A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Így készíts házilag mutatós fűszertartó polcot, amin akár 40 különböző fűszert is tárolhatsz

2018. április 25.

A konyhában töltött évek során egyre több fűszert próbáltam ki, a megnyitott fűszerzacskók pedig egy műanyagdobozban kaptak helyet, begumizott szájjal. Összegyűlt az a mennyiség, amit már nem volt praktikus így tárolni, ezért elhatároztam, hogy új fűszertartó után nézek!

fuszertarto-polc-sajat-kezuleg.jpg

Néhány bolt meglátogatása után rájöttem, hogy a legtöbb fűszertartó:

  • jó esetben 6-16 darab fűszernek tud otthont adni, ami nagyon kevés, legalábbis számomra 
  • a designos tartók, 5000-7000 Ft-nál kezdődnek
  • rengeteg hasznos területet vesznek el az egyébként is picike konyhámból

Persze szépek, de mégsem ilyenre költöttem a pénzt (de azért neked megmutatom, hátha neked ez is elég). :)

fuszertarto_keszites_hazilag_2.jpg

Kezdtem feladni az egészet, amikor eszembe jutott, hogy magam is elkészíthetem.

  1. felmértem, hogy nálam hová férne el egy szép fűszertartó
  2. megszámoltam, hogy hányféle fűszert van itthon, és még miket szeretnék beszerezni
  3. álmodoztam és terveztem egy picit
  4. végül anyagbeszerző körútra indultam

Beszerzés

Van egy nagyon klassz háztartási bolt és több hobbibolt is a környéken, így átnéztem a kínálatot, és kiválasztottam néhány 0,8 deciliteres befőttes üvegcsét. Na jó, szám szerint 40 darabot. A kasszánál a hölgy nehezen akarta elhinni, hogy valaki ennyi ízesítőt használ, saját elmondása szerint neki 10 is untig elég. Ekkor rajtam volt a csodálkozás sora. Nálad otthon mennyi az annyi?

fuszertarto_keszites_hazilag_1.jpg

A barkácsáruházban szereztem be a faanyagot a fűszertartó állványhoz, némi férfiúi segítséggel, hogy melyik lenne a legideálisabb a céljaimhoz. 

Vettem ezen kívül még néhány üvegnyi festéket - mert nem tetszett a fehéres-lilás tető, ami az üvegcsékhez járt a boltban -, és jó ötletnek tűnt lefesteni őket. Végül a matt bordó, fényes zöld és a metál hatású arany szín mellett döntöttem, mert fejben összeszedve a fűszereim többsége zöld, sárga, pirosas-barnás vagy fekete színű. A polcot pedig fehérre festettem, mert bőven elég a sok fűszer millió színe... és különben is, inkább azok érvényesüljenek.

Fűszeres üvegcsék kreálása

Tehát hazahoztam a szerzeményeimet és nekiálltam elmosogatni az üvegeket, majd sorban lefesteni a tetőket.  Amikor a tetők megszáradtak, feltöltöttem az üvegeket fűszerrel és felcímkéztem őket.

hazi-fuszertarto-uveg-festese-cimkezese.jpg

A kézírásom erősen macskakaparásra hajaz, így hanyagolni akartam a kézi feliratozást, ezért azt találtam ki, hogy a fűszeres zacskókról kivágom a fűszerek nevét és azokat ragasztom fel az üvegekre celluxszal. Ha front oldalon túl széles volt a felirat, akkor hátoldalon lévő apró betűs kiírást választottam a zacskókról. Ezzel a fűszeres üvegcsék elkészültek. Mondanám, hogy  a munka oroszlán részén már túl vagyunk, de pont ellenkezőleg. De kitartás, megéri!
 fuszertarto_keszites_hazilag_11.jpg

Polcrendszer kidolgozása

A polcok méretre fűrészelésében és összecsavarozásában kértem segítséget az oldalbordámtól, mert technikaórán már általános iskolában is csak a lelkesedésemet és az ötleteimet tudták értékelni, mert a szerszámok sehogy sem álltak a kezemre, és a végeredmény sem lett az igazi.

A következő lépések történtek, hogy a faanyagból tényleg fűszertartó születhessen:

  •        méretezés, bejelölés
  •        fűrészelés és csiszolás
  •        összecsavarozás
  •        szegélyragasztás

Féltem, hogy az üvegek esetleg leesnének a polcokról, ezért ragasztottam egy alacsony alsó szegélyt a polcokra balsafából. Ezt a fát hobbiboltban vagy barkácsáruházban is ilyen néven keresd, meg fogod találni! Az a sajátossága, hogy pihekönnyű és akár szikével is el lehet vágni. Mint kiderült, a tartó felállításánál szükséges lett a merevítés, így kapott egy hátsó keresztmerevítést is. Nem nagy ügy, hidd el! ;)

fuszertarto_keszites_hazilag_111.jpg

Tanulva a befőttes üvegek tetején elkövetett hibámból, csináltam festés próbát egy kis maradék faanyagon és balsafán.  Nehezen tudtam dönteni két szín közül, de végül fehér lett a tartó és nem sötétbarna. Csupán egyszer festettem le, mert nem akartam teljesen eltüntetni a fa erezetét és természetes mintázatát.

A fűszertartó otthonra lel a konyhában

Annak érdekében, hogy feltehessem a falra és ne a lábán álljon a fűszertartó, fúrtunk a konyhafalba (tipli segítségével) egy L vasat, és ehhez rögzítettük a tartót. A keresztmerevítőt a biztos tartásáért további csavarokkal rögzítettük a falba. Ha vizuális típus vagy, akkor nézd meg a munkafolyamatról készült képeket: kattintás után kinyílik egy galéria és mutatom! 

Ilyenkor gyakran felmerül az a kérdés, hogy mégis mennyibe fáj ez az egész. Ha időben nézzük, akkor több napig tartott, de valószínűleg azért, mert többször álltam neki, és nem lehetett egyhuzamban megcsinálni a száradási idők miatt.

fuszertarto_keszites_hazilag_25.JPG

Anyagilag pedig a következőképpen alakult a fűszertartóm

  •        a 0,8-as üvegek darabja, tetővel 195 Ft, azaz 7800 Ft
  •        a faanyag darabja 600 Ft volt, és merevítéssel együtt 5 darabra volt szükség = 3000 Ft
  •        4 üvegfesték átlagolva 500/darab, azaz 2000 Ft (végül a barnát nem használtam, a fehér meg korábbról volt itthon)
  •        ecset a festéshez, csavarok, L-es vas, csiszolópapír pedig szintén volt itthon

Összesen tehát: 12800 Ft volt, ha nem vesszük számításba, hogy a faanyagból is maradt egy kevés, meg a balsafából is, illetve a festéket több mint fele is megmaradt, ami jó lesz egy későbbi projekthez.

Ez az összeg első hallásra soknak tűnik, és valóban nem állítom, hogy két fillér, de emlékszel még mennyi volt a 12 darabos szett bolti ára? Minimum 5000 Ft és ott még a saját munka felett érzett öröm érzése is elmarad. Ráadásul így több fűszert tudok, helytakarékosabb tárolni. 

fuszertarto_keszites_hazilag.jpg

Nem maradt más hátra, mint felhelyezni a fűszeres üvegcséket a tartóra és gyönyörködni a műremekben. Hogy tetszik a végeredmény? Én nagyon elégedett vagyok vele!

Ha szívesen olvasol hasonló házi készítésű dolgokról, tudod mit kell tenned! ;) Facebookon várlak, lájkolj, kövess és iratkozz fel a cikkértesítőre, hogy a következőről se maradj le! 

 

konyha fűszer barkácsolás saját készítésű fűszertartó DIY

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr1613767044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ecpec831 2018.04.26. 21:49:31

Az üvegek használt bébiétel-üvegek is lehetnek. Így az egész ára 5000 Ft alá mehet...
süti beállítások módosítása