A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Így készítsz menő pozsgásnövény-kompozíciót!

2019. március 24.

 

Ki ne szeretne egy otthonába egy csodálatosan festő szobanövényt? És ha megtoldom azzal, hogy változatos alakú és színű növények egyetlen tálban is jól megférnek? De az igazi jó hír csak most következik, ugyanis az egyik legkevesebb törődést igénylő, igazi túlélő növényekről van szó! Szerintem mást nem is kell mondanom, így is elég jól hangzik, mit gondolsz? :)

szukkulens_novenyvalogatas.jpg

Egy dekoratív pozsgás vagy más néven szukkulens növényekből álló tálat fogok összeállítani. Ha minden jól megy fantasztikusan fog kinézni a végeredmény és a növények is nagyon jól fogják érezni magukat egymás társaságában.

De mielőtt belevetnénk magunkat az ültetés folyamatába lássuk mi mindenre van hozzá szükség.

Hozzávalók

  • egy tetszőleges kiválasztott cserép/tál (nálam egy nagy méretű, eredetileg bonsai fácska kerámia tálja van a képen)
  • több szukkulens növény (különböző fajták összeválogatásával még szebb lesz a végeredmény, létezik lilásabb és csillámmal megszórt is)
  • pozsgás növényeknek is megfelelő föld (gyárilag kaktuszföld néven találjátok, de később elmesélem, hogy készíthettek házilag is)
  • dekorkavics a föld tetejére, hogy mutatósabb legyen
  • (igény esetén egy adag kavics)

novenytal_dekorativ.jpg

Mielőtt azonban nagy lelkesen magadhoz vennéd a pénztárcádat és elrohannál a boltba bevásárolni nem árt, ha veszel egy mély levegőt. Ezeknek a növényeknek az ára (a képen látható méretben) 700 forinttól egészen 1700 forintig terjed, a legolcsóbb fajta 5 literes kaktuszföld csomagja 400 forint, a dekorkavics zacskójáért pedig 800 forintot is elkérnek, és akkor még a tálról nem beszéltünk, ami mérettől és fajtától függően a legdrágább tétele lehet az összeállításnak. Tuti, hogy boltonként változnak az árak én a mókus logós barkácsáruházban vásároltam be, hol máshol  néznék körbe mókus létemre, nem igaz?

De nem akarom a kedvedet szegni, mert egy ilyen pompás összeállítás hosszú ideig lehet a lakásod éke. Kezdjük is a munkát különben soha nem fog elkészülni, nem igaz? :)

Készítsd elő a cserepet!

Ezek a növények a meleg és alig csapadékos környezethez szoktak, így a túlöntözés a gyengéjük. Éppen ezért feltétlen egy lyukas aljú edénybe akartam őket ültetni, és a jobb vízelvezetés érdekében egy vékony kavicsréteget is terítettem. Az utóbbi hasznosságáról még korábban olvastam, mivel nem vagyok nagy botanikus elfogadtam ezt az elméletet és gondoltam ha nem szükséges, akkor sem árthat.

Mivel az általam választott edény alján hatalmas méretűek voltak a lyukak, jobbnak láttam egy-egy kaviccsal részlegesen letakarni, hogy a föld ne, csak a víz tudjon arrafelé megszökni.

szobanoveny_atultetes_pozsgasok.jpg

Így keverj kaktuszföldet házilag!

Ezután következett a spéci növényföld rétege. Legegyszerűbb bolti kaktuszföldet venni, de mivel ígértem, hogy leírom a házi megoldást is hát legyen. 2 rész hagyományos virágföldbe keverj 1 rész homokot és kész. De arra jól vigyázz, hogy a homok szennyeződésektől és élősködőktől mentes legyen különben hamar problémák fognak jelentkezni, és tönkremegy az egész tál!

Akár a gyári, akár a házilag kevert föld mellett döntesz ideje beleönteni az edénybe és finoman nyomkodd le! Arra vigyázz, hogy ne öntsd teljesen tele a tál peremig a földet, mert még sok minden kerül majd a tálba, és még ha ritkán is, de valahogy locsolni is kell majd.

pozsgas_novenyek_ultetese_gondozasa.jpg

A homok miatt ez a fajta talaj sokkal porosabb állagú, lágyabb tapintású mint a hagyományos virágföld. Megpróbáltam lefotózni hátha visszaadja a különbséget a fénykép, döntsd el te, hogy mennyire sikerült! A bal kezemben hagyományos virágföld van, míg a jobban a most is használt kaktuszföld.

(A képre kattintva nagyobb méretben is megtudod vizsgálni!)

dsc06621.JPG

Most következik az egyik legszórakoztatóbb rész.

Tervezd meg a kompozíciót!

Tedd rá a szukkulens növényeket a cserepükkel együtt a talaj tetejére és rendezgesd őket addig, amíg el nem éred a szerinted ideális összeállítást. Ha van kedved oldalára fektetett kerámia cserepekkel vagy apró dekor elemekkel is feldobhatod. A dekorhomok mintázatát se felejtsd el megtervezni!

Tipp: Velem ellentétben te majd kalkuláld bele, hogy a magasabban lévő tál peremének köszönhetően, lehet, hogy nem fognak úgy kiférni a növények, ahogy szeretnéd. Hupsz.

szukkulens_novenyek_gondozasa_ultetese.jpg

Jöhet az ültetés!

Elérkeztünk az ültetéshez! Tudom, hogy erre vártál már a legelső perctől, szóval hajrá!

Én szétszedtem a legnagyobb növényem, mert magában elfoglalta volna a fél tálat, és megérett a három különálló tő a szétválasztásra. A jobboldali növényről is szedtem le apró hajtásokat, mert már teljesen ellepték a főnövény tövét. Ezek közül egyet el is ültettem az elefántos cserép popsija mögé.

szukkulens_novenytal.jpg

Bár sok netes képen jóval sűrűbben is be szokták ültetni ezeket a pozsgástálakat, de én optimista módon szerettem volna kellő teret biztosítani a számukra a terjeszkedéshez.

 Dekorkavicsra fel!

Most, hogy a növények fixen a helyükön vannak a dekorkavicson a sor. Rengeteg színben és méretben kaphatók különböző kiszerelésekben. Én egy bézs és egy barna apró szemű fajtát választottam, bár el kell árulnom, hogy a zöld szín felé is kacsingattam, de végül úgy találtam, hogy az nem hagyná olyan szépen érvényesülni a pozsgások élénk zöld színét.

Bármelyik változat mellett döntöttél óvatosan és kis lépésekben adagold a dekorkavicsot, mert nagyon potyog és szépen el kell oszlatni az egész föld területen.

Én nem szerettem volna ha túl szimmetrikus lesz, mert az nem olyan természetes, így kis hullámokat is csináltam a találkozás vonalánál. Továbbá átszórtam a bézs kavicsból egy keveset a másik térfélre, mert össze akartam mosni a határokat. 

Ezen kívül átszórtam a bézs kavicsból egy keveset a másik térfélre, mert össze akartam mosni a határokat.

igenytelen_szobanovenyek.jpg

Végső simítások!

Most jön a legpepecselősebb művelet. Mivel bármilyen finoman is szórtam a kavicsot, mégis elég tekintélyes mennyiség került a növények levelei közé (a fenti képen láthatod is). Nem akartam úgy hagyni mert csúnya is, meg a növény se örül neki szerintem, így fogtam egy csipeszt és egyesével kiszedegettem a félreesett kavics szemeket.

A fehér kiselefántos virágtartót is lemostam, hogy le legyen ilyen piszkos. Hiába úgy tűnik imád a sárban dagonyázni. :)

latvanyos_szep_de_igenytelen_szobanovenyek.jpg

Kész is van!

Ezzel el is érkeztünk a végére, készen van az alkotásunk! Remélem nektek is legalább annyira tetszik, mint nekem. :)

szukkulens_novenyvalogatas.jpg

Még egy apróság...

Amikor először meglocsoltam a növénykéket eléggé megijedtem amikor feltűnt, hogy a víz megállt a kavicsréteg tetején, mint egy kis tó, pedig nagyon vékony rétegben szórtam szét a dekorkavicsot. Majdnem 2 percig tartott mire beszivárgott a földbe a víz. Ha ti is így jártok ne lepődjetek meg, a végén minden megoldódik magától! ;)

Megpróbáltam lefotózni, de gépem annyira nem volt közreműködő, talán látszik rajta, hogy mire gondolok.

pozsgas_novenyek_ontozese.jpg

Rengeteg szemet gyönyörködtető variáció kihozható ezekből a növénykékből, nézd csak!

Ha további inspirációra lenne szükséged, itt van néhány mások által összeállított szukkulens mix.

(Itt is meg tudod lesni nagyobb méretben, a szokásos képre kattintás után.)

szukkulens_novenytal_mix.jpg

Bár minden igyekezetem ellenére sajnos csak nagyon kevés növény éli túl nálam, pedig legjobb tudásom szerint ápolom őket, bízom benne, hogy ezek a pozsgások igénytelenségükről és szívósságukról nálam is tanúbizonyságot fognak tenni és hamar belepik majd az egész bonsai tálat.

A kreatív ötletet a Provident támogatta.

növények otthon kipróbáltuk dekoráció DIY

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr4914600112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása