A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Gyertyával a fuga védelmében. Tévhit vagy csodaszer?

2018. január 30.

Annyi háztartási tippet és trükköt lehet olvasni a neten, hogy igazi mázlistának kell lenni ahhoz, hogy ne szaladjunk bele néhány totális sületlenségbe. Lehetetlen az összes ilyentől megvédeni magunkat, de hogy neked ne kelljen feleslegesen kísérletezned, most egy újabb elméletet vettem górcső alá.

Egyesek szerint a gyertya igazi bajtárs, ha az a célunk, hogy a csempék közt megbúvó fugánkat megvédjük a rátapadó kosztól és a szennyeződésektől. De vajon igazuk van-e? Lássuk!

gyertyaval_a_kosz_ellen_a_fugak_kozt.jpg

Hogy találkozik a gyertya és a fuga?

Úgy szól az elmélet, hogy egy színtelen gyertyával (ami nagyobb tömbben fehérnek látszik, szóval nehogy tényleg átlátszót keress) jó alaposan be kell dörzsölni a fugákat a csempék között. Többször is végig kell húzni egy-egy szakaszt - hogy a viasz felragadjon a felületre -, majd a morzsalékot el kell takarítani, és kész.

Szereted a kipróbált, szuper háztartási tippeket? Jó helyen jársz! De tényleg! Kövess, bebizonyítom! ;)

Mire figyelj?

Ennyi volt az útmutató, semmi ördöngösség... mondhatnád. És részben így is van, csak olyan apróságok merülnek fel, mint:

  • Ha nem is ipari mennyiségű, de azért egy teamécsesnél jóval több/nagyobb gyertyára lesz szükséged, ha az egész fürdőszobát, padlót vagy konyhafalat végig szeretnéd kezelni.
  • Ha csak fél órád van, akkor jobb ha bele sem kezdesz, mert egy ilyen művelet elég pepecselős. (Remélem nem csak én használom ezt a szót, de használhatjuk a dögunalmas kifejezést is, mert az lesz hosszú távon, majd meglátod.)
  • A legszebb ruhádat ne most öltsd magadra, mert a padlón való kúszás-mászás nem érdemel ekkora körítést. Elő a szekrény aljából a legkényelmesebb mackónadrágoddal és a kedvenc, de már kinyúlt felsőddel. Az kell ide! 

Hogyan zajlott a tesztelés?

Kiválasztottam egy szimpatikus helyet a lakásban és hozzáfogtam az elmélet teszteléséhez. Nyugodtan nevezhetsz gyáva oroszlánnak, de én még nem találkoztam sem Dorothyval, sem Ózzal, így a bátorságom csak addig tartott, hogy egy "nem sajnálom" helyen kísérleteztem. Nem az előszoba közepén, ahol minden a lakásba lépő vendég egyből kiszúrhatná a kudarcom... már ha úgy alakul a kísérlet. 

Szóval, fogtam egy teamécsest, és szépen áthúzkodtam 5-6-szor a kiszemelt vízszintes fugaközöket vele. (Nyugi, annyi eszem volt, hogy a fémkeretből kiszedtem a viaszt! :P) Azért csak teamécsest használtam, mert nem állt szándékomban elsőre az egész helyiséget megcsinálni, másrészt pedig csak ez a fajta gyertya volt itthon, ami nem színezett.

A málnaszörp, a kávé és a vízfesték

Amikor ezzel megvoltam, egy kupicáspohárba málnaszörpöt öntöttemegy másikba pedig tömény kávét. Fogtam egy-egy vattakorongot, belemártogattam az egyik, majd a másik pohárkába, és a megjelölt sorokba szépen bedörzsöltem.

fugavedelem_gyertyaval_teszt.jpg

Úgy tűnt, hogy a málnaszörp nem igazán akarja befogni az eredetileg fehér fugát, (plusz pont a gyártónak - mínusz a kísérletnek), így kénytelen voltam mást kitalálni. 

Eszembe jutott, hogy van még mivel tesztelni! Fogtam egy sötétzöld vízfestéket és egy nedves vatta segítségével jó alaposan bedolgoztam a fugába.

Függőlegesen kezeletlen - vízszintesen gyertyával bekent

Hogy lássuk a különbséget, csak az egyik fugasort kezeltem viasszal (ezek lettek a vízszintesek), a másikat pedig  meghagytam kontrollcsoportnak (ők a függőlegesek), és mindegyik anyagból kentem mindkét felszínű fugára.

Hagytam nekik egy negyedórát... biztos, ami biztos alapon, majd lemostam.

Így néz ki bekenve:

fugatisztitas_teszt.jpg

Az eredmény

Azt kell mondjam, hogy meglepően jól le lehet mosni a kezeletlen (függőleges) fugáról is az összes löttyöt, ennél sokkal durvább maradandó károkra számítottam.

Tudom, hogy a fotók nem adják vissza rendesen (és ezért bocsi), de a kezeletlen felület bizony maradandóan elszíneződött a vízfesték és kávé esetében (a málnaszörpöt hagyjuk, rossz ötlet volt :)). 

Ami jó hír, hogy a viaszos, vízszintes fugasorokat szépen le tudtam mosni és a kávénak nyoma sincs! Voilá! Működik!!!

Ilyen lett lemosás után:

gyertyaval_vedjuk_a_fugat.jpg

Ezzel bizonyságot nyert, hogy a gyertyaviasz valóban segít megvédeni a kosztól és a szennyeződésektől a fugát. Időnként persze újra kell kenni, mert kopik ez a védőbevonat, de én azt mondom (így elsőre), hogy megéri vele vesződni!

Tehát! Próbáld ki a gyertyaviasz-trükköt a fugákon, mert nincs mit veszítened! Csakis nyerhetsz vele, hiszen kevesebb idő lesz a takarítás! Az meg menő, ugye? ;) 

 A cikk megírását a Provident támogatta.

teszt konyha takarítás házi kipróbáltuk fürdőszoba fugatisztítás

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr3513193472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Labasmaz 2018.01.31. 07:37:21

Megkockáztatom látatlanban, hogy ha még egy kicsit rá is melegítesz a gyenge fújásra, de magas hőmérsékletre állított hajszárítóval, hogy a viasz be is húzódjon kicsit a fuga anyagába, de legalábbis jobban terüljön, még jobb eredményt lehet elérni.

Na persze, ehhez előbb meg kell tisztítani a fugát. Arra van módszered...? :-)

A másik lehetőség a zaldilidliben időnként kapható fugaceruza (-toll). Az anyagában színes, és ha pont alkalmas a színe, egy lakkfilc-féle bevonattal takarja a koszos fugát, közben az új réteg sokkal kevésbé veszi fel a koszt. Csak hát a színválaszték, ugye... Az nem túl széles.

2018.01.31. 15:44:59

En azt latom, hogy a kiserlet elott is ronda-koszos-sargaoltos fugat sikerult ugyanolyan ronda-koszos-sargafoltos szinunek hagyni.

gyongyi70 2018.02.01. 05:52:59

A mapeinek van fúgafelújítója, nem kisebb munka felkenni és nem csak védett, de szép is lesz, sőt, új színt is lehet adni a fúgának. Fugafresca a neve, vmiért nem forgalmazzák barkácsáruházakban, de on-line lehet rendelni.

tlantos 2018.02.01. 06:08:42

Itt a fuga a legkisebb problema. Cserelj csempet.

degeco 2018.02.01. 06:11:09

Az új fugát tömitővel (sealer) kell kezelni és el lehet felejteni az ilyen (dög unalmas) házi praktikákat

mokuspanna 2018.02.03. 00:56:10

@Labasmaz: Mindkét ötletet köszi, ki fogom őket próbálni! ;) A fugatisztításra is... persze, hogy van tippünk, ráadásul nemcsak kipróbáltuk, de alkalmazzuk is! Nézd csak! - sporolok.blog.hu/2013/08/07/fugatisztitas_szodabikarbonaval De azért a fugacerkát kipróbálom!
süti beállítások módosítása