészében. A padlófűtés hőtechnikailag a létező leghatékonyabb fűtési megoldás, azonban bizonyos esetekben akár más felületfűtések is szóba jöhetnek.”

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.27. 08:29:01

@bellarand:

"Hőkapacitás, hidrodinamika, veszteségek, tehetetlenség, hatásfok? "

Ha érted, amiről beszélünk, akkor a választ is tudod.

"Fenomenológiai, statisztikus vagy kvantumos tárgyalásmódban?"

Ahogy akarod.

"Mellesleg nem az ujjamból szoptam a 25 fokot. Nyilván függ a szigeteléstől."

Tehát függ a szigeteléstől, de azért 20 fokos levegőnél elég a 25 fok... Hm.

"Persze, hiszen miközben áthalad a víz a csöveken, kihűl."

Itt most éppen nem ez a lényeg. Ne kérdezd, mi az, mert ha érted, amiről beszélgetünk, akkor tudnod kell.

"Konvekció 10-20%. Falfűtésnél 30%. Padlónál 50%."

Ezt hogyan számítottad ki?

bellarand 2017.01.27. 22:50:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne:

Nem elég, hogy ordas baromságot írsz, de képtelen vagy elnézést kérni. Na de ehhez kell némi emberi nagyság, ami nyomokban sincs meg esetedben. Micsoda egy pökhendi, arrogáns, kioktató figura vagy! ( "ha érted... ; tudnod kell..." ) Na de nem alacsonyodom idáig, hanem mosolygok egyet magamban és kedvesen válaszolok. Itt egy link, ha érdekel, honnan vettem a 10, 20, 50 %-ot (ami amúgy padlónál nem is 50, hanem 70%(!) - rosszul emlékeztem - szóval sokkal előnytelenebb):

www.halasihir.hu/file/files/unsorted/merkbau.png

Még utoljára megkérdezem: te honnan vetted, hogy a mennyezetfűtésnek 70-80 fokos víz kell? Mert innen indult az egész.

Amúgy azért nincs a mennyezetnél konvekció, mert a meleg felfelé száll, de a mennyezetnél feljebb nem tud. Kondukció meg azért nincs, mert a levegő hőszigetel (nagyon rossz hővezető). A 20-25 fok meg nyilván akkor érvényes, ha - mint már írtam - komoly hőszigetelés valósul meg, de ez már eléggé alap és nincs kint -25 fok, hanem +5. Ja, és ezt még megerősíti a saját tapasztalat.

Ez a "számold ki, vezesd le" meg eléggé nevetséges. A mérnöki tudomány fenomenológiai tárgyalásmódot használ. Tehát megmérik az ötvözet szakítószilárdságát, majd azzal és biztonsági tényezőkkel számolva alkalmazzák egy adott keresztmetszet és igénybevétel esetén. Hőtechnikában a termoelektromos hatást használják hatásfok mérésére. Ezen aztán nincs mit levezetni. Most írhatok ide képleteket, de az csak felesleges nagyzolás: ε=Qh/W = Th/(Th-Tc)
„Hőszivattyú jósági tényezőjének meghatározása: A mérendőmennyiségek a következők: Th, Tc, Pwés Ph. A terhelőellenálásokat ez esetben nem használjuk, mivel a munkát nekünk kell kívülről betáplálnunk: Pw=UwIw. A magasabb hőmérsékletű hőtartály hőmérséklete nem változhat. Ilyenkor a hőtartályba pumpált Ph hő teljesen disszipálódik sugárzás és hővezetés révén: a tartály termikus egyensúlyban van. Ph = Ph(nyitott) és Pc= Ph(nyitott)- Pw.”

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.28. 00:03:15

@bellarand:

Maradjunk annyiban, hogy nem tudod kiszámolni, hanem máshonnan ollózol be számokat és idézeteket.

Ennyike. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.01.28. 00:08:31

Ja, és a különbséget sem ismerted fel. :)Szövegeket bemásolni meg egy óvodás is tud.

szelbopártolja 2017.02.07. 19:20:52

Érdeklődők részére.
Ha mindent nem is, de eléggé sok beírást olvastam, Jó, hogy sok igaz okosság jött elő, ellenkezője is van bőven. Leírom az én helyzetemet, ami nálam működik eddig semmi gondom nem volt, a nem mindennapos megoldások ellenére.
70 éve épült családi házat vásároltam meg, 62nm. belső területűt, 155m3 légtérfogattal. Elhanyagolt állapota miatt leginkább saját munkával szinte passzív ház lett belőle. Kívül 20 cm. hungarocell, mennyezeten is 30cm. a vizes padlófűtés alatt is 10-15 cm. Nyílászárók nagyok, fixek, nem nyithatóak, 0,5-s üvegezéssel, hőszigetelt alu redőnyökkel. Gépi hővisszanyeréses szellőztető rendszer biztosítja a penészedésmentes friss levegőt 24 órán át. (Ez a szellőztető rendszer szerintem is 20-30%-os hőmegtakarítást eredményez, meglepett, hogy ilyenről nem találtam írást a blogban.)
Telekre nem volt bevezetve a gáz, most sincs, nem pazaroltam arra a pénzt. Hőszivattyús szplit klímás fűtés kellett. (kéményt visszabontottam, most nincs más fűtési lehetőségem, csak szplit klímás, monovalens) A blogban leírt Fuj. típusból 9000BTU-sat, LTC változatot vásároltam 268ezer Ft-ért, beszerelés 65ezer, mert a vizes padlófűtéshez is erről „lopok” le hőt. Egy kültéri és egy beltéri egység dolgozik, a házban csak a fürdőnél van ajtó, máshol nincs, nyitott minden. 24 órán keresztül egyenletes, 22-24fokos a hőmérséklet mindenhol. Kedvezményes hőszivattyús tarifáról kapja az áramot, legnagyobb napi fogyasztása 16kWh/nap volt, ami az idei, 2017-es januári -18 fokos hidegben sem volt több. Beüzemelés, 2012 márc. 20. óta a mai napig 6197kWh-t fogyasztott, amiben kevés nyári hűtés is van. Ebből adódott az évenkénti összes fűtési és klímatizálási költségem, ami átlagosan 25-28 ezer Ft/év volt. A mostani farkasordító télidő miatt ez a szezon kb. 5-8 ezerrel több lesz ugyan, de nem kellett kiegészítő fűtés.
Elégedett vagyok a berendezéssel, zajszintje nem zavaró olvasáskor sem, máskor sem (mosogatógép, mosógép, mikró, központi porszívó, sokkal hangosabb). Kültéri egység szükség szerint leolvaszt, telente kb. 500-600 liter kondenzvíz „termelődik”.
Szerintem a legolcsóbb fűtés, ahol lehetséges, ezzel érdemes fűteni. 2017.febr.07.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.02.07. 22:09:30

@szelbopártolja:

"szinte passzív ház lett belőle"

A falakon (mind a külső, mind a válaszfalakra gondolok) át a talajból feljövő hideget (na jó, a talajba elszökő meleget) hogyan állítottad meg? Addig rendben, hogy a lábazatot leszigetelted, talán még a talajszint alá is vagy fél méterrel, de ez nem csodaszer. Lábazati hőhídmegszakítást meg kész háznál nem lehet megoldani.

"A blogban leírt Fuj. típusból 9000BTU-sat, LTC változatot vásároltam 268ezer Ft-ért, beszerelés 65ezer, mert a vizes padlófűtéshez is erről „lopok” le hőt."

Ezt hogyan oldottad meg? Vagy hogyan csinálta a klímaszerelő? Ez kimondottan érdekel, mert én is hasonlóban gondolkodom.

szelbopártolja 2017.02.08. 12:21:49

30 klímás nem vállalta, míg egy, a saját felelősségemre igen, így a 9,52mm-es réz csövet belefűztük 3/4-es kerti slagba 6,5m hosszan, amibe a keringetőszivattyú vizét bevezettem ellenáramlással. A víz és levegő hőmennyisége kb.40%:60% a teljesítmény függvényében. Egyszerű.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.02.08. 13:10:07

@szelbopártolja:

Köszönöm a válaszodat. Hát, sokat keresgéltél akkor, mire találtál valakit. Munkagázt kellett utántölteni? Ha jól sejtem, igen.

Garancia persze ugrott, ugye?

A 40:60 arány szándékos volt? Én a teljes hőmennyiséget a víznek szeretném átadni, talán egy hőcserélő jobb (és sokkal drágább) lenne.

Megvan még neked a klímás elérhetősége?

Ha van rá időd, kérlek, írj a ház szigetelésével kapcsolatos kérdésemre is.

szelbopártolja 2017.02.08. 15:03:30

Nem azt írtam, hogy minősített passzívház lett csodaszerrel.
Sejtésed nem jó, mert 6,5m vékony cső, nem térfogat. Garancia Fuji-nál nem érdekelt egy év után, most sem. (0,1% olvass előbbre)A %.os megosztást saccolom, így sikerült, nálam komfortos a padlóhőmérséklet is.
Találj egy megdumálható klímást, ők sem akartak ilyenhez érteni. "Nem így szokták", mint általában bármely szakmában. Fantázia.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.02.09. 00:21:00

@szelbopártolja:

"Nem azt írtam, hogy minősített passzívház lett csodaszerrel."

Nem is erre gondoltam. ?) De érdekel a szigetelési megoldásod, ha van benne valami a szokásostól eltérő vagy annál jobb, mert mi is egy 35 éve épült családi házat akarunk idén szigetelni. A számításaim szerint a falakon feljövő hideg lesz az, amit a legnehezebben tudok csökkenteni,mert ezen nem segít a padló alászigetelése.

szelbopártolja 2017.02.09. 20:50:36

A házam kicsit kiemelkedik az enyhén lejtős talajból. A belső padozatszint alá 30cm-re lenyúlik a 20cm vastag külső hungarocell, mely feltámaszkodik az alatta elhelyezett, összesen kb. 8cm vastag, 50cm magas rétegen, mely vízzáró lemez, 5cm zártcellás hungarocell, cementkötésű lap és szeletelt téglaburkolat 5-től 20cm magasságban. Véleményem szerint (te számolsz, én saccolok) nem jelentős (persze, mihez képest?) az eltávozó hőmennyiség a talajba. Nem vagyok elégedetlen az éves fűtési költségemmel. Lehet, hogy te kevesebbet akarsz fizetni fűtésre. Az is lehetséges csak a beruházási költség ne legyen aránytalanul sok.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.02.12. 18:59:05

@szelbopártolja:

Szia, még egy kérdésem lenne, ha még olvasol. A beltérihez a rézcsövet ugye még a felszerelés előtt csatlakoztatta a klímás? Úgy sejtem ui., hogy a munkagáz a kültériben van, és ha a felszerelés előtt csatlakoztatják a rézcsövet, akkor az egyszerűbb. Emlékszel még arra, hogyan csinálta?

szelbopártolja 2017.02.13. 11:24:16

Az elhelyezés szerencsés nálam, mert kültérihez és beltérihez is jól hozzáférni. Felszerelték az egységeket véglegesen, csatlakoztatták a csöveket, VÁKUUMOZTAK, majd végleges lezárás, indítás.

Lali45 2021.08.30. 21:11:46

Sziasztok! 20nm-es panellakás szobájába szeretnék klímát, ami hatékonyan fűt a fűtési szezon előtti hideg reggeleken, estéken. Nekem az LG-t ajánlották, ezek közül melyiket lenne érdemes választanom? szerelvenybolt.hu/kazanok-es-keszulekek/klima-berendezesek-693/split-klimak-696 Köszönöm!
süti beállítások módosítása