A mókusok spórolnak.

spórolási tippek

8 forintos falatok - hétvégi "hamarabb elfogy, mint elkészül" süti

2014. március 14.

mokusnasi.jpgMókusnasit szerettem volna készíteni, de nem sok minden volt itthon. Mégis meg kellett tennem... sütnöm kellett! :) Aztán pedig dönteni. Legalább bemelegítek, ha már amúgy is közeledik az a bizonyos választás.

Alapanyagok: 600,- Ft - 1 db költsége: 8 forint! Persze négy darabnál hamarabb nem állsz meg, de azért jól hangzik.

Ha péntek, akkor süti. :) Hétvégére mindenképp érdemes készíteni valami finomságot is... mert minden mókus megérdemli. Mókusmagdi dobta össze - majd pusztította el a családjával - ezt a "havas" édességet.

Ha Te is a FOGY (finomat-olcsón-gyorsan) receptek híve vagy, kövess és süssünk-főzzünk együtt. 

Így hangzott az eredeti recept:

Olcsó kifli

35 dkg lisztet, 25 dkg margarint, 1 tojást, csipet sót, 1 dl tejfelt jól összegyúrunk, kidolgozunk. Egy órát pihentetjük, utána késfokvastagságúra nyújtjuk. Négyszögletes lapokat vágunk ki belőle, és tölthetjük lekvárral, dióval, mákkal, túróval. A tésztadarabokat összegöngyöljük és kifliket formálunk belőlük. Forró sütőben aranysárgára sütjük, vaníliás cukorral bőven beszórjuk.
(forrás: Péter Jánosné gyűjtésében: Süteményeskönyv 800 recept)

Ahogy én készítettem: fél órát pihentettem csak, 2 dl tejfelt felszedett a tészta, vegyes gyümölcsízű sütésálló lekvárral töltöttem meg, más formát választottam a végeredményhez és csak porcukorba forgattam meg. Szinte már majdnem hókifli! :)

Igaz, most csak egyféle tölteléket használtam, de legközelebb már más íz kerül a különböző „csomagolásokba”.

A két változat elkészítése:

A majdnem kifli forma. :)

majdnem_kifli.jpg

A tésztát kisebb gombócokra szedtem (6 darabra), majd kör alakúra nyújtottam. Felszeleteltem, mint a pizzát, 12 részre. Az így kapott cikkek szélesebbik végébe tettem a lekvárt, majd ezen felével kezdve feltekertem. Nem hajlítgattam meg a széleit kifli formára, mert így olyan kis harapnivaló falatok lettek, hogy mókusszívem nem engedte a torzítást. (Persze lehetne csak 8 részre osztani a tésztát, de akkor kevesebb finom falat lesz a mókus asztalán, de azt nem akarjuk, ugye? Hisz a jó dolgokból a sok is kevés!)

A levél forma (engem legalábbis arra emlékeztet).

level_forma.jpg

A már fentebb is említett gombócot most ugyanúgy kinyújtom, de most egy nagyobb pogácsa szaggatóval kiszaggatom. Az így kapott körlapok közepére teszem a tölteléket, majd a kör két szembeni pontjánál a lekvár felett összenyomom a tésztát. Majd megismétlem erre merőleges irányból is. Húúú, ez komolyan hangzik. Egyszerűbben? Függőlegesen és vízszintesen összecsippentem a tésztát. :) Nos, mókusbarát így már érti? A felső réteget pedig kicsit visszább hajtom, hogy biztos ne nyíljon ki.

Te melyiket választanád? A levélformát vagy a majdnem kiflit?

Ha ilyen egyszerű és érthető spórolós tippekre vágysz, akkor Neked való a "150 napos háztartási, spórolós tréning", ahol szó lesz pl. az egységárakról is, hogy véletlenül se kerülhessen egy ilyen süti pl. kétszer ennyibe.

És hogy miért is spórolós ez? Mert...

- egy tészta alappal többféle sütit készíthetsz

- nem kell minden sütibe belerágnod a kis mókus fogaiddal, hogy megtaláld a számodra tökéletes falatot, hisz a különböző forma más-más ízeket takarhat

- ha apróra csinálod, tovább tart (és több vendégmókusnak jut) – már ha nem eszed meg mindet így is, Te kis mohó! :P

- árban is jól jössz ki

Kb. 70-80 db készült – sajna pontosan nem tudom, mert torkos mókusként már az első tepsit megdézsmáltuk, még melegen. De két evés között 4 db-ot ettem meg (a párom és a kismókus is benyomott összesen 6 darabot). Ha ezt ennénk tízóraira és uzsira, akkor is 4 napig elegendő lenne. De persze nem csak akkor jó bekapni pár falatot.

Lássuk, mit jelent a pénztárcánknak. Beszereztem az alapanyagokat:

- liszt/kg: 176 Ft

- margarin - tégla: 379 Ft

- sütésálló lekvár - kimérős: (48dkg) 351 Ft

- tojás (xl-es – jaj, de bírom ezeket a tojásméreteket): 40 Ft

- tejfel (330ml-est szoktam venni): 300 Ft

- porcukor (Koronás): 169 Ft

Felhasznált alapanyagok összköltsége: 44 Ft (liszt) + 189 Ft (margarin fele - még mindig olcsóbb, mintha kockát vennél) + 70 Ft (lekvár - kb. ötöde fogyott el a vett mennyiségnek) + 40 Ft (tojás) + 200Ft (tejfel) + 50 Ft (porcukor) = 593 Ft

Egy darab alapanyag költsége: 8 Ft

Plusz persze a gázfogyasztás. Ezen úgy spóroltam, hogy míg az egyik tepsi bent volt a sütőben, addig készítettem a másikra a formákat.

Sütési idő: 10 perc. Egy óra alatt porcukrozással együtt kész volt.

porcukros_suti.jpg

Mit is lehetne vele még kezdeni, ha már meguntad az alapot?

- csokiba mártogatni

- csokiba mártani és mogyoróba forgatni

- darált pörkölt dióba forgatni

- sós tölteléket tenni bele és tojással lekenni, sajttal megszórni...

- oregánós-paradicsomos, pizzás tölteléket beletenni, némi sajttal...

Óóó, már össze is folyt a mókuspofimban a nyál. És tudod mi a legjobb? Hogy nem kell hozzá őrült mennyiség semmiből!

Te mit raknál bele?

Készítette, írta, fotózta és megette: Mókusmagdi :)

Egyébként mondtam már? Sokáig eláll! Szóval, Te melyiket választanád? Gyere facebook-ra és mondd el és ha van saját recepted, mutasd! 

Olcsó receptek. Pénzszerző tippek. Háztartási praktikák. Spórolási ötletek. Újrahasznosítás. DIY. Mókuscsacsogás és még sok minden... :) Ha ez nem elég, iratkozz fel a cikksorozatra is, ahol olyan cikkekkel találkozol, amikkel még itt, a blogon sem. Gyere és tarts mókussal!

olcsó recept sütemény mókuskonyha mókusmagdi

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://sporolok.blog.hu/api/trackback/id/tr55859815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása