Most, hogy értékes dolgokat nyerhetünk csak azzal, hogy az alumíniumdobozokat visszaváltjuk az ország 200 automatájának egyikében, majd megválaszolunk pár gyors kvízkérdést, gondoltam összeszedek 9 olyan érdekességet, amit még te sem tudtál.
Mindezt azért, mert mi, magyarok nagyon rosszul állunk az alumíniumdobozok újrahasznosításával. Míg nyugati országokban már a 90% feletti újrahasznosítási ráta sem ritka, addig nálunk minden második alumínium doboz egyszerűen kikerül az újrahasznosítási körből.
Mit jelent az, hogy kikerül az újrahasznosítási körből?
Azt, hogy mi, emberek nem a jó helyre dobjuk. Annak ellenére, hogy már lépve nyomon van egy szelektív kuka. Az automatákat használva pedig még pénzt is kapunk érte. Helyette viszont az aludobozok felét rossz helyre dobjuk, mondjuk a sima kukába és így esélyük sem marad, hogy újra feldolgozzák.
Ilyenkor csak egy hulladéklerakóban fog várni és várni, meg várni.
9 tény, amit nem gondolnál az alumíniumról
1. Globálisan percenként átlagosan 123.097 alumíniumdoboz kerül újrahasznosításra. Percenként.
2. Egy átlagos alumíniumdoboz több, mint fele már újrahasznosított alumíniumot tartalmaz. És ez szuper!
3. Egy ilyen alumíniumdoboz fala vékonyabb, mint egy hajszál, mégis visszatartja a szénsavas üdítőket. Belegondolni is őrület!
4. Egy alumíniumdoboz újrahasznosítása 95%-kal kevesebb energiába kerül, mint az ércből való előállítás. Azaz a környezetterhelése is jelentősen kevesebb.
5. Egyetlen aludoboz újrahasznosításával annyi energia takarítható meg, amivel akár 3 óráig nézhetjük a tv-n a kedvenc sorozatunkat. Gondolj erre, amikor legközelebb akkor lesz áramszünet, amikor évadzáró utolsó jelenete fut!
6. Az alumínium majdnem végtelenszer újrahasznosítható. Csak be kell olvasztani és újra kiönteni. És újra és újra és újra.
7. 60 napon belül újra a boltok polcaira kerülhet az az aludoboz, amit ma kidobsz. Hamarabb megszületik az új alumínium cucc, mint amennyi idő kihordani egy kisgyereket. Azért az valami!
8. 500 évre van szüksége az alumíniumnak, hogy oxidálódjon egy sima hulladéklerakóban.
9. 1958-ban került először a piacra italos aludoboz. Hol voltál te még akkor? Vagy én?
+1 1961-ben találták fel az aludobozok nyitóját, tudod, a pöcköt a tetején:
Ezek után már nem is kérdés, hogy pont kétszer jobban oda kell figyelnünk arra, hogy a jó helyre dobjuk:
- aludoboz-gyűjtő automatába
- utcán a szürke kukába
- otthon a sárga műanyagos kukába
Most pedig vigyük el egy automatába és ott váltsuk vissza, majd jöhetnek a kérdések, végül pedig a nyeremény! -az mindig… :D
Az hasznos információkat a Dobd be magad csapatától kaptuk!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2017.04.22. 11:49:10
Serivor 2017.04.22. 12:41:24
+1 1961-ben találták fel az aludobozok nyitóját, tudod, a pöcköt a tetején.
Akkor már a valódi érdekesség az lett volna, hogy 58-tól 61-ig hogyan nyitották ki a sörösdobozokat?
mokuspanna 2017.04.22. 12:57:59
Nyers Fa 2017.04.22. 14:20:50
nyu 2017.04.22. 14:22:24
Ahol tizenéve láttam, mindenhonnan megszüntették, mert állásában több áramot használt, mint amit a néhanapján bedobott és ledarált dobozokért kapott az üzemeltetőjük.
mokuspanna 2017.04.22. 14:33:58
Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.04.22. 15:49:35
Én csak összegyűjtöm egy külön szatyorba, és ha megtelt, leteszem a kuka mellé. Néhány órán belül mindig eltűnik.
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2017.04.22. 15:57:29
Marad a haszonvastelep, ami súlyra fizet, de szintén szívás, mert ott amellett, hogy lehúznak, a nagyon okosan kitalált színesfémlopásellenes törvény miatt a személyes adatok, kocsi rendszáma és hasonlók mellett talán csak azt nem kell lejelenteni, milyen állagú volt a reggeli székleted. Ugyanúgy rengeteg idő elmegy a semmire, annyiból előnyös, hogy legalább nem egyesével kell pakolászni a büdös, ragacsos vackokat.
Ilyen körülmények között egyáltalán nem kell azon csodálkozni, hogy nagyon sokan simán kivágják a szemétbe.
cardiobascuralis 3 2017.04.22. 16:14:53
"Egy ilyen alumíniumdoboz fala vékonyabb, mint egy hajszál"
Ez konkrétan baromság. Majd egyszer vágj ketté egyet. Jóval vastagabb, mint egy hajszál, de még 5-nél is.
"Csak be kell olvasztani és újra kiönteni."
Ebben te biztos vagy? Mert én egyáltalán nem.
"Egyetlen aludoboz újrahasznosításával annyi energia takarítható meg, amivel akár 3 óráig nézhetjük a tv-n a kedvenc sorozatunkat."
Ez szintén baromság.
Kopasz Szuzukis 2017.04.22. 16:34:40
Szántó Gábor · http://choirs.oftheworld.club 2017.04.22. 17:43:05
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.22. 19:45:07
"1 kg kohóalumínium előállításához 20 kWh, 1 kg nagytisztaságú alumíniumhoz pedig 39-40 kWh villamos energia szükséges."
hu.wikipedia.org/wiki/Alum%C3%ADnium
Egy LCD TV 50-100 wattot fogyaszt, vagyis 3 óra alatt 0,3 kWh-t.
Vagyis az alus doboz sokkal több.
Szokás szerint olyanba ugatsz bele, amiről fogalmad sincs.
CoolKoon 2017.04.22. 19:49:18
Ebben te biztos vagy? Mert én egyáltalán nem.
Persze, ez úgy hülyeség, ahogy van. Az alumíniumnál a fém védelmét adó magas reaktivitása (a levegő oxigénjével való reagálás hajlandósága) hatalmas problémát jelent az újrahasznosításnál (mivel minden alumíniumeszközön egy igencsak vastag oxidréteg van), ami miatt az alumíniumhulladéknak csak a töredékét lehet újrahasznosítani. A többit gyakorlatilag ugyanúgy kell az oxidjából egyenárammal kiredukálni, ahogy azt az alumíniumkohóban teszik.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.22. 20:13:48
www.cooperation.hu/Eloxalas/
"AZ ANÓDOS OXIDÁCIÓ:
Az alumínium kiváló korrózióállósága közismert. Ezt a tulajdonságát a felületén képződő tömör oxid rétegnek köszönheti, ami megvédi a további korróziótól az alapfémet.
Az anódos oxidáció vagy más néven eloxálás ezt a természetben lezajló folyamatot hivatott elvégezni mesterséges körülmények között. Az alumíniumot híg savban (foszforsav, oxálsav, kénsav, krómsav stb.) anódként kapcsoljuk (pozitív pólus). Az anódon oxigén fejlődik, a katódon hidrogén. A fejlődő oxigén azonnal reagál az alumíniummal és porózus oxidréteget hoz létre. Végfelhasználástól függően változtatható az oxid-réteg vastagsága.
Színtelen, díszítő bevonatként általában 5-15 mikrométer, jól színezhető vastagabb bevonatként 15-20 mikrométer rétegvastagságot alkalmazhatunk."
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.22. 20:18:25
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.22. 20:21:30
CoolKoon 2017.04.22. 21:44:25
CoolKoon 2017.04.22. 21:53:30
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 00:03:55
Magadat cáfoltad meg. Amit az alumínium kohóba visznek, azt nem kell keresztülvinni az energiaigényes timföld gyártáson és nem kell elektrolizálni már. Az oxid réteg vastagságára persze már nem reagáltál.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 00:13:09
bonebear · http://cinca.blog.hu 2017.04.23. 00:20:26
cardiobascuralis 3 2017.04.23. 00:38:49
Seggfejkém, próbálj már felolvasztani egy sörösdobozt, és önteni belőle bármi használhatót.
Vagy kalapálsz esetleg belőle valamit?
Merthogy az sem megy ám energiabefektetés nélkül, seggfejkém.
CoolKoon 2017.04.23. 00:59:21
"Amit az alumínium kohóba visznek, azt nem kell keresztülvinni az energiaigényes timföld gyártáson és nem kell elektrolizálni már." - Érdekes. Én úgy tudtam, hogy a kohónak pont az a lényege, hogy ott állítják elő az adott fémet (alumíniumot, vasat stb.). Vagy tévednék? Egyébként meg ha a salakból ki akarod nyerni a(z elég jelentős mennyiségű) bennragadt alumíniumot, akkor igenis a salakot is meg kell valahogy olvasztani (vagy valahogy ki kell préselni, egyszer egy videón láttam, hogy a kínaiak csinálnak valami ilyesmit).
"Az oxid réteg vastagságára persze már nem reagáltál." - Mert reagáltam arra, hogy az oxidréteghez hozzáragadt alumíniumot alapból nem tudod kiolvasztani. Ebben a tekintetben pedig igazából tökmindegy, hogy az oxidréteg 20 vagy 500 mikrométer vastag.
"A timföld előállítása a folyamat egyik legenergiaigényesebb része, mert 1300 fokon kell kiizzítani az alumínium hidroxidot." - Az alumínium hidroxidot azért kell 1300 (mondjuk szerintem csak 1000) fokon kiizzítani, hogy alumínium-oxiddá alakuljon, amit aztán -kriolit segítségével- megolvasztva felbonthassanak fémes alumíniumra és oxigénre (ami rögtön reagál is az elektróda szénjével, szén-dioxidot alkotva). Igen. Való igaz, hogy ezt a kiizzítási folyamatot a sörösdobozok újrahasznosításánál megspórolják. Az elektrolízist viszont nem igen. Vagy ha mégis, akkor marad nekik egy csomó, alumíniummal (meg alumínium-oxiddal) teli salak, amivel megint csak kezdeni kell valamit.
"Ami a fluor miatt még ráadásul környezetszennyező is." - Ha jól tudom, a kriolit csak olvadáspont-csökkentőként van jelen, elvileg a fém redukciós folyamatában nem vesz részt, így nincs is miért kikerülnie a környezetbe.
CoolKoon 2017.04.23. 01:02:39
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 07:14:01
www.szubjektum.hu/bauxit/text/Alugyar.htm
Olvasd el az alumínium gyártást! Nem fogom neked elmagyarázni, nem pazarlom az időmet, hogy láthatóan a középiskolai szintet meg nem ütő kémiai ismereteidet gyarapítsam.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 07:19:59
Tényleg? Az elemi alumíniumon mit is kell elektrolizálni? :-))
Azt már lejátszottuk, hogy az aludoboz max 10 százaléka alumíniumoxid.
Mellesleg a timföld nem olvad meg a gyártás folyamán, hanem beleoldódik a nátrium fluoridba.
"A timföldet 2-4 óránként adagolják a kádbak elektrolit kérgének feltörésével, miáltal az ott előmelegedett timföld az elektrolitba merül és fokozatosan feloldódik."
Idézet a linkelt oldalról.
Alapismereteid nincsenek a kémiáról.
BiG74 Bodri 2017.04.23. 08:41:42
Hát elég érdekes dolgokat összeírt a jóember, de nézd el neki, mert a wiki nem feltétlenül jó tudásalap.
CoolKoon 2017.04.23. 10:51:43
Szóval még egyszer: nem csak a 10%-os alumínium-oxid, hanem a többi, hozzá tapadt alumínium miatt SE tudod megspórolni az elektrolízist. Ugyanis az alumínium finomításakor (feltételezem, hogy főleg ott használják fel a sörösdobozokat meg a többi, alumínium-hulladékot) ugyanúgy elektrolízist alkalmaznak (milyen meglepő, ugyanúgy kriolit jelenlétében), mint a gyártás során. Szóval az elektrolízis árát ha szétszakadsz se tudod megspórolni az alumínium újrahasznosítása során.
CoolKoon 2017.04.23. 10:53:12
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 12:53:47
Ha az alumínium elemi állapotban van 90 százalékban, akkor mit kell rajta elektrolizálni? Ha már a söröz doboz gyártása előtt lement az Al3+ + 3e- = Al reakció, vagy a 2 Al2O3 + 3C = 2Al + 3CO2 reakció, akkor még milyen kémiai, vagy elektrokémiai reakciót akarsz az elemi állapotú fémen végrejhajtani? Beolvasztod, az oxid szépen különválik, oszt annyi. Én nem az Ecserin vettem ám a vegyész diplomámat! :-)) De te meg hogy hogy nem buktál meg kémiából a középsuliban? Ja, de megbuktál.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 12:56:39
Mert nem ismered az alumínium gyártást, azé. Ezért nem kell olyanban nekiállni vitázni, amihez a guglival szeded össze az infót, főképp nem olyannal, aki az elején leszögezte, hogy ebből írta a szakdolgozatát.
Lehet hogy te olvasztottál alumíniumot, de én meg voltam szakmai gyakorlaton az ajkai alumínium kohóban.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 12:59:45
A guglinak ez a hátránya, h bármilyen infót megtalálsz, nem kell gondolkozni rajta. És az még a jó eset ha a helyes infót találod meg.
BiG74 Bodri 2017.04.23. 13:18:56
Én speciel metallurgus vagyok. (is)
belekotty 2017.04.23. 14:23:11
Tehát max a megolvasztás energiaigénye ami szükséges, ami egy fémnél rendkívül kicsi az elektródreakció energiaigényéhez képest.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.23. 16:22:50
CoolKoon 2017.04.24. 00:03:38
CoolKoon 2017.04.24. 00:06:32
cardiobascuralis 3 2017.04.24. 01:54:46
Ja. Én meg atomfizikus. Pont annyira, mint te metálra ugrálós. Mert szerintem ezzel a kifejezéssel keverted.
@Kurt úrfi teutonordikus vezértroll:
"olyannal, aki az elején leszögezte, hogy ebből írta a szakdolgozatát"
Egy csomó más alaptalan faszságot is leszögeztél már trolli pályafutásod során, mindegyiknek nulla alapja volt, mint ennek is.
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.24. 04:16:33
belekotty 2017.04.24. 07:16:10
CoolKoon 2017.04.24. 08:30:17
"Én nem az Ecserin vettem ám a vegyész diplomámat! :-))" - Az mind szép és jó, de azért szar lehet vegyészdiplomával éjjeli műszakokat tolni :D
"De te meg hogy hogy nem buktál meg kémiából a középsuliban? Ja, de megbuktál." - De egyesekkel ellentétben legalább fizikából nem buktam meg...
"Ezért nem kell olyanban nekiállni vitázni, amihez a guglival szeded össze az infót, főképp nem olyannal, aki az elején leszögezte, hogy ebből írta a szakdolgozatát." - Igazából te kötöttél bele abba, amikor rákontráztam arra, hogy az alumínium sima beolvasztása úgy hülyeség, ahogy van (mert tényleg az).
CoolKoon 2017.04.24. 08:34:28
belekotty 2017.04.24. 09:38:10
Válaszolok neked a vezértroll helyett, ismét.
Ha az alukohóban van olvadt alumínium, akkor szerinted az alu az oxidhoz fog tapadni és két aluminínum fázis lesz? Egy az elektrolizált, egy meg az oxidhoz tapadt? :-))
És ugyan a kohóban az alu miért nem tapad a timföldhöz? Mert ott, amikor csapolnak még egy csomó timföld van, mivel 2300 fok az olvadáspontja.
A timföld teljes elfogyásáig meg nem elektrolizálhatnak a fluor fejlődés miatt. Haver nagyon nem érted te a kémiát!
Különben meg nem ugyanaz a felületi feszültség egy szilárd oxid, meg a nátriumfluorid olvadékban feloldott oxid között az alumíniummal. Amit te egy sima alumínium olvasztásnál láttál, annak semmi köze azokhoz a felületi feszültségekhez ami egy kohóban van. Más a kémiai összetétel, mások a fázisok, mások a hőmérsékletek. Ja és az oxid folyamatos oldódása az olvadékban az is befolyásolja ám a felületi feszültségeket!
A hulladék vasat pedig igenis csak beolvasztják újra és újra. Azért teszik a kohóba, mert egyrészt akkor egységes a technológia, másrészt szabályozzák a széntartalmát. Ha pontosan ugyanazt a minőségű acélt akarnák kapni mint amit beolvasztottál, az lehetetlen lenne, mert az olvasztásnál kiég a szén belőle. Ha meg az aluminiumot csak simán olvasztanád, akkor meg benne maradnának szennyezők. Pl a festék fémtartalma. Meg ki tudja mit tettek még a dobozba mielőtt kidobták.
Teljesen feleslegesen pörögsz egy olyan témán aminek sem az energetikáját, sem a kémiáját, sem a technológiáját nem érted.
Arról már nem is szólva hogy egy sima olvasztásból próbálsz egy ipari technológiára következtetéseket levonni. A Műszaki Egyetem páros lábbal rúgnának ki egy vizsgán.
CoolKoon 2017.04.24. 10:02:53
"Különben meg nem ugyanaz a felületi feszültség egy szilárd oxid, meg a nátriumfluorid olvadékban feloldott oxid között az alumíniummal." - Képzeld, az előbb én is pont ugyanezt írtam! Pont a felületi feszültség miatt kell feloldani az oxidot. Ezért nem elég a "sima" olvasztás.
"A hulladék vasat pedig igenis csak beolvasztják újra és újra. (...) az olvasztásnál kiég a szén belőle" - Na, szóval a vasolvasztás tekintetében is komoly hiányosságaid vannak.... Hogy mást ne mondjak, minimum azért SE olvaszthatják csak simán be a vasat, mert már magánál a megolvasztásnál reagál a vas a levegő oxigénjével, és villámgyorsan magába szívja. Ráadásul az ócskavas (pláne a jó minőségű acél) legfőbb ismérve, hogy rengeteg rozsdát (mindenféle vas-oxidok keverékét) tartalmaz, amivel szintén kezdeni kell valamit (mert különben benne marad). Ezért szokták az ócskavasat a magas széntartalmú öntöttvashoz adni, hogy az oxigén kiredukálja a benne található szén jelentős részét. Úgyhogy nem, NAGYON nem csak "beolvasztják".
"Teljesen feleslegesen pörögsz egy olyan témán aminek sem az energetikáját, sem a kémiáját, sem a technológiáját nem érted." - Teljesen feleslegesen oktatsz ki egy olyan témában, amihez szemmel láthatóan te se értesz túl sokat, de legalább megpróbálsz úgy tenni, mintha igen. Pláne hogy eredetileg csak annyit írtam, hogy az alumínium sima beolvasztása úgy, ahogy van, hülyeség (érdekes módon ezzel a megállapításommal se te, se a főtroll nem szállt vitába, vajon miért).
"Arról már nem is szólva hogy egy sima olvasztásból próbálsz egy ipari technológiára következtetéseket levonni." - Ezt mégis honnan szeded?
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.24. 17:18:12
Húúúú.... :-)) Öcsi, ez az általános iskolai környezet ismeret szintjét nem üti meg! :-)) Az oxigén kiredukálja a szenet. :-)) Megpusztulok a röhögéstől! :-)) Bazzz... ezt nem hiszem el! :-))
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.24. 17:24:33
Oxigén kiredukálja a szenet. Ne, ne, ne!! Most másztam vissza a székre. Feljelentelek gondatlan veszélyeztetésért, majdnem megpusztultam a röhögéstől. :-))
Oxigén kiredukálja a szenet. :-))
Ezt nem lehet feldolgozni.. :-))
CoolKoon 2017.04.24. 18:13:02
Fe2O3 + 3 C = 2 Fe + 3 CO
Fe3O4 + 4 C = 3 Fe + 4 CO
FeO + C = Fe + CO
De persze, biztos a Wikipédia, sőt, az egész világ rosszul tudja, és valójában te vagy a diplomagyári vegyészdiplomáddal minden titkok tudója.....
belekotty 2017.04.24. 18:40:35
mokuspanna 2017.04.24. 18:56:37
CoolKoon 2017.04.24. 19:20:12
Röhögjetek csak nyugodtan, ismerem az egyetemről a magadfajtátokat. Ez az a típus, amely azt képzeli magáról, hogy kanállal ette az észt, apróságokon lovagol, saját magát atyaúristennek képzeli, miközben akkora szakbarbár, mint ide Lacháza. És ez természetesen magába foglalja azt is, hogy gyakorlatias dolgokhoz nem nagyon konyít, és ha valaki nem szóról szóra ugyanúgy mondja fel neki a leckét, ahogy az a(z általában még az átkosból származó) szakirodalomban írva vagyon, akkor az semmiképp se lehet jó. Az ilyenek amúgy az egyetemi közegen kívül nem tudnának létezni, mert amúgy nem életrevalók.
De hogy visszatérjek az eredeti témához, azt írtam a "Csak be kell olvasztani és újra kiönteni" mondathoz, hogy ez úgy hülyeség, ahogy van. Érdekes, hogy ezt se te, se a puszipajtásod nem cáfoltátok. Ehelyett nekiálltatok apróságokon lovagolni, meg lesajnáló megjegyzéseket tenni (nem is annyira te, mint a puszipajtásod, te igazából csak rákontráztál). Esetleg megérem majd valamikor azt is, hogy a cikk lényegi részéhez is hozzászóltok? Gondolom, nemigen....
xxyati 2017.04.24. 19:31:13
Nem kellene két vegyésszel vitatkoznod, amikor pukkadoznak azon hogy kevered a redukciót az oxidációval! Többször próbálták elmagyarázni neked, de az istennek sem érted. Az hogy beteszik a kohóba a hulladék alumíniumot, az egy olyan lépés ahol rengeteg energiát megspórolnak, de a kohó alu ugyanúgy végigmegy a megfelelő technológián. De tényleg a falnak beszélnek, ha szerinted az oxigén redukálja a szenet. :-Đ Ezen elkezdtek röhögni és te még mindig nem kaptál a fejedhez.
xxyati 2017.04.24. 19:38:48
Az egyetemet végzett emberek meg már csak ilyenek, hogy kiröhögik azt, aki a középiskolai kémia ismeret szintjét nem ütik meg. Főképp két vegyész.
CoolKoon 2017.04.24. 19:53:39
"Szerinted egy köbméter alu is hozzá fog tapadni az oxidhoz és nem lehet elválasztani?" - Nem azt mondom, hogy az összes hozzá fog tapadni, hanem egy elég jelentős része, jóval több, mint ami csak a festék és a (külső-belső) oxidrétegek arányából következne. Még egy köbméternél is, igen.
"Egy fémet egy ionvegyülettől? :-D" - HA már itt tartunk, kapásból mondok néhány ionvegyületet, amelyeknek a maradékától veszett nehéz megszabadulni: rézgálic, vasgálic, vas-klorid. Próbáltad már akár csak bármilyen (inertnek gondolt) edény faláról leszedni?
"Pont ezzel érveltek, hogy tök más egy darab hulladék alu megolvasztása, meg egy tonnáé." - Más, de nem teljesen más, mint ahogy azt ők állították.
"Tehetnék sima olvasztással is, csak akkor az alut külön tisztítani kell, meg kapargathatják a maradékot az olvasztó kádból." - Meg maradna nekik egy csomó, alumíniumos salak, amivel nem tudnának mit kezdeni...
"Ezért simán beteszik a megfelelő technológiai lépésbe." - Nem tudom, hogy észrevetted-e, de én is ezt szajkózom a kezdetektől. Beteszik a megfelelő technológiai lépésbe, ahol az alumínium mellett az oldott timföldet is megolvasztják.
"Az egyetemet végzett emberek meg már csak ilyenek, hogy kiröhögik azt, aki a középiskolai kémia ismeret szintjét nem ütik meg. Főképp két vegyész." - Ja. A gond épp csak azzal van, hogy főleg a főtroll gyakorlatilag utálatos lenéző hangnemmel nyitott ("Ajaj! Egy másik aki nem tanult kémiát!), pedig nem hiszem, hogy okot szolgáltattam rá. Ez pedig szépen meg is adta az egész "beszélgetés" alaphangját....
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.24. 20:01:11
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.24. 20:02:04
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.24. 20:03:24
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.24. 20:07:23
Ezt írtad, mert nem tanultál kémiát és nem tudod hogy az alumínium oxid réteg nagyon masszív és ezért vékony.
Ja és az alut redukáljuk az oxidjából, a szenet meg redukáljuk az oxigénnel. Neked ez hogy jön össze? :-))
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.24. 20:08:51
cardiobascuralis 3 2017.04.25. 02:50:27
Elmentél csicskulni?
Miért, eddig nem azt csináltad?
"az oxigén kiredukálja a benne található szén jelentős részét"
Valójában majdnem jó, csak gondolom, a nagy sietségben kissé elírta: a szén kiredukálja a vashulladékból az oxigént.
A képletek, amiket beidézett, pont ezt támasztják alá.
Amúgy az alumíniumgyártás helyesírása megvan már?
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.25. 04:12:29
Ez már elvileg jó lenne, de te sem tanultál kémiát, az már biztos. :-))
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.25. 04:13:09
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.25. 04:17:01
Ja tényleg. Redoxireakciók. :-)) És nem képletek, mert azok magukban állnak, hanem reakció egyenletek. Kémiát nem ártana tanulni! A bicepsz fejlesztése közben fekvőtámasszal azt is kellene!
belekotty 2017.04.25. 08:45:54
Ez a mondata gimiben egy biztos karó. És nekiáll két vegyésszel vitázni. :-))
cardiobascuralis 3 2017.04.25. 16:33:09
Valóban egyenlet.
Ezenkívül viszont mi is bennük a hiba?
@belekotty:
Melyik az a két vegyész?
Én egyet sem látok.
Csak két magát vegyésznek mondót, aki hülyeségeket irkál.
cardiobascuralis. 2017.04.25. 17:13:29
Nylul 2017.04.25. 18:10:53
Nálunk a fél edzőterem ezen röhög azóta! :D
Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2017.04.25. 18:55:27
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.25. 18:57:13
Nylul 2017.04.25. 19:05:35
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.25. 20:15:54
Nylul 2017.04.25. 21:33:13
/ a többi már csak soft moderation /
Azért b@szt@tl@k, mert szétqrtál egy tök érdekes témát (megint).
Mert neked aztán érteni kell ehhez is! Coolcon, xxyaty, belekotty, egy értékelhető vitát folytattak egy témáról, amit fontosnak és érdekesnek tartok.
Jómagamnak lövése sincs róla, csak érdekel. Te meg csak szimplán belekardiobaszkuláltál, semmit hozzá nem téve az érdemi vitához!
Érted??? A fennt említett nickektől tanultam valamit, de te csak fikáztál!
cardiobascuralis 3 2017.04.26. 02:13:17
Arról nem tehetek, hogy hozzád hasonló agyatlan faszok járnak hozzátok az edzőterembe.
Én ugye idéztem be nemzetközileg elismert edzőktől cikkeket, miszerint a fekvőtámasz bizony erősíti a bicepszet is, talán meg kellett volna tanulnotok angolul, hogy megértsétek.
@Az oxigén kiredukálja a szenet: :
Te tudsz olvasni?
Mert ahogy látom, az sem megy, nemcsak a kémia. Vegyész, ugyan már... Álmodban.
Vagy azt gondolod, hogy mert a gyúráshoz vegyszereket szedsz, már vegyész is vagy?
Az oxigén kiredukálja a szenet 2017.04.26. 14:10:37
"Valójában majdnem jó, csak gondolom, a nagy sietségben kissé elírta: a szén kiredukálja a vashulladékból az oxigént."
Szóval itt nem kérdés ki ért a vegyészethez. :-))
Redoxi reakciók? Megvan?
Ja és milyen vastag a bicepszed?
cardiobascuralis 3 2017.04.28. 21:01:46
És mi is ezzel a probléma?
Egyébként a works szó jelentése megvan már, vagy 4 hónap azért nagyon kevés volt a csapatod teljes agymennyiségének ezen nehéz kérdés megfejtéséhez?
BiG74 Bodri 2017.04.29. 01:35:08
A metallurgus fémek előállításával foglalkozó szakember. Magyarországon a képzés alapja az én időmben a vas, az alu, a réz, és az ólom kohászata volt. Ezeket oda- vissza álmomban is kellett tudni.
Tudatlan vagy, nem atom fizikus.
@CoolKoon:
Nincs mihez szólni, mert ismereteid hiányát arroganciával, vehemens okoskodással pótolod. Az Al italosdobozok beolvasztását pedig szimpla lángkemencében is végezte az egyik cég, ahol dolgoztam, acélgyártáshoz gyártott dezoxidációs aluminiumot. A felületi feszültséges felvetésed szép lenne, értékelendő, mert a fizikai-kémia egyik kiemelt, érdekes és fontos területe, de nemigazán értékelhető jelen esetben. Az oxid réteg mindössze minimális többlet olvasztási teljesítményt és anyagveszteséget jelent, de energetikailag nem kérdés, hogy a primer bauxitos technológia, vagy a hulladékos a kisebb befektetést igénylő. Veszteségekkel, leégésekkel, fázis megoszlásokkal mindig számolni kell, de ez nem jelenti azt, hogy a hulladék feldolgozás gazdaságtalan, vagy lehetetlen lenne, a salak kezelés ellenére.
BiG74 Bodri 2017.04.29. 01:47:59
Továbbá ha már vashulladék, meg acélgyártás. A vasércek feldolgozásánál használt karbon redukálja a vasat, elveszi az oxigénjét, ezek redukciós eljárások, de nem hulladékból dolgoznak. A vashulladékok feldolgozásánál a legfontosabb a hulladék elegy megolvasztása és az olvadék összetételének beállítása. Ha az összetétel beállításához oxidáló szereket használunk adott elem mennyiségének csökkentésére akkor beszélhetünk oxidációról, mely oxidáció feltétele, hogy az oxidációs termék jól elválasztható legyen, vagy mennyiségileg és minőségileg az alap mátrix tulajdonságait ne rontsa. Egy adott acélgyártás esetén az oxidációs folyamatok, nem csak a karboné, hanem minden exotermé adják a beolvasztáshoz szükséges hőmennyiséget is, bár itt lényeges egy apró momentum amit majd kikereshetsz a wikiről.
cardiobascuralis 3 2017.04.30. 15:37:19
"A metallurgus fémek előállításával foglalkozó szakember."
Ne bassz... Ki hitte volna?
Nem az vitattam, hogy mi a metallurgus, hanem azt, hogy te úgy vagy az, ahogy én atomfizikus (egybeírva, tudod, nem mindegy, hogy valaki náci vadász (mondjuk Göbbels vadászat közben) vagy nácivadász (Simon Wiesenthal)).
" vasércek feldolgozásánál használt karbon redukálja a vasat, elveszi az oxigénjét"
Ezt magyarázd már el ennek a magát vegyésznek hazudó elmekórtani esetnek:
@Az oxigén kiredukálja a szenet:
BiG74 Bodri 2017.04.30. 22:48:45
Hát tőlem aztán azt vitatsz amit akarsz, attól nekem még ez a szakmám, illetve a környezetvédelem. A vitatásodtól te nem lettél a témában okosabb, én pedig butább. A helyesírási hibáért bocsánat, remélem nem bökte ki a szemed.
BiG74 Bodri 2017.04.30. 23:17:11
A szén ( karbon) nem redukálja az oxigént. Furcsa, de az oxigén kötött, valamilyen vas-oxid formában van jelen a folyamatban. A folyamat lényege, mármint a redukciónak, hogy a ferrumot kinyerjük közel tiszta állapotban. A redukcióban részt vehet közvetlenül a karbon ( direkt redukció ), vagy reakcióképes vegyülete a szén-monoxid (indirekt redukció), vagy más redukáló szer, például a hidrogén. Ezek a redukáló szerek elvonják jelen esetben az oxigént, ezzel redukálják a vas-oxidokat, viszonylagosan tiszta (olvadt) fém vassá. A reoxidáció szintén az alapmátrixot érinti pl. a vasat az oxigén oxidálja, a különböző oxid potenciálokra (FeO, Fe2O3, Fe3O4).
Ez ráadásul a redoxi folyamatoknak a szakmámra történő szűkítése, terminus technikus, ezért nem is vagyok kémikus, csak egy speciális szűkített tudásspektrumu válfaja, kohász, kohómérnök.
cardiobascuralis 3 2017.05.01. 15:37:04
Nem is azért írtam, hogy a szén redukálja az oxigént, hanem hogy KIredukálja* a vas-oxidból.
Erre azt mondod, nem, aztán leírod, hogy de.
*Az igekötő egészen meg tudja változtatni a szó jelentését, pl. nem mindegy, hogy valaki baszni vagy bebaszni megy.
BiG74 Bodri 2017.05.02. 15:47:18
Persze, persze meg leredukálja, beredukálja, összeredukálja, szétredukálja, oszt mindegyiket megmagyarázom, mert megtudom, mert értek mindenhez.
De tudod mit, ha kémia órán ha el tudod adni akkor jó, legyen, mert amúgy meg nem jó, szakszerűtlen.
cardiobascuralis 3 2017.05.03. 03:44:03
Nyilván szakszerűtlen, annak ellenére, hogy te is ezt írtad.
Talán döntsd el végre.
Amúgy mit tudsz meg?
Nem tudom, mi mindenhez értesz, de a helyesírás sem tartozik ezek szerint a mindenbe. Ahogy láthatóan a kémia sem.
BiG74 Bodri 2017.05.03. 14:46:04
Nyugodtan sértegethetsz, pont leszarom. Tény, hogy nem tudod értelmezni amit leírtam neked, mert nincs meg hozzá a tudásod. Ez nem baj, én sem állok le okoskodni más szakmájában, mert nem értek hozzá. Te viszont piszkosul erőlködsz. Adhatnék linket, idézetet, ez pont semmit nem jelentene a számodra, mert képtelen vagy átlépni saját egodon, mely nem engedi, hogy felfogd, nem értesz a témához.
A helyesírásom tényleg pocsék, mindig az is volt, a tablet, meg a sietve írkálás ezen nem is fog segíteni. A helyesírás fontos, de nálam inkább a tartalomra került mindig a hangsúly. Ez bizony nem változtat a tényen, hogy a témában a tudásod mondhatni nagyon általános.
Viszont mivel a témához láthatóan nincs több hozzászólás én itt befejeztem, köszönöm a diskurzust.