A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Finom humuszt készíteni bárki tud, csak kell egy jó recept!

2019. szeptember 18.

Mit szólnál, ha azt mondanám, hogy ebben a cikkben megtanítalak elkészíteni ezt a különleges ételt? Készen állsz az új gasztronómiai élményre? Helyes! Akkor vágjunk is bele! Meglátod nagyon egyszerű recept lesz..

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_9.jpg

Életem első élménye a humusszal meglehetősen váratlanul ért. Régen nem látott barátokkal találkoztunk, akik nagy lelkesen átcipeltek többedmagammal a fél városon, mert tudnak egy "olyan klassz kajás helyet", ahol majd aztán újra felvehetjük a régi szálakat falatozás közben. Döbbenetemre egy humuszbárban kötöttünk ki, ahol tényleg csak különböző ízesítésű humuszos tálakat lehetett rendelni. Még életemben nem ettem ilyen ételt, de bátran belevágtam és egy kissé lekonyult a mosolyom az első harapás után. Nem értettem mit szeretnek ezen, semmilyen ízű volt az egész, csöpögött az olajtól és a színe sem volt éppen bizalomgerjesztő. Évekig nem mentem a humusz közelébe sem, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve, hogy valami újat készítsek a konyhámban, belefogtam a házi humuszkészítésbe. Na igen, ez már finom volt! Össze sem lehetett hasonlítani, az emlékezetemben azóta is elevenen élő első micsodával.

A fenti személyes történetet, csupán azért meséltem el, mert a humusz íze egy kicsit megosztó azok számára, akik még soha nem kóstolták és nem tudják mire számítsanak, éppen ezért nagyon fontos, hogy milyen receptúrájú és milyen alapanyagokból készül az első humusz, amit megízlelsz. Ezernyi variánsa létezik, de sajnos sok helyen lehet kapni silány minőségű, kész/előregyártott humuszokat, szóval én azt tanácsolom, hogy kizárólag házi készítésűvel próbálkozz elsőre, nehogy úgy járj mint én és évekre megfoszd magad ettől a finomságtól.

A humusz egy rendkívül egészségesnek számító étel. Tele van vitaminokkal, növényi rostokkal és fehérjével, kálciummal, megnéziummal és alacsony glikémiás indexű szénhidrátokkal és telítetlen zsírokkal. Ha ebből egy szót sem értettél, akkor elég annyit tudnod, hogy jó neked, ha túlzások nélkül, de rendszeresen fogyasztod.

Most olyan receptet hoztam, amit humuszszűz ismerősök és nagy humuszbarátok is finomnak ítéltek.  Néhány perc alatt kész és külön öröm a mókus háziasszonyoknak, hogy nem kell hozzá lemészárolni a konyhapénzt őrző perselymalacot sem. ;)

A házi humusz alapanyagai (4 főre)

Van néhány kihagyhatatlan alkotóeleme, de az íze nagy mértékben függ attól, hogy te mivel szeretsz fűszerezni. A fő összetevők:

  • 240 grammos töltőtömegű csicseriborsó konzerv (Lehet üveges is, de ha szimpatikusabb választhatod a zacskós, nyers formáját is.)
  • 80 gramm szezámmag
  • olívaolaj
  • citromlé

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_1.jpg

+ fűszerek ízlés szerint, nálam ezek a következők voltak:

  • 1 fokhagyma gerezd
  • bors
  • kurkuma és curry (Az ízük is mennyei, de gyönyörű színt is adnak a humusznak.)
  • leheletnyi gyömbér és szerecsendió (tényleg csak egy késhegynyi kell)
  • őrölt római kömény
  • chili por (Sajnos, ami nekem most itthon van, szinte egyáltalán nem csíp, de az íze ettől még jó, ahogy a színe is.)

Ha valakinek ezek a fűszerek hiányoznak a szokásosnak mondható majoranna és babérlevél mellől a fűszerespolcról én jó szívvel ajánlom beszerzésre őket, mert rengeteg ételt feldobnak. Én gyakran használom őket külön-külön és kombinálva is.

És most következzen a várva várt recept.

Humusz recept

Kezdjük mindjárt a legpepecselősebb dologgal, ami ebben a receptben elő fog fordulni. Mielőtt bezárnád a receptet és az egész oldalt, olvass tovább, mert tényleg csak pár perc lesz az egész, de mégis ez lesz a legbonyolultabb, mert ilyen egyszerű ez a humusz recept.

Mi is az a tahini és hogy kerül az ebbe a receptbe?

A tahini a szezámmag pasztát jelenti. A szezámmag paszta fontos összetevője a minőségi humusznak. Ha valóban finom humuszt szeretnél enni a későbbiekben házon kívül csak olyan helyen rendeld meg, ahol van benne.

A szezámmagot egy serpenyőben alacsony lángon megpirítottam. De vigyázz, mert másodpercek alatt képes keserűre égni, ne hagyd magára és folyamatosan kevergesd kb. 2 percig! Ha bizonytalan vagy a megfelelő pirultsági szintben, akkor inkább egy kicsit hamarabb vedd le a tűzről és legyen kevésbé aranybarna.

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos.jpgSzezámmag pirítás előtt és után

 

Eddig nem ejtettem szót róla, de valóban lehet kapni szezámmag pasztát a boltokban is, tahini néven. Nálunk pont nem, és élek a gyanúperrel, hogy a legtöbb sarki kis üzletben sem, de mint látod kb. 2-3 percet nyernél csak vele, ettől függetlenül tudd, hogy létezik ilyen.

Na, de térjünk is vissza a szezámmagjainkhoz! Ha kész a pirítás mehet az aprítóba! Nekem sikerült eltörnöm a konyhagépem turmix tartályát, így most a mini aprított használtam, amibe több körben készült a humusz, de ha neked nincs ilyen gondod, akkor mehet minden egyszerre is a kések közé!

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_3.jpgIlyen a szezámmag aprítva, ha nem adsz hozzá semmi plusz összetevőt.

 

Mondjuk nem bántam meg, hogy külön dolgoztam az alapanyagokkal, mert a szemmag pasztának isteni földimogyoróra emlékeztető illata volt, amit később már csak halványan éreztem a kész humuszban. Ráadásul így meg tudom mutatni az egyes masszákat külön is, ha majd oda érünk!

Jöhet a csicseriborsó

Tudtad, hogy a humusz ritkán, de itthon használt neve a csicseriborsókrém?  Szerintem rémesen hangzik és hosszú is, de ne lepődj meg ha valahol ezen a neven találkozol vele.

Korábban volt szó a csicseriborsó boltban kapható fajtáiról. Ha néhány perc alatt végezni szeretnél az elkészítéssel, akkor a konzerv vagy üveges változatot használod, mert ha ebből a kettőből választasz, akkor megúszod az órákig tartó főzőcske részt, de ha nem vagy rest, akkor ugorj fejest a nyers csicseriborsó főzésének. Nekem most számított az idő, így a konzervre tettem le a voksomat főleg, hogy pont akciós volt.

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_2.jpgA csicseriborsó is aprításra kerül

 

Tehát egy laza csuklómozdulattal felnyitottam a konzervet majd belekanalaztam az aprítóba. Én idegenkedtem attól, hogy a konzerv levét használjam, ráadásul nem tudtam, hogy abban mennyi a só és egyéb fűszer így vízzel, citromlével és olívaolajjal hígítottam a masszát.

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_4.jpgA csicseriborsót alaposan befűszereztem és hígítottam mielőtt benyomtam volna az aprítót.

 

Egymás után hozzáadtam a fűszereket és a fokhagyma gerezdet is. Most mondhatnám, hogy egy korty víz, és 34 mikroszkopikus bors szemcsét adj hozzá, de nem hinném, hogy segítene. Mindig is utáltam azt olvasni egy receptben, hogy "ízlés szerint fűszerezze" pedig itt is ezt kell tenni. Ha félsz, hogy elrontod, akkor többször adj hozzá keveset a különféle humusz összetevőkből és kóstolgasd. De aztán nehogy tálalás előtt elfogyjon az egész! :)

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_5.jpgIlyen állaga és színe van a befűszerezett csicseriborsó pépnek.

 

A végső állagról megy a vita a neten, hogy mikor pont jó. Szerintem erősen függ attól is, hogy most kenyérre akarod kenni, vagy inkább zöldségeket mártogatnál bele, vagy ez lenne a szósz a házi pitában. Lényegében ezzel el is meséltem a tálalási javaslatot is. :) 

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_7.jpgEzen a képen nagyon jól látszik, mennyit számítanak a fűszerek színezés tekintetében. A tálban a natúr tahini, egy natúr kör csicseriborsó és egy befűszerezett csicseriborsós massza is van, még összekeverés előtt. Persze neked mehet egy körbe is, de erről már beszéltünk.

 

Ha kedveled a kissé darabos masszákat, akkor nem kell agyon pürésíteni, de az sem baj, ha palacsinta tésztánál egy picivel sűrűbb lesz. Ha nekem kellene írnom valamit, akkor a folyósabb főzelék kifejezést használnám, ami nem folyik át a villa ágai között, ha veszel belőle.

Jó tanács: Hogyha nem fogy el egyből vagy több órát pihenteted a hűtőben mielőtt asztalra kerülne, akkor hagyd egy picit hígabbra az állagát. A tahini ugyanis folyton szomjas és akárcsak a borsófőzelék változik az állaga, másnapra már elég tömör is lehet.

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_8.jpgIlyen amikor elkészül, de még nincs tálalva :)

 

Hogy meddig áll el arról csak annyit tudok írni, hogy nálunk másnap estére legkésőbb fényesre tisztul a tálkája, szóval addig biztos.

Látod hosszabb volt leírni a folyamatot mint megcsinálni. A humusz készítés házilag egy igazi aduász, mert seperc alatt megvan, nagyon finom és bármikor le lehet vele nyűgözni a családot és a barátokat.

hazi_humusz_recept_elkeszite_tahini_otlet_finom_hogyan_csinaljam_martogatos_6.jpgMajd legközelebb dobok rá dekorációt is mókus eskü, de most nem sikerült a retek virág és inkább megettem, hogy ne maradjon bizonyíték.

 

Jó étvágyat hozzá! Majd ne felejtsd el megírni, hogy mit szólt hozzá a mókus csapat, akinek készítetted!

Itt a vége, mókus véle(d)!

A cikk megírását a Provident támogatta.

konyha újdonság recept egyszerű vendégváró szósz humusz mártogatós egászséges

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr9114997682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tulapruton 2019.09.18. 18:43:02

Imádom! :-) Valóban ahány háztartás, annyi tuti recept, így a fűszrezéshez nem írok (talán annyit, hogy egy kevés menta fel tudja dobni). Szíriában (még a boldog békeidőkben...) láttam olyat, hogy kevés joghurtot kevernek hozzá, hogy lágyabb legyen, érdemes kipróbálni.

csizkek 2019.09.19. 11:58:01

Ez nem humusz, hanem egy szendvicskrem. Humusz izet az alapanyag minosege hatarozza meg. Konzervbol nem keszul humusz es izet alapjaiban hatarozza meg a csicseri minosege es a tahini minosege. Hazilag kozeliteni se lehet izben, minosegben egy rendes mediterran tahinihez. Kb mint olivaolaj es olivaolaj. Nevben egyezik max. Az a sok egyeb amit irsz az max szendvicskrembe valo es nem humuszba

csizkek 2019.09.19. 11:58:01

Ez nem humusz, hanem egy szendvicskrem. Humusz izet az alapanyag minosege hatarozza meg. Konzervbol nem keszul humusz es izet alapjaiban hatarozza meg a csicseri minosege es a tahini minosege. Hazilag kozeliteni se lehet izben, minosegben egy rendes mediterran tahinihez. Kb mint olivaolaj es olivaolaj. Nevben egyezik max. Az a sok egyeb amit irsz az max szendvicskrembe valo es nem humuszba

gombakomba 2019.09.19. 21:50:20

@csizkek
Hat, pedig nem is olyan reg egy olyan receptet olvastam, amiben a receptbekuldo apja - aki Damaszkuszban szuletett -, mar Damaszkuszban is konzervbol csinalta. De biztosan az is csak szendvicskrem volt.

www.chefkoch.de/rezepte/1220881227513212/Hummus-bi-Tahina.html

csizkek 2019.09.20. 10:00:02

chefkoch, aha. Bocs de ez a mindmegette es hasonlo szint. De ezen felesleges vitazni. Aki valaha is kostolt egy rendes humuszt, az az ilyet nem eszi humusznak. Ez nem vita targya.
Azert csinalnak sokan ilyen potlekot, mert keptelenek megtanulni, hogy lehet rendesen megfozni a csicseriborsot ugy, hogy kremesre lehessen dolgozni. Himusznaka lenyege az alapanyag, csicseri - tahini arany es a kremesseg, nem a fuszerek.
süti beállítások módosítása