A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Konditerem, otthon vagy szabadban mozgás? Avagy nem is olyan egyszerű futni?

2019. január 25.

Az újévi fogadalmak jelentős részét minden évben a több mozgás és egészségesebb életmódra vonatkozó elhatározások teszik ki. A futás elég kézenfekvő mozgásformának tűnik, így gyakran ez ugrik be először, biztos nem véletlen, hogy ennyien rajonganak érte De hogy kell elkezdeni? Hol lehet egyáltalán futni?

ujevi_fogadalom_futas_mozgas_egeszseg.jpg

A karácsonyi kajálás idején mindig el fog az az érzés, hogy ideje elkezdeni futni, de a naptárra nézve rájövök, hogy ebben az évben már nem érdemes neki állni, inkább majd jövőre. A klasszikus, -jövőre elkezdek futni-, szinte már szállóigévé vált az én esetemben is. Ha te is így vagy vele olvass tovább!

A Föld minden pontján futnak az emberek, ami több millió embert jelent. Most inkább ne menjünk bele abba, hogy sportból, busz után vagy az oroszlán előtt, a lényeg, hogy rendszeresen csinálják.

Miért szuper dolog a futás?

Rengeteg érv szól a futás mellett, ha most szeretnéd rászánni magad erre a mozgás fajtára, vésd jól az eszedbe őket, jól fog jönni, ha alábbhagyna a lelkesedésed az elején. Amikor úgy érzed, hogy feladnád és nem bírod tovább, akkor mondogasd magadnak a következőket:

  • A futás felszabadít, szabaddá tesz. (Tudom ezt az elején, amikor szúr az oldalad még nehéz elhinni, de így lesz ha belejössz.)

futo_felszereles_eszkozok.jpg

  • A mozgásnak köszönhetően örömhormonokat termel a szervezeted, így boldoggá tesz.
  • Segít jó kondiban maradnod, és a plusz kilókat is leolvasztja.
  • Ellazít, segít a stressz feldolgozásában.
  • Futás közben nagyon jól lehet ötletelni, megoldást keresni fejben egy problémára.
  • Erősíti az akaratot, hozzászoktat, hogy véghez vidd a céljaidat.
  • Magabiztosabb leszel tőle.
  • Feszegetheted a korlátaidat, próbára teheted magad, persze csak ameddig jólesik.
  • Nemtől függetlenül, bárki űzheti ezt a sportot

Hogy kezdj hozzá a futáshoz?

Szerintem nincs olyan ember, aki nem fogadta még meg, hogy elkezd futni vagy kocogni, sőt sokan el is jutnak a kipróbálásig.

De mi lehet az oka, hogy mégsem jutnak tovább a folyamatban és felhagynak vele? Az átgondolatlanság, a felkészületlenség a nem megfelelő kezdés mind-mind dobogósok lehetnek, ha kudarcról van szó. Hát most pont ezeket fogjuk kiküszöbölni együtt.  A pozitív önvisszajelzésekre törekedj, nem kell bizonyítanod senkinek.

Hányszor hallottam már azt a tanácsot, hogy ne agyalj rajta, hanem állj neki egyszerűen és fuss. A legkisebb mértékben sem tudom osztani ezt az elképzelést. Pont az ellenkezőjét tartanám megfelelő hozzáállásnak.

hud222dg.jpg

Gondold át alaposan, hogyan is képzeled a saját futásod. Ne az járjon a fejedben, hogy  mások, hogy csinálják, hanem, hogy te hogy szeretnéd vagy tudod csinálni. Arra gondolj, hogy neked mi a célod a futással. Egyszerűen meg szeretnéd mozgatni az elgémberedett tagjaidat, vagy komoly versenyt tűztél ki fő célnak?

Nem kell egyből elrohanni a boltba és bevásárolni, mindenféle futáshoz árult kütyüket, mert lehet, hogy neked arra pont nem is lesz szükséged.

A futás csoportosítása

Sok fajta kategóriát fel lehet állítani pl. tempó vagy nehézség szerint, de most másra gondoltam. Futás körülményeit szeretném bemutatni neked. Ha tetszik a helyeket, ahol végezheted ezt a sportot, de ezek jóval többek ennél. A futás módját és körülményeit is befolyásolják, ezért fontos, hogy ezek közül már az elején válassz.

Te ismered magad, mérlegeld, hogy milyen rendszerességgel és mennyit szeretnél futni. Nem baj, ha nem tökéletesen úgy alakul, de lebegjen a szemed előtt az elhatározásod. 

Szabadban futás

igy_kezd_el_futni.jpg

Előnyei:

  • Friss levegőn mozogsz.
  • A téged körülvevő világ változatos, él, mozog, van mivel elfoglalni magad futás közben, nem válik unalmassá.
  • Megvan az az érzés, hogy valahonnan valahová mész, van "értelme" a futásnak.
  • Így futni ingyen lehet, de azért egy jó futócipő beszerzése itt is erősen ajánlott, mondhatni kötelező. (Persze vehetsz mindenféle pulzusmérőt, karra szerelhető zajdobozt, fényvisszaverőket stb.)
  • Egyre több helyen alakítanak ki, futópályákat a városok szívében is. (Ne feledd, betonon nem egészséges futni.)

 Konditeremben futópadon futás

konditerem_futas_futopad_valasztas.jpg

Előnyei:

  • Motiválnak a körülötted lévők, akár szóban akár a puszta jelenlétükkel.
  • Kérhetsz szakértői segítséget a megfelelő edzésterv összeállításában.
  • Nem kell megvásárolnod a futópadot és a fényvisszaverő holmik egész hadát.
  • Az időjárás nem befolyásol, hogy menj-e futni. Jaj, hideg van, meleg van, esik és a szél is fúj.Ismerős? Az igazán elszánt haladókat ez nem tántorítja el, de a kezdőknél ez bizony komoly halogató tényező.
  • Ha csak sötétedés után érsz rá futni, akkor sem kell egy esetleges támadástól tartanod.
  • Nem kell számolnod a a gödrökkel, üregekkel, vakondoktúrásokkal, amik baleset veszélyesek, miattuk könnyen kificamíthatnád a bokád, ha terepen futnál.
  • Nem a te gondod, ha elromlik a gép. Hadakozzon más a garancia érvényesítéssel.
  • Nem neked kell a közel 100 kilós gépet összeszerelni és beállítani a végleges helyére. Szerinted ez nem előny? Hát látszik, hogy még nem cipeltél ilyen gépet a 4. emeletre lift nélkül.

Futópad a saját otthonodban

58ba571f727d36200d8dd7238b86ddcd.jpg

Előnyei:

  • Bármikor a rendelkezésedre áll, amikor csak akarod. Habár ha nem kedveled a dühös szomszédokat, akkor jobban teszed, ha nem hajnali egykor kapcsolod be a gépet.
  • Nincs olyan, hogy valaki éppen használja a gépet, és ezért neked várnod kell.
  • Akkor hagyod abba, amikor csak akarod. Nincs olyan probléma, hogy Nem tudod félúton abbahagyni, ha elfáradtál, visszafelé is menned kell, mert haza kell érned.
  • Nincs felesleges időveszteség, míg elérsz a konditeremig meg vissza. Minden erre a célra szánt percet hasznosan tölthetsz.
  • Senki nem lát, nem feszélyeznek a pillantások. Tényleg abban futhatsz, amiben csak akarsz, és az izzadsággal és a szagokkal sincs semmi gond.
  • Nem kell fülhallgató, karra erősíthető telefontartó stb. mert minden ott lehet körülötted. Nem kell fölösleges terheket cipelned, nem ütődnek-nyomodnak a bőrödnek.
  • Akkor mész ki a WC-re, amikor csak akarod, így nem kell figyelned arra, hogy mennyit iszol és még a gépet sem foglalják el, amint leszállsz róla.

hogy_kezdjek_a_futasba.jpg

Ha az elhatározás már erősen él benned, hogy futni szeretnél akkor már elindultál egy úton. Ha átgondoltad a körülményeket és megvetted a szükséges felszerelést is, akkor már tényleg csak egy dolog maradt hátra. ;) Hogy valóban felvedd a futócipőd és megtedd az első lépéseket! Itt a vége fuss el véle.

A cikk megírását a Provident támogatta.

sport egészség mozgás

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr3314528684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alick 2019.01.27. 01:15:48

A puhányokat mindig zavarja valami... bezzeg északabbra ilyenkor húznak bele. :)

www.vasaloppet.se/en/races/ski-races/oppet-spar-sunday/