A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

Fugatisztítás vegyszermentesen - Melyik házi módszer a leghatásosabb?

2017. július 20.

Ha már nem is emlékszel, hogy milyen színű a folyosódon a fuga, vagy neked sem szóltak annak idején, hogy a fehér fuga szép, de nem praktikus... akkor neked is pont erre a módszerre van szükséged, hogy újra ragyogjon a lakás. Lehet, hogy már megvan a saját kedvenc szered, de ha egy picit is fontos neked, hogy ne bolti vegyszereket használj, akkor szerintem térj át! ;) 

fuga_tisztitasa_ecettel_szodabikarbonaval.JPG

Sokan választunk hidegburkolatot a folyosóra, a konyhába, a fürdőbe és a WC-be is, amik bizony a lakás jelentős járófelületét képviselik. Szorgalmas mókusasszonyok lévén, rendszeresen söpörjük, porszívózzuk és felmossuk ezeket az erősen igénybe vett felületeket, de mégsem lesz tökéletes az eredmény. Sajnos a járólapok és csempék maguk között rejtenek egy igazán gonosz kis szörnyet: a fugát.

A fuga összegyűjti a csempék közötti résben a koszt, és ettől elszíneződik. Ez mindig is így volt, mindig is így lesz! Úgyhogy muszáj vele foglalkoznunk. Én mindent megtettem!

A leghatékonyabb fugatisztítás házilag

Három módszert teszteltem, hogy hogyan lehetne megszabadulni a leglátványosabban a kosztól. A végén elárulom, hogy melyik volt a legjobb, hogy neked már csak használnod kelljen. Nem akarlak hitegetni, nem egy öt perces műveletről van szó, és sajnos még nem jöttem rá arra sem, milyen varázsigével vagy sámántánccal lehetne örökre megőrizni a végeredményt, de mégis megéri időnként túlesni ezen a házimunkán is.

Persze léteznek más megoldások is, de valahogy nem tudom tiszta szívből ajánlani a dinamitot, a félévenkénti újracsempézést és a Molotov-koktélt sem. No de, lássuk a beígért teszteket!

Ez kell a fugatisztításhoz

  • ecet
  • szódabikarbónára
  • körömkefe v. használt fogkefe

hazi_fugatisztitas_ecet_szodabikarbona.JPG

Fugatisztítás ecettel vagy szódabikarbónával?

Az első módszer keretén belül hagyományos, étkezési ecettel próbáltam meg eltávolítani a koszt. Az ecetbe mártogatott fogkefével végigsikáltam a csempe egy oldala melletti fuga közt.

Majd a másik még tiszta fogkefével annak a fugának estem neki, melyikre korábban szórtam egy kis szódabikarbónát. Ezt a módszert száraz szódabikarbónával és vízzel hígítva is kipróbáltam.

A harmadik esetben a szódabikarbónát ecettel hígítottam, pont úgy, ahogy a tudományos-takarítós nagykönyvben tilos. Állítólag így nem működik, mert az egyik savas, a másik lúgos kémhatású és semlegesítik egymást. A gyakorlat azonban sokszor rácáfol a tudományra, mint ebben az esetben is.

A két szer összekeverésénél vastag, pezsgő réteg keletkezett, ami egy intenzív fogkefés dörzsöléssel sokkal szebb eredményt hozott, mint a másik két próbálkozásom.

fugatisztitas_hazilag_tesztelve.jpg

Mondtam, hogy nem egy sétagalopp, úgyhogy lehet térden csúszni (vagy kiadni a feladatot kismókusoknak, hátha játéknak fogja fel), de szerintem megéri! 

Most egy sötétszürke-fekete fugán lett tesztelve, így a fuga színe nem változott meg jelentősen, de a csempére kifolyó fekete trutyi bizony erősen árulkodik a módszer hatékonyságáról.

fugatisztitas_ecettel_es_szodabikarbonaval.JPG

Ennek a cikknek volt ám előzménye is, amikor egy másik járólapon, világosabb fugán teszteltem, azonban akkor még csak azzal a módszerrel, hogy bevizeztem a felületet, majd rászórtam a szódabikarbónát.

Azt a cikket is elolvashatod a képre vagy ide kattintva.

before_after_fuga.jpg

Az is csodásan működött, de a szódabikarbónapasztával sokkal könnyebb dolgozni és már jó ideje mindenre azt használom.

Ha végeztél a közök kitakarításával, a nedves masszát hagyd megszáradni a folyosón, és később egyszerűen söpörd fel vagy porszívózd fel, majd mosd fel tiszta vízzel és már kész is van.

Biztos van egyszerűbb módszer és lehet, hogy a bolti cucc még olcsóbb is, de nemcsak spórolós mókus vagyok, hanem próbálok vegyszermentes mókus is lenni. Így történt hát, hogy én bizony ezt a trükköt ajánlom neked!

Ha tudsz jobbat, ide vele! :) És közben, ha már itt vagy, nyomj egy lájkot is! Köszi

A cikk megírását a Provident támogatta.

olcsó háztartás takarítás környezetbarát vegyszermentes fugatisztítás

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr6012665891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Via de. Servicio privata 2017.07.20. 23:07:57

Az ecet és a szódabikarbóna mióta nem vegyszer?

Ráérek 2017.07.21. 18:45:44

@Via de. Servicio privata: Pont ezt akartam írni... :-D

Már majdnem spurman-blog-"okosság" volt ez a poszt... :-DDD

gyongyi70 2017.07.21. 21:03:33

Regen en is szerencsetlenkedtem ecettel, meg bolti tisztitoval, egyik sem tokeletes. De a mapeinek van egy fugafresca nevu cucca egy csomo szinben, en azzal szoktam par evente atkenegetni. Ezzel meg a fuga szinet is lehet valtoztatni, ha megunod.

eßemfaßom meg áll 2017.07.21. 21:20:33

Mondjuk a végén az előtte - utána képen nem igazán látszik bármiféle említésre méltó változás

mokuspanna 2017.07.21. 21:48:37

@eßemfaßom meg áll: Lehet, hogy rossz fotós vagyok, vagy nálad máshogy látszik, de hidd el, nagggyon nagy a változás! :D De szerintem nem is kell, hogy elhidd, inkább próbáld ki!

lementahold 2017.07.21. 22:19:10

Vegyél egy gőztisztítót (Kärcher) - vegyszer nélkül úgy tisztítja a fúgát, mint semmi más. Tapasztalat!

meancsil 2017.07.22. 09:20:45

@lementahold: megkérdezhetem hogy csinálod? A forró gőzzel végigfújod és utána átsúrolod?

lementahold 2017.07.22. 14:57:01

@meancsil: Nem nagyon kell súrolni. A csomagban volt egy kis körkefe is, azt teszed a pisztolyra - bekapcsolod és simán végighúzod a fúgán. 3 év alatt kétszer vettem hozzá kefét, négyes csomagban árulják. Ha magát a csempét is pucolod, akkor a nagyobb fejet kell rátenni - kb. mint a porszívó feje - ebből még nem kellett újat venni és a kendőjét csak simán bedobom a mosógépbe. Nekem a nagyobb típus van (kärcher sc2) azt hiszem, 40000 ft volt de simán megéri az árát.

lementahold 2017.07.22. 14:59:14

@meancsil: Ez a gép teljes neve: Kärcher SC2 Premium.

netrunner71 2017.07.22. 16:13:32

@lementahold:

Nekem is ilyen gépem van, és megerősítem amit írtál: igen, tökéletesen működik a dolog, magam is meglepődtem, hogy milyen egyszerű.
Amúgy is megéri a gép, amióta ezt használom, szinte nem is kell semmilyen vegyszert igénybe vennem.

Emrik 2017.07.29. 13:38:35

Ezt a gépesítést is érdemes kipróbálni

youtu.be/5M9G4q4dPyI

acmaniac 2023.01.16. 19:10:37

Üdv,

csak pár észrevétel:
(mint takarítócég aki folyamatosan tanul és nyitott mindenre)

- gőztisztító kicsit lassú - mondjuk kb 15-20 nm -ig javasoljuk felette mivel centinként haladsz végig a fugán azért egyre inkább embert próbálóbb, egy előnye van hogy a sarkokban is remekül használható meg függőleges felületen ahol beltéren már kevés alternatíva van, és a másik hogy van gőztisztító és gőzporszívó is ami már fel is tudja szívni a koszos vizet - tehát előnyösebb

- kefés takarítógép megoldás sokkal gyorsabb - állva kényelmesen használható, és a szennyvizet is visszaszedi ... és leginkább hengerkefés gép jöhet szóba mivel ez vékony csíkban ér a felülethez és mélyebben tudja kefélni a felületet a körkefés gépekhez képest - amik egy erős kefével felfekszenek a felületre és nem érintik a fugát

www.elittakaritas.hu/fugatisztito-gep-kolcsonzes-jarolap-es-fugatisztitas-hoz

vegyszer a házi praktikákon túl:
- bejárat, nappali - konyha területeken többnyire zsíros szennyeződés van a fugákban - fürdő, wc - vizes blokkokban meg leginkább vízköves szennyeződés van a fugákban akkor a két dologra ugyanaz a vegyszer működik? az elsőre inkább zsíroldós vegyszerek ajánlottak, az utóbbira inkább savas tisztítószerek ... és akkor még nem beszéltünk arról hogy van a normál nagytakarítás és a felújítás utáni takarításra is más vegyszer kell - felújítás után a cementfátyolhoz is savas szerek javasoltak

ezért van az hogy elolvas valaki egy fugatisztításról szóló beszámolót és az illetőnek remekül működik valami ami nekem nem

és akkor nem beszéltünk még a fugák minőségéről mint építőanyag - egy gyengébb minőségű fuga hajlamosabb jobban magába zárni a vele kapcsolatba kerülő szennyeződést és ha már anyagában koszos a fuga azt csak a felső réteg koptatásával állíthatjuk helyre...
süti beállítások módosítása