A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Fűszerolaj készítés házilag néhány egyszerű lépésben

2018. október 26.

Ha eddig nem használtál fűszerolajat valószínűleg nem is érzed a hiányát a konyhádban, de ha egyszer kipróbálod rá fogsz kapni az ízére. Sokoldalúan felhasználható, számtalan módon variálható és isteniek a vele készített ételek, ráadásul kiváló házi készítésű ajándék ötlet is.

fuszerolaj_keszites_hazilag.jpg

Ha Tv-ben sikerül kifognod egy nívósabb főzőműsort, akkor szinte biztos, hogy inkább előbb, mint utóbb elő fog kerülni egy üveg fűszerolaj. Igen ám, de ha kedved szottyanna elkészíteni az ott látottakat, akkor hamar rá fogsz jönni, hogy a boltokban aranyáron kínálják ezeket az olaj különlegességeket. Arról nem is szóval, hogy szinte soha nem az a variáció van a polcon, mint amire neked épp szükséged lenne.

A jó hír, hogy  még a kézügyességgel hadilábon állók is könnyűszerrel megbirkózhatnak vele, ha úgy döntenek, hogy saját kezűleg készítenék el. 

fuszerolaj_keszites.jpg

Sajnos egy sötét árnyék azonban ott lebeg a recept körül, mégpedig az, hogy viszonylag sokáig tart a folyamat, ha ma este már fel akartad volna használni, akkor most szólok, hogy az nem fog menni. Az fűszerolaj 2-4 hét alatt készül el, viszont csupán néhány percnyi teendőd lesz vele, ha a bevásárlást nem számoljuk, de azt egyik receptben sem szokás hozzáadni.

Milyen fűszereket szokás használni hozzá?

Ez talán a legfontosabb kérdés, így előre is vettem a cikkben. A választék hatalmas, mondhatni ami eszedbe jut. A legnépszerűbbek talán a következők:

  • bazsalikom
  • oregánó
  • majoránna
  • babérlevél
  • petrezselyem
  • menta
  • chili paprika
  • koriander
  • borókabogyó
  • citrom héj

Sokan esküsznek arra, hogy a friss növényekből finomabb lesz az olaj, míg mások inkább a szárított fűszernövények felé hajlanak. Én frissen levágott kakukkfüvet használtam, mert a balkonon végre sikerült életben tartani egy növénykét, és a hideg idő elől kis cserépben bemenekítettem, amit azóta is friss hajtásokkal hálál meg.

Ezen kívül tettem a saját változatomba fokhagymát és színes borsot is és egy hirtelen ötlettől vezérelve az éppen itthon lévő rukkolából is dobtam bele egy adaggal

fuszerolaj_keszites_4.jpg

Fűszerolaj hozzávalók

  • fűszerek
  • olaj
  • tároló üveg

Az olaj ízlés szerint lehet napraforgóolaj vagy repceolaj is, de részemről én az extra szűz olívaolaj mellett tettem le a voksomat. A fűszerekről pedig már korábban beszéltünk.

Mivel én egy keskeny nyakú üveget választottam végleges tartónak, így jobbnak láttam kisebb befőttesüvegeket használni a fűszerolaj elkészítéséhez, mert féltem, hogy az eredetileg választott üvegcséből nem fogom tudni kipecázni a zöldeket, ha eljön az idő. A leírások szerint célszerű olyan üveget választani, amit tele fogsz tölteni. 

Tipp: Célszerű a fűszerolajat olajkiöntő üvegbe vagy pedig olaj spriccelő spraybe tölteni amikor már teljesen kész van, hogy a későbbiekben könnyebben tud használni főzés közben. Persze ez nem kötelező. :)

A készítés folyamata

Maga a fűszerolaj készítése roppant egyszerű, egy elmosott üvegbe bele kell tenni a megtisztított fűszereket és fel kell önteni olajjal.

fuszerolaj_keszites_hazilag_6.jpg

Miután belepakoltad az üveget és fel is öntötted olajjal, egyetlen dolgod maradt. Minimum két naponta, de inkább naponta meg kell keverni vagy rázni a félkész terméket.

A 2-4 hét lejárta után le kell szűrni és a fűszereket kidobni belőle. Én ennél a pontnál öntöttem át a végleges helyére, a korábban már említett okok miatt. Én azért nem szeretem benne hagyni a növényeket, mert bár nagyszerűen mutatnak, de amikor használnám az olajat könnyen eldugítják a kiöntőt.

Tipp: Ha ajándékba szánod egy kézzel írt aranyos cédula vagy az üveg köré kötött masni még impozánsabbá teszi az ajándékod.

fuszerolaj_keszites_hazilag_7.jpg

Mennyibe is kerül mindez?

Ez egy nehéz kérdés. Na nem azért, mert ennyire nem megy a matek, hogy gondot okozzon összeadni azt a pár költség tételemet, hanem azért, mert nagyon erősen függ a fűszerolaj ára attól, hogy te miket szeretnél majd használni hozzá és hogy mennyit készítesz belőle.

De ha megerőltetem magam egy irányadó számot talán ki tudok sajtolni magamból. Nekem a kiöntős üvegek, amiket a képeken is láthattok 1100 Ft-ba kerültek. A kettő együtt természetesen, és ehhez jön hozzá az olaj ára. Mivel extra szűz olívaolajat használtam számolhatunk kb. 3000 Ft/ liter árral, mert sajnos konkrétan nem emlékszem hogy néhány hete mennyiért vettem, mókus bocsi. Nekem fél literre volt szükségem a két üveg megtöltéséhez. A kakukkfű saját termesztésű volt, a többi fűszer mennyisége, amit felhasználtam pedig annyira elenyésző mennyiségű, hogy nem érdemes konkrétan kiszámolni, hogy mennyibe került a színes borsos fűszerzacskó és annak hány %-át használtam fel...Maradjunk minden más fűszerre 200 Ft-ban.

De mivel ígértem egy összeget, a durva becslésem: 1400 Ft/ 2,5 dl fűszerolaj kiöntős dekor üvegben

fuszerolaj_keszites_hazilag_8.jpg

Ha ez így elsőre soknak tűnik akkor gondold végig, hogy mennyi remek ételt tudsz feldobni majd a segítségével, a tetejében az üveg is a tiéd marad ha kiürül (és nem ajándék volt valaki másnak). Na és persze ha neked vannak otthon klassz kiürült üvegeid, vagy inkább sima étolajjal dolgoznál, a töredék árból is elkészítheted, csak rajtad múlik. 

Jó, jó ez mind szép és jó, de a kulcskérdésről még nem esett szó, hogy mire is lehet használni a fűszerolajokat.

Milyen ételekbe kerülhet fűszerolaj?

Nagyképű lenne ha azt írnám, hogy szinte mindenbe, szóval inkább felsorolok a teljesség igénye nélkül néhány ételt:

  • főzelékekbe
  • rántottákhoz
  • húsok páclevébe, vagy a serpenyőben közvetlenül alájuk
  • sült krumplira készítés előtt locsolva
  • saláták tetejére
  • rizs főzéshez
  • ragukba
  • a tészta ételeket istenien feldobja
  • a pirítós tetejére kenve (reszelt sajttal megszórva nagyon finom)

Hát ennyi lett volna a fűszerolaj készítés, nem volt nagy ördöngösség igaz? Azért írtam le mégis, hogy hogyan készül, mert nekem nem biztos, hogy magamtól eszembe jutott volna, hogy nahát ilyet házilag is lehet csinálni. Mivel a legtöbb családon belüli ajándékozáskor mi szoktuk saját készítésű meglepetéseket is adni, így én mindig szívesen kipróbálok hasonló apróságokról szóló recepteket. Te hogy vagy vele?

ajándék főzés recept DIY

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr3814274807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása